در این نشست که هدفش معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و توان اقتصادی دو کشور بود، حل مسائل بانکی و ترانزیت به‌عنوان دو عامل اصلی برای توسعه مناسبات تجاری، معرفی شد. حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران در ابتدا با بیان این مطلب که کوبا برای تولید انواع واکسن، دارو و صنایع غذایی، بازار خوبی به‌شمار می‌آید، تصریح کرد: شرکت‌های ایرانی در صنایع تکمیلی، تجربه‌های ارزنده‌ای دارند و می‌توانند علاوه‌بر حوزه‌هایی که نام بردم در این بخش نیز فعالیت و سرمایه‌گذاری‌های خوبی داشته باشند. به اعتقاد وی، ظرفیت‌ها و توان قابل‌توجهی برای همکاری اقتصادی و تجاری بین دو کشور وجود دارد هرچند در این مسیر، ترانزیت و روابط بانکی دو مانع جدی محسوب می‌شود که باید برای مقابله با آنها راهکارهای مناسبی تعریف کرد. نایب‌رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود به موافقت‌نامه‌ای که بین دو کشور امضا و بر اساس آن تعرفه ترجیحی برای ۸۸ قلم کالای ایرانی برای صادرات به این کشور منظور شده، اشاره و تاکید کرد: متاسفانه بخش خصوصی ایران تاکنون نتوانسته از این معافیت استفاده کند. سلاح‌ورزی ادامه داد: نباید از این نکته غافل شد که تعریف پروژه و سرمایه‌گذاری مشترک برای ایجاد روابط پایدار، ضرورت دارد.

امروز زمان خوبی است که به موازات توسعه تجارت به سرمایه‌گذاری نگاه خوبی داشته باشیم. به اعتقاد وی، آنچه در این وادی اهمیت دارد، مبادله اطلاعات و نیازهای دو طرف است که در این رابطه برگزاری چنین همایش‌هایی می‌تواند راهگشا باشد. نایب‌رئیس اتاق ایران اظهار کرد: پیمانکاران ایرانی سابقه و اعتبار کافی برای حضور در مناقصه‌های بین‌المللی را دارند که البته مستلزم پذیرش ضمانت‌های بانکی ایرانی‌ها است. الکسیس باندریچ وگا، سفیر کوبا در تهران نیز هدف اصلی این همایش را معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و آشنایی دو طرف از یکدیگر دانست و تصریح کرد: ایران و کوبا همواره با انواع تحریم‌ها مواجه بودند اما برای مقابله با این فشارها، بسیار تلاش کردند. وی ادامه داد: روند پیگیری و اجرای تفاهم‌نامه‌ها و موافقت‌نامه‌هایی که بین دو کشور امضا شدند، رضایت‌بخش نیست. سفیر کوبا در تهران تاکید کرد: ۱۰ سال است که علاوه‌بر چالش‌های ناشی از تحریم به‌دلیل سوانح طبیعی، دچار مشکلات کوتاه‌مدت هستیم.  هرچند سعی می‌کنیم بر مشکلات غلبه کرده و مناسبات خود را با نگاهی به آینده طراحی کنیم. از طرفی باید توجه داشت که چارچوب مبادله کوتاه‌مدت فعلی برای تامین مالی، پایدار نیست. درنتیجه باید منابع مالی میان‌مدت و بلندمدتی را طراحی کنیم تا بر اساس آنها تعهدات خود را بهتر به مرحله اجرا برسانیم.

باندریچ وگا، با تاکید بر اهمیت اعتمادسازی متقابل و حفظ منافع دو طرف تشریح کرد: ایران می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی و سیاسی کوبا بازی کند. این کشور از ورود سرمایه‌گذاران ایرانی به بازار کوبا استقبال و حمایت می‌کند. وی در ادامه از تحولات و برنامه‌های دولت کوبا در راستای توسعه اقتصادی و سیاسی خود خبر داد و افزود: کوبا در حال ایجاد اقتصادی کارآمد است تا به کمک آن بتواند جایگاه واقعی خود را پیدا کند. حال کوبا در این مسیر باب یک عصر تاریخی جدید را گشوده که مبتنی بر پیوستگی و ارتباط است. بر اساس اظهارات سفیر کوبا در تهران قانون اساسی جدید کوبا به‌دنبال تقویت شفافیت، نهادینه کردن نقش حاکمیت و اقتصاد پویاست و علاوه‌بر به رسمیت شناختن نقش بازار، شکل‌های جدیدی از مالکیت را تعریف می‌کند. باندریچ وگا از گردشگری و انرژی به‌عنوان دو حوزه مهم در اقتصاد کوبا که باید رشد کند، یاد کرد و گفت: در سال ۲۰۱۸ حدود ۷/ ۴ میلیون مسافر به کوبا سفر کردند که این رقم ۳/ ۱ درصد بالاتر از تعداد مسافرانی است که سال ۲۰۱۷ به این کشور سفر کردند. وی تاکید کرد: هدف کوبا در سال ۲۰۱۹ تحقق رشد ۵/ ۱ درصدی است که این مهم با تمرکز روی بخش‌های توسعه‌پذیر، امکان‌پذیر است. سفیر کوبا در تهران همچنین از برگزاری نمایشگاهی در این کشور طی چهارم تا هشتم نوامبر خبر داد و از شرکت‌های ایرانی برای مشارکت در این نمایشگاه، دعوت کرد.