براساس آمار اعلام شده مواد معدنی فلزی در مدت زمان مورد بررسی به ارزش ۲۲۳۸ میلیون دلار و وزن ۷۷۵۲ هزار تن و همچنین اقلام عمده معدنی غیر فلزی (عمدتا مصالح ساختمانی) به ارزش ۵۲۳ میلیون دلار به وزن ۶۹۶۹ هزار تن صادر شده است. الهه مکری دبیر میز محصولات معدنی درخصوص صادرات سنگ و کنسانتره مس گفت: کره جنوبی در سال جاری به‌عنوان بازار قابل قبول در زمینه صادرات سنگ و کنسانتره مس در بین بازارهای عمده این محصول لحاظ شده است. از این رو در صورت تداوم شرایط مساعد صادرات به کره، در آینده بازار مناسبی برای سنگ مس کشور به شمارخواهد آمد.

وی رشد ارزشی صادرات به بازار عراق را در مقایسه ۴ ماه منتهی به تیر سال جاری با مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۳۷ درصد اعلام کرد و افزایش تقاضا را به پشتوانه حاکم شدن آرامش نسبی در آن کشور و تاثیر بر روند فعالیت‌های عمرانی و ساخت و ساز دانست.مکری افزود: صادرات شمش آلومینیوم نیز به‌عنوان یکی از محصولات عمده فلزی صادراتی کشور به ارزش ۸۹ میلیون دلار به وزن ۱۱۸ هزار تن، به دلیل نیاز صنایع پایین دست داخلی به مواد اولیه و از سوی دیگر به دلیل نیاز تولید‌کنندگان شمش کشور به ماده اولیه (پودر آلومینا و...) با کاهش ۲۵ درصد در ارزش و ۲۹ درصد در وزن مواجه بوده است. دبیر میز محصولات معدنی آمار صادرات اقلام عمده غیر فلزی طی دوره مذکور را به ارزش ۵۲۳ میلیون دلار و وزن ۷ میلیون تن، با رشد نسبی ۱۰ درصد ارزشی و ۱۷ درصد وزنی اعلام کرد.

وی افزود: کاشی و سرامیک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات در بخش معدن طی ۴ ماهه نخست امسال به رقم ۱۴۹ میلیون دلار در ازای صادرات ۱۲/ ۱ میلیون تن بالغ گردیده و رشد ۵/ ۱۷ درصدی ارزش و ۳۱ درصد وزنی را نشان می‌دهد. براساس آمار موجود صادرات کاشی و سرامیک کشور طی دوره مذکور به بازار عراق به ۹۶ میلیون دلار افزایش یافته (با رشد ۹ درصد) و به این ترتیب صادرات به کشور عراق رونق یافته و این رشد ناشی از بهبود شرایط و حاکم شدن آرامش نسبی در آن کشور طی ماه‌های اخیر بوده است.

مکری عنوان کرد: علاوه بر بازار عراق، در بازار پاکستان نیز به‌عنوان دومین بازار صادراتی کاشی کشور، روند صعودی صادرات را شاهد هستیم به‌طوری که ارزش صادرات به پاکستان با رشد ۴۱ درصدی به ۱۷ میلیون دلار افزایش یافته است. وی افزود: با وجود شرایط سخت حاکم بر روند صادرات، صادرات ریالی به بازارهای عراق و افغانستان شرایط لازم را برای صادرکنندگان فراهم ساخته تا صدور محصول خود را، به خصوص به بازار عراق، جدی تر دنبال کنند.بازار عراق و افغانستان مهم‌ترین بازار صادراتی محصولات صنایع معدنی کشور و به عبارتی دیگر مصالح ساختمانی کشور محسوب می‌شوند که در دوره ۴ ماه منتهی به تیر سال‌جاری همچنان روند صعودی تقاضا داشته‌اند.