به‌گزارش «روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران»، در این مراسم رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره حفظ بازارهای صادراتی گفت: خوشبختانه در بخش تولید در همه حوزه‌ها روند صعودی را طی کرده‌ایم و به کشورهای مختلف اروپا، کانادا و آسیا صادرات داشته‌ایم که این موضوع نشان می‌دهد حفظ و تداوم صادرات بسیار مهم است.

مهدی کرباسیان همچنین با بیان اینکه باید همواره طرح‌های بزرگ و واحدهای تابعه را پایش کرد، گفت: باید با کمک بخش‌خصوصی و تشکل‌ها، معادن کوچک و متوسط را مورد حمایت قرار دهیم و به سمت تجمیع و ایجاد کنسرسیوم این واحدهای کوچک حرکت کنیم تا کارآیی آنها افزایش یابد. وی ادامه داد: موضوع دیگر اینکه برای بهره‌وری مطلوب‌تر، باید معادن روباز را تجمیع و باطله‌های معادن را فرآوری کنیم.

 رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های دولت دوازدهم، توجه به بخش پژوهش و فناوری است، گفت: بودجه پژوهش و آموزش ایمیدرو از ۲ میلیارد تومان سال ۹۲ به ۱۲ میلیارد تومان در سال گذشته رسید. وی ادامه داد: بخش‌خصوصی به دلیل ریسک و کمبود نقدینگی به این موضوع زیاد توجه نکرده و دانشگاه‌ها هم که تنها به‌صورت نظری آموزش می‌دهند. بهره‌گیری از فناوری‌های روز برای کاهش مصرف آب در بخش معدن از جمله ضرورت‌هاست.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه یکی از کارهای دیگری که باید انجام شود، ترغیب پیمانکاران و مشاوران در استفاده از مشاوران خارجی است، گفت: در طرح‌ها مشاوران را مکلف کردیم که با مشاوران معتبر خارجی شریک شوند که این موضوع موجب افزایش دانش آنها شد و سطح دقت و نظم کار ارتقا یافت. وی ادامه داد: این اقدام موجب می‌شود پیمانکاران ماشین‌آلات بهتری وارد کنند. رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه تسریع در تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام از برنامه‌های مهم این سازمان است، گفت: نقدینگی مشکل اساسی است که باید با صبر و مدیریت آن را به پیش بریم و در این مسیر نیز دولت باید از تصدیگری خارج شود و طرح‌ها را به بخش‌خصوصی واگذار کند.  کرباسیان با بیان اینکه بدون فراهم کردن زیرساخت‌ها، توسعه‌ای انجام نمی‌شود، به موضوع حمل‌ونقل به‌عنوان یکی از چالش‌های بسیار مهم بخش معدن و صنایع معدنی اشاره کرد و گفت: در این زمینه، تلاش‌های خوبی در دولت یازدهم صورت گرفت و مشکلات احصا شد. رئیس هیات عامل ایمیدرو توجه به حوزه‌های دیگر معدن و صنایع معدنی را ضروری خواند و گفت: باید در حوزه غیر فلزی نظیر کاشی، سیمان، سنگ‌های ساختمانی و ... که می‌تواند در توسعه موثر باشد، کمک کنیم. کرباسیان با بیان اینکه بهره‌وری ضعف کل کشور است، خاطرنشان کرد: اقدامات ما در حوزه بهره‌وری و جایزه سالانه بهره‌وری باید شأن خود را حفظ کند و نیز در واحدهای خود به موضوع بهره‌وری توجه ویژه داشته باشیم.

وی ادامه داد: توجه به محیط زیست و منابع طبیعی جزو اولویت‌های سازمان است. همچنین پاسخگویی به پرسنل و ارباب رجوع و مساله حقوق شهروندی مهم است و همه ما باید به آن توجه داشته باشیم.