وی از تدوین بسته‌های اجرایی برای فعال‌سازی معادن کوچک خبر داد و گفت: هدف‌گذاری اولیه به چند استان اختصاص داشت، ولی با توجه به تاکید وزیر صنعت برای پوشش تمام استان‌ها، برنامه‌ریزی لازم برای پایش معادن کوچک در همه استان‌ها در دستور کار قرار گرفت. خلوصی با بیان اینکه در این خصوص در حال دریافت اطلاعات از سازمان‌های صنایع و معادن استان‌ها هستیم، به خبرگزاری فارس گفت: بودجه مربوط به این کار مشخص شده و یکسری تفاهم‌نامه نیز با برخی سرمایه‌گذاران به امضا رسیده است. در عین حال، هماهنگی لازم برای دعوت از طرف‌های تفاهم و فراخوان جذب سرمایه‌گذاران جدید نیز از طریق شرکت تهیه و تولید مواد معدنی انجام شده تا از تمام ظرفیت موجود برای سرمایه‌گذاری استفاده شود. وی توضیح داد: بسته‌های اجرایی برای فعال شدن معادن کوچک مقیاس در ۴ استان طراحی شده که با اجرایی شدن آنها شاهد اشتغال‌زایی در این استان‌ها خواهیم بود. مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو با بیان اینکه همه استان‌ها از نظر معادن کوچک مقیاس مورد پایش قرار گرفته‌اند، گفت: بسته‌های اجرایی و وضعیت معادن در ۴ استان بر اساس نوع ماده معدنی و استان مربوطه تدوین شده است. به‌عنوان مثال استان فارس دارای ذخایر قابل‌توجهی هماتیت و دولومیت است که با توجه به شرایط در اولویت اول قرار گرفته است. وی با بیان اینکه در ابتدا ذخایر فلزی معادن کوچک مدنظر قرار داشت، گفت: با توجه به اینکه برخی از استان‌ها فاقد ذخایر فلزی بود و مزیت نسبی و منطقه‌ای آنها غیرفلزی است، لذا در زمینه ذخایر غیرفلزی نیز اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه مواد معدنی فلزی مانند آهن، مس، کرومیت و منگنز با توجه به نوع کانسار و نحوه استخراج از فراوانی بیشتری در حوزه معادن کوچک مقیاس استان‌ها برخوردارند، افزود: در این میان، آهن و مس از نظر فراوانی مواد معدنی در استان‌ها در رتبه‌‌ نخست قرار دارند. خلوصی بارزترین مزیت معادن کوچک را پراکندگی آن در سطح کشور و اشتغال‌زایی بالا و پایدار و نیز امکان بومی‌سازی به لحاظ فنی و نیروی انسانی عنوان کرد و گفت: در نقاط مختلف کشور می‌توان با سرمایه‌گذاری اندک یک معدن کوچک را فعال و اشتغال‌زایی قابل‌توجهی ایجاد کرد. وی تاکید کرد: با فعال شدن بخش معدن، خدمات حمل‌و‌نقل و سایر خدمات جانبی باعث توسعه اقتصادی و روابط اجتماعی منطقه می‌شود.

معدن جایگزین نفت خواهد شد

رئیس هیات‌عامل ایمیدرو نیز با اشاره به اینکه بخش معدن می‌تواند جایگزین نفت شود به ایمیدرو، گفت: برای تدوین استراتژی مطلوب ایمیدرو، باید اساسنامه سازمان، سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، قانون رفع موانع تولید، قانون معادن، نقشه راه معدن و صنایع معدنی، تفاهم‌نامه‌های منعقده و صورت‌جلسه‌های منعقده در سال‌های اخیر مطالعه شود. در تدوین استراتژی، شاخص‌هایی نظیر قابلیت اجرایی شدن برنامه‌ها، تعهدزا بودن، داشتن جدول زمانی، تسهیل‌کننده ارتباطات، ساده‌سازی سازمان و به حداقل رساندن فرآیندها مدنظر قرار گیرد. خداداد غریب‌پور با بیان اینکه در نگاه این سازمان به آینده، قرار است ایمیدرو به‌عنوان توانمندترین سازمان توسعه‌ای کشور مطرح شود گفت: در این راستا، معدن جایگزین نفت خواهد شد یا جایگاه آن حداقل به سطح نفت خواهد رسید یا اینکه به‌عنوان منبع ارزی قابل‌اتکا و قدرتمند ارتقا خواهد یافت. وی افزود: صنعت پتروشیمی با ایجاد درآمد حدود ۱۲ میلیارد دلاری، از محدودیت برخوردار بوده و اکنون با مشکل کمبود مواد اولیه مواجه است اما معادن اینگونه نیست و زنجیره معدن، ظرفیت ایجاد ارزش افزوده بالایی دارد. غریب‌پور خاطرنشان کرد: اکنون از ۶۰۰ هزار کیلومتر مربع مساحت قابل‌اکتشاف در کشور، تنها نیمی از آن اکتشاف شده و بنابراین با اکتشافات جدید، ذخایر می‌تواند به دو برابر برسد. وی ادامه داد: اکثر اکتشافات انجام شده در معادن سطحی بوده و کمتر در عمق کار شده است. این در حالی است که ممکن است با اکتشاف عمقی در معادن فعلی، میزان ذخایر به دو برابر برسد.رئیس هیات‌عامل ایمیدرو با بیان اینکه ایمیدرو به‌عنوان بزرگ‌ترین سازمان توسعه‌ای می‌تواند از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کند، گفت: ایمیدرو ظرفیت بالایی برای دستیابی به مولفه‌هایی همچون «جذب نقدینگی»، «مشارکت با استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان»، «توسعه عناصر نادر خاکی» و... دارد.