دستور «شریعتمداری» برای تعیین‌ تکلیف عوارض صادرات سنگ‌آهن

مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بورس کالا می‌تواند به بسیاری از اختلافات درباره عرضه و خرید سنگ آهن پایان دهد به ایسنا گفت: ایمیدرو از ارائه سنگ آهن در بورس کالا استقبال می‌کند، چراکه بورس کالا می‌تواند با شفافیتی که در معاملات ایجاد می‌کند به بسیاری از گلایه‌هایی که میان تولیدکنندگان سنگ آهن و شرکت‌های فولادی وجود دارد پایان بخشد. وی افزود: در حال حاضر سنگ آهن برای بازارهای صادراتی از طریق بورس کالا عرضه می‌شود، اما معتقدیم برای فروش داخلی باید به بورس کالا بیاید. البته به نظر ما بقیه زنجیره فولاد مانند گندله و کنسانتره نیز باید به مجموعه بورسی عرضه شوند. کرباسیان با اشاره به اهمیت در نظر گرفتن زمان برای ارائه سنگ آهن به بورس کالا، تصریح کرد: زمان عرضه سنگ آهن به بورس کالا مساله مهمی است، چراکه باید به نحوی تعادل میان عرضه و تقاضا برقرار شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به جلساتی که در این زمینه برگزار شده است، اظهار کرد: تاکنون بورس کالا جلسات متعددی را با تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان سنگ آهن برگزار کرده که حتی دو جلسه از این سلسله ملاقات‌ها در حضور خود من بوده است و امیدواریم ثمره آن را به زودی مشاهده کنیم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره اینکه با ورود سنگ‌آهن در بورس کالا و مشخص شدن میزان مازاد تقاضای داخلی آیا عوارض صادرات سنگ آهن برداشته خواهد شد یا نه، بورس کالا را کمک‌کننده دانست و گفت: موضوع عوارض صادرات سنگ‌آهن ابعاد مختلفی دارد که باید آن را در نظر گرفت. در حال حاضر انجمن تولیدکنندگان سنگ‌آهن با وضع عوارض صادراتی مخالف است و تفکری در وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را به دلایل مختلف از جمله تامین نیاز واحدهای داخلی لازم می‌داند. وی با اشاره به نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره اظهار کرد: جلسه‌ای درباره وضع عوارض صادراتی با انجمن تولیدکنندگان سنگ آهن برگزار کردیم که حاصل آن گزارشی شد که به وزیر صنعت، معدن و تجارت تقدیم شد و طبق نظر وزیر قرار شد کمیته‌ای تمام نظرات و ابعاد مربوط به این موضوع را جمع‌آوری کند و طی گزارش دیگری برای تصمیم‌گیری به وی ارائه کند. رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) یادآور شد: وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است برای وضع هرگونه عوارض صادراتی و تعرفه وارداتی باید با انجمن‌های تخصصی و مربوطه گفت‌وگو و نظر آنها در این باره گرفته شود.

افزایش ۵۰ میلیارد دلاری ارزش ذخایر معدنی

از سوی دیگر رئیس هیات عامل ایمیدرو از افزایش حدود ۵۰ میلیارد دلاری ارزش ذخایر معدنی ایران با اکتشافات جدید تا پایان نیمه نخست سال ۹۶ خبر داد.  به‌گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، کرباسیان با اعلام این خبر افزود: ایمیدرو با همکاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی از سال ۹۳ برنامه اکتشاف ۲۵۰ هزار کیلومتر مربعی را آغاز کرد که با اقدامات صورت گرفته، ۴۲ تن طلا، ۲۲ میلیون تن بوکسیت، ۱۰۳ میلیون تن باریت، ۳۰ هزار تن آنتیموان، ۶۵ هزار تن عناصر نادر خاکی، ۳۴۵ میلیون تن زغال کک شو، ۲۰۰ میلیون تن زغال حرارتی و ۵۰۰ میلیون تن سنگ آهن به ذخایر قطعی کشور اضافه شد.  وی افزود: از میزان اکتشاف صورت گرفته، کار مقدماتی۱۶۰ هزار کیلومتر مربع انجام شده و در برخی موارد، کار حفاری صورت گرفته و برخی پهنه‌ها نیز در حال واگذاری به شرکت‌های معتبر داخلی و بین‌المللی است. هزینه اکتشافات انجام شده از سال ۹۳ تا پایان نیمه نخست سال ۹۶ تنها ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است.