از یکسو با توجه به شرایط خاص اقتصادی سازمان خصوصی‌سازی، یا خود این سازمان یا نهادهای بالادستی سخت‌گیری‌های خاص و ویژه‌ای را در این زمینه انجام می‌دهند. در این خصوص  تاکنون چندین جلسه در سطح مدیران، اعضای هیات عامل و مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی برگزار شده  و به‌رغم اینکه مسوولان این سازمان عقیده دارند صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، نقش قابل تاملی را در بدنه صنعت کشور ایفا می‌کند،‌ به دلیل محدودیت‌های بالادستی ناگزیر به اجرای صرف قانون هستند. وی افزود: براساس اصل ۴۴ قانون اساسی، قانون‌گذار تقریبا همه شرکت‌های دولتی را در لیست واگذاری به بخش‌‌خصوصی قرار داده است. اما به مرور زمان برخی متوجه شدند که بخشی از این شرکت‌ها قابلیت واگذاری ندارند. تعدادی بدون مشتری هستند و برخی نیز اساسا نباید واگذار شوند؛ بنابراین کار به‌گونه‌ای پیش رفت که تعدادی از این شرکت‌ها از شمول واگذاری خارج شدند و فعالیت خود را از سر گرفتند. این در حالی است که صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک نیز از جمله صندوق‌هایی بود که به‌شکلی موقت از لیست واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش‌خصوصی خارج شد تا در فعالیت‌های روزانه خود دچار مشکل نشود. در پایان سال ۱۳۹۵ بود که مجددا متوجه شدیم که صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک به لیست شرکت‌های مربوطه برای واگذاری اضافه شده است و به دنبال آن با محدودیت‌های مختلفی مواجه شدیم. مقیسه گفت: در گام اول درخواست کردیم مجددا از لیست واگذاری به دلیل شرایط سخت بنگاه‌های خرد و کوچک خارج شویم. علاوه بر این، تاکید کردیم حتی اگر قرار بر واگذاری باشد، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک متقاضی ندارد، چرا که یک دستگاه حمایتی و توسعه‌ای بوده و به واسطه حمایت‌های دولت تعهدهای بسیاری را ایجاد کرده است. در این میان مسوولان سازمان خصوصی‌سازی تاکید دارند براساس اصل ۴۴ قانون اساسی باید صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک واگذار شود و پس از قرار گرفتن در لیست واگذاری به مزایده گذاشته شده و حتی اگر صندوق مذکور مشتری نداشت بعدا درخصوص آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

مقیسه درمورد اینکه آیا اساسا در سایر کشورهای دنیا صندوق‌های ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک به دلیل ماهیت حمایتی و توسعه‌ای خود در حوزه صنایع کوچک قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارند یا خیر، گفت: اخیرا جلسه‌ای را با همتای کره‌ای خود برگزار کردیم و باید بدانیم اقتصادهای پیشرفته‌ای همچون ژاپن و کره جنوبی ما را با این سوال مواجه می‌کند که آیا اساسا یک صندوق ضمانتی قابلیت واگذاری دارد یا خیر؟ آنها معتقدند منطقی در پس این اقدام وجود ندارد و در شرایطی که واحدهای صنعتی در کشور ما وضعیت نگران‌کننده‌ای دارند به‌طور حتم چنین اتفاقی موجب خواهد شد با وضعیت نامطلوبی روبه‌رو شوند. وی افزود: اگر به سرمایه صندوق‌های ضمانت‌نامه سرمایه‌‌گذاری صنایع کوچک و نیز میزان ضمانت‌نامه‌های صادر شده در کره‌جنوبی اشاره کرده و آن را با وضعیت کشورمان مقایسه کنیم به‌طور حتم متعجب خواهیم شد.  چرا که قدیمی‌ترین صندوق‌های ضمانت‌نامه سرمایه‌‌گذاری صنایع کوچک در کره‌جنوبی که صرفا ۵۰ درصد بازار این کشور را در اختیار دارد، دارای ۵ میلیارد دلار سرمایه است. علاوه براین دو صندوق دیگر نیز در کره جنوبی فعالیت می‌کنند که سرمایه آنها نیز رقمی معادل ۵ میلیارد دلار می‌شود؛ بنابراین مجموعه سه صندوق‌ ضمانت‌نامه سرمایه‌‌گذاری صنایع کوچک در کره‌جنوبی سرمایه‌ای معادل ۱۰ میلیارد دلار دارند و حدود ۱۰۰ میلیارد دلار ضمانت‌نامه صادر می‌کنند.

چالش‌های پیش‌رو

مقیسه همچنین درمورد چالش‌های واگذاری صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک اظهار کرد: صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک به مرحله‌ای رسیده که نیازمند اصلاح قوانین، مقررات و دستورالعمل‌هاست.  سال گذشته مطالعه عمیقی در این بخش صورت گرفت و زمانی که قرار شد اصلاحات مربوطه صورت پذیرد موضوع واگذاری صندوق مطرح شد تا با مانع بزرگی در این بخش مواجه شویم.زمانی که شرکتی در لیست واگذاری قرار می‌گیرد دستگاه‌های مختلفی دچار حساسیت می‌شوند. در مورد صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک وضعیت به گونه‌ای است که بانک‌ها به دلیل همکاری با این صندوق حساس شدند و ملاحظات خاصی دارند که نتیجه این اتفاقات بر وضعیت صنایع کوچک اثرگذار است. وی افزود: ما در وضعیت برزخی قرار گرفته‌ایم و کیفیت و کمیت خدمات ما دچار خدشه شده و نارضایتی‌هایی را بین واحدهای متقاضی دریافت‌کننده خدمات ایجاد کرده است؛ هرچند که صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک تمام تلاش خود را برای حل و فصل مسائل صنایع کوچک به کار می‌گیرد، اما باید بدانیم که هماهنگی بین دستگاه‌ها مشکل‌آفرین است. مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک درمورد اینکه سرمایه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در حال حاضر چقدر است و آیا در سال آینده افزایش خواهد یافت، گفت: تا سال ۱۳۹۴ سرمایه صندوق معادل ۳۵ میلیارد تومان بود که در سال ۱۳۹۴ با افزایش ۷۵ میلیارد تومانی به ۱۱۰ میلیارد تومان رسید. در بهترین حالت با احتساب ریسک‌های متعادل و متعارف امکان صدور هفت برابری ضمانت‌نامه نسبت به میزان سرمایه وجود دارد که در حال حاضر صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک پنج برابر سرمایه خود ضمانت‌نامه صادر کرده است. وی افزود: از سوی دیگر صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در سال جاری رشد ۱۰۰ درصدی را در صدور ضمانت‌نامه برای صنایع کوچک به‌صورت ماه به ماه محقق کرد، اما باید هشدار دهیم حداکثر تا اوایل سال آینده می‌توانیم ضمانت‌نامه صادر کنیم. در حال حاضر امکان صدور ضمانت‌نامه جدید برای واحدهای صنعتی کوچک متقاضی وجود ندارد و تنها می‌توانیم وضعیت فعلی را مدیریت کنیم. در تمام دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که عبور از بحران اشتغال، توسعه صادرات و دستیابی به فرآوری‌های جدید از دل صنایع خرد و کوچک بیرون می‌آید و کشورهای مختلف با جدیت در حال توسعه صنایع خود به ویژه در بخش صنایع کوچک هستند.