به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمدعلی حسن‌زاده با تاکید بر اینکه دالان چابهار پیش از این نیز شاهد ترانزیت محموله‌هایی از کشور هندوستان به مقصد افغانستان از طریق بندر چابهار بوده است، افزود: تا به امروز توسط ۱۰ کشتی بزرگ حدود ۱۲۰ هزار تن کالا شامل گندم و حبوبات، از مسیر بندر چابهار به افغانستان ترانزیت شده است. وی با بیان اینکه چهار بندر کوچین، کاندلا، ماندرا و جواهر لعل نهرو به‌عنوان بنادر مبدا بارگیری کالاهای ترانزیتی و صادراتی از هندوستان به بندر چابهار انتخاب شده‌اند، گفت: در بحث تعیین کریدورهای ترانزیتی و حمل‌ونقلی، چابهار بندر واسط و سه مرز زمینی بین ایران و افغانستان به‌عنوان نقاط گمرکی تعیین شده‌اند.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر در تبیین تاثیر اقتصادی اجرایی‌سازی موافقت‌نامه چابهار بر اقتصاد کلان کشور گفت: در ایران و همچنین در منطقه، این امکان که یک بندر همزمان بتواند خدمات ترانزیتی و ترانشیپی ارائه کند، به‌صورت محدود وجود دارد. این درحالی است که بندر چابهار هم از نظر ترانشیپی به‌واسطه برخورداری از کوتاه‌ترین فاصله با مسیر کشتیرانی آسیا – اروپا و هم از حیث ترانزیتی به جهت هم مرز بودن با کشور افغانستان، موقعیت ممتاز و برجسته‌ای نسبت به سایر بنادر منطقه دارد.

به گفته حسن‌زاده، کشور هندوستان براساس آمار و ارقام حدود ۱۵ میلیون تن با کشور روسیه و کشور‌های CIS تجارت دارد که انتظار می‌رود بخشی از این کالاها از مسیر چابهار تخلیه و بار‌گیری شود. عضو هیات‌عامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: رونق فعالیت بندر چابهار در سه سطح کالا‌های صادراتی و وارداتی استان‌های شرق و شمال شرقی، کالاهای ترانزیتی و کالا‌های ترانشیپی تعریف شده است. وی در ادامه از رشد ۵۱ درصدی عملیات بندری، افزایش ۱۵ درصدی سایز کشتی‌های ورودی، رشد ۵۷ درصدی کانتینری و افزایش ۶۰ درصدی کاپوتاژ نفتی در بندر چابهار، طی ۹ ماه گذشته، در مقایسه با سال گذشته در همین مدت خبر داد. وی با بیان اینکه موافقت‌نامه چابهار جزو قانون سه کشور ایران، هند و افغانستان محسوب می‌شود، گفت: هدف این موافقت‌نامه ارائه خدمات حمل‌ونقلی و ترانزیت با محوریت بندر چابهار، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و تسهیل جابه‌جایی کالا و همچنین احیای کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی در گام اول است.