آمارهای شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد در مهرماه امسال همزمان با فعالیت سامانه‌های بارشی کشور و کاهش محسوس دما، میزان بارش‌های کشور در مقایسه با مدت مشابه سال‌های گذشته از افزایش قابل‌توجهی برخوردار بوده است. بنابراین گزارش، بارندگی این دوره نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۷/ ۶میلی‌متر) بیش از ۲۸ درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۴ میلی‌متر) ۱۱۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این گزارش حکایت از آن دارد که بیشترین حجم بارش‌های مهرماه امسال در حوضه آبریز اصلی دریای خزر با ۶۷ میلی‌متر و کمترین حجم بارش‌ها در حوضه‌های آبریز فلات مرکزی و قره‌قوم با ۲ میلی‌متر اتفاق افتاده است. رشد صورت گرفته در بارش‌ها در حالی است که حوضه‌های آبریز خلیج‌فارس و مرزی شرق در این ماه، از وجود بارش‌ها بی‌بهره ماندند.بارش‌های حوضه آبریز اصلی خزر در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته ۱۰۳ درصد و در مقایسه با متوسط بلندمدت ۷۶ درصد افزایش داشته است. بر پایه این گزارش، بیشترین حجم بارش‌های کشور در ایستگاه رامسر- صفارود با ۵/ ۵۷۲ میلی‌متر و کمترین حجم بارش‌های کشور در مهرماه جاری در استان‌های کردستان، ایلام، فارس، خراسان‌جنوبی و خراسان‌رضوی با صفر میلی‌متر به ثبت رسیده است.

حجم بارش‌های اول مهر تا پایان ۲۹ مهرماه جاری معادل ۱۴میلیارد و ۱۷۳ میلیون مترمکعب بوده است. از سوی دیگر براساس این گزارش، در مهرماه امسال حوضه آبریز اصلی دریاچه ارومیه ۸ میلی‌متر بارندگی داشته و حوضه‌های آبریز اصلی خلیج‌فارس و دریای عمان و مرزی شرق فاقد بارش بوده‌اند.

پراکندگی بارش سبب شده تا باوجود بارش‌های مناسب در این ماه، تاثیر مثبتی عاید منابع آبی حوضه خلیج‌فارس و دریای عمان و مرزی شرق نشود. به‌طوری که براساس آمار اعلام شده برای اولین‌بار در سال‌های اخیر، شاهد مهر ماهی خشک و بی‌بارش در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان هستیم و در حالی نخستین ماه پاییز را پشت‌سر می‌گذاریم که حتی یک قطره باران نیز در این حوضه آبریز نباریده است. از ابتدای سال آبی جاری تا سی‌ام مهرماه حتی یک قطره باران نیز در حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای‌عمان نباریده است. در حالی پاییز خشک در جنوب ایران حاکم شده که درمدت مشابه سال گذشته در این حوضه آبریز ۳/ ۰ میلی‌متر باران باریده و متوسط بارش‌ها در دوره درازمدت ۴۸ ساله در مدت مشابه در این حوضه آبریز ۵/ ۳ میلی‌متر بوده است. اگرچه با گذر از تابستان و عبور از زمان پیک مصرف آب، وضعیت تامین آب شرب در استان‌های جنوبی از وضعیت قرمز فاصله گرفته اما در مجموع، شهرهای استان هرمزگان و استان کرمان در تامین آب‌شرب، تنش بیشتری نسبت به دیگر شهرهای جنوبی کشور دارند.