به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون) رضا اردکانیان در جمع خبرنگاران تصریح کرد: صرفه‌جویی ۳۳۰۰ مگاوات به این معناست که ما برای تامین این میزان برق ناچار نشدیم ۵ هزار مگاوات نیروگاه بیشتر با ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بسازیم. وی ادامه داد: این منابع در خدمت تولید کشور و پایداری صنعت برق خواهد بود و به معنای این است که مصرف صحیح در مصرف آب و برق به سرعت در کشور جای خود را باز کرده و نوید آینده‌ای توام با آسایش، امنیت خاطر و‌ رفاه می‌دهد.

وزیر نیرو با اشاره به قرار داشتن در نیمه مرداد و اوج بار مصرف برق خاطر نشان کرد: همراهی و همکاری مردم در بخش‌های خانگی، صنعت و کشاورزی در راستای مدیریت مصرف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اردکانیان ادامه داد: امروز به مناسبت سفر رئیس جمهور به استان آذربایجان شرقی پروژه‌های وزارت نیرو شامل یک نیروگاه گازی به ظرفیت ۳۱۰ مگاوات در شهرستان هریس، آبرسانی به ۳۲ روستا و همچنین تعدادی از پست‌های برق در نقاط مختلف استان افتتاح و کلنگ آغاز عملیات اجرایی نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت ۴۵۷ مگاوات در شهرستان سهند بناب به زمین زده شد. وی افزود: سرمایه‌گذاری برای این طرح‌ها شامل طرح‌های افتتاح شده و یک طرح که عملیات اجرایی آن آغاز شد، بیش از ۶ هزار میلیارد تومان است. اردکانیان همچنین از بهره‌برداری ۲۱۷ طرح بزرگ تا پایان امسال خبر داد که شامل سد، شبکه‌های آبیاری و زهکشی، تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب و آبرسانی به روستاها را افتتاح و عملیات اجرایی ۲۳ طرح بزرگ آب و برق آغاز می‌شود. وزیر نیرو با اشاره به اینکه تا پایان امسال ۲۱۷ طرح بزرگ آب و برق با اعتباری بالغ بر ۳۲ هزار میلیارد به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: همچنین تا پایان سال عملیات اجرایی ۲۳ نیروگاه و تصفیه‌خانه نیز با سرمایه‌گذاری ۴۶ هزار میلیارد تومانی آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: در جریان سفر کاروان تدبیر و امید به استان آذربایجان‌شرقی نیز هفت پروژه مهم بخش آب و برق با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان افتتاح و نیروگاه سیکل ترکیبی سهند کلنگ‌زنی شد. وزیر نیرو با اشاره به اینکه از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان در صنعت برق کشور سرمایه‌گذاری شده است، گفت: براساس ارزیابی صورت گرفته مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده در صنعت برق طی ۶ سال اخیر بالغ بر ۲۳۵ هزار میلیارد تومان بوده است. وی با تاکید بر اینکه بیش از ۹۵ درصد تجهیزات نیروگاهی، انتقال و توزیع برق ساخت داخل است، ادامه داد: شرایط تحریم در بازه‌های زمانی مختلف نه تنها وقفه‌ای در رشد این صنعت نداشته است، بلکه ضریب خودباوری و خوداتکایی را افزایش داده است.

اردکانیان تاکید کرد: هم‌اکنون حضور فعالی در بازارهای منطقه داریم و در زمینه انرژی نیز ارتباط بسیار خوبی با کشورهای همسایه وجود دارد به طوری که در حال حاضر بالاترین میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور مربوط به صنعت آب و برق است. وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط پیک تابستان سال ۹۸ اشاره کرد و افزود: میانگین رشد پیک مصرف برق در طی ۱۰ سال اخیر بیش از ۵ درصد بوده است که این امر به معنای سرمایه‌گذاری سنگین در احداث نیروگاه‌ها برای تامین بار مصرفی مورد نیاز کشور است.