حمیدرضا اسکندری با اشاره به صدور مصوبه از سوی ستاد تنظیم بازار مبنی بر امکان ترخیص محموله های برنج وارده قبل از مرداد ماه سال جاری» گفت: با وجود چنین مصوبه‌ای اما حدود ۱۰۰هزارتن برنج در گمرکات کشور معطل مانده و در حال رسوب است. او ادامه داد: این وضعیت در شرایطی رقم خورده است که واردکنندگان بر اساس ثبت سفارش تخصیص داده شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی اقدام به واردات برنج کرده‌اند و هم اکنون به دلیل خلف وعده صورت گرفته، درگیر هزینه‌های سنگینی از جمله استهلاک سرمایه، انبارداری تصاعدی، دموراژ و فساد کالا هستند.

photo_2024-10-16_08-20-52

نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه هم اکنون در فقدان برنج خارجی، بازار دچار التهاب قابل توجهی شده گفت: شاهد افزایش چشمگیر قیمت و کمیابی در هر دو کالای برنج ایرانی و وارداتی هستیم و ضرورت دارد دولت به عنوان متولی تنظیم بازار با هدف برقراری دوباره آرامش در بازار و همچنین جلوگیری از زیان بیشتر بازرگانان کشور، نسبت به اتخاد تدابیر فوری اقدام و اجازه خروج این محموله ها را صادر کند. وی ادامه داد: این نایابی و آشفتگی به ویژه در استانهای جنوبی، شرقی و غربی کشور که عمده مصرف کنندگان این کالا هستند، ملموس تر است. 

این فعال حوه تامین برنج در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از تعیین مبالغ قابل توجه به عنوان مابه التفاوت برنج وارداتی در سال 1402 بدون اشاره ای به جزئیات و نحوه محاسبه افزود: در سال گذشته شاهد بازار آرام و رقابتی در برنج بودیم و اینکه دولت در سال جاری مبالغ مابه التفاوت مربوط به سال گذشته را بدون هیچگونه پیش آگاهی به واردکنندگان ابلاغ می کند، کم لطفی در حق بازرگانان حوزه تامین قوت غالب مردم و دومین کالای استراتژیک کشور است.