در سال ۱۴۰۱ بر اساس اعلام سازمان شیلات ایران میزان تولید ۶۰۱۳۹‌ تن بود. هم اکنون تولید جهانی میگو نزدیک به ۷ میلیون تن است و ایران در رتبه دهم جهان قرار دارد . کشورهای اصلی عبارتند از: چین، هند، اکوادور، اندونزی، ویتنام، تایلند، مکزیک، برزیل، عربستان و ایران.  ۸۴ درصد میگوی وانامی جهان در پنج کشور چین، هند، اکوادور، اندونزی و ویتنام تولید می‌شود. این مقاله نگاهی به وضعیت جهانی مولد دارد و نشان می‌دهد که آمریکا مهم‌ترین کشور در اصلاح نژاد و تولید مولد میگو در جهان است و به‌رغم ایفای نقش اصلی در تولید مولد اما میزان پرورش میگوی آمریکا تنها ۲۰۳۵ تن و در رتبه ۲۸جهان قرار دارد ولی همان‌گونه که ذکر شد این کشور نقش چشمگیری در صدور مولد به کشور‌های اصلی تولیدکننده میگو دارد .

در ایران ۴۷ مرکز تکثیر وجود دارد که می‌توان گفت برنامه مولد‌سازی قوی وجود ندارد و هیچ هسته اصلاح نژاد میگو در کشور وجود ندارد و تنها مرکز SPF کشور در بوشهر است . اگر نگاهی به راندمان تکثیر میگو در مراکز کشور و مقایسه آن با مولدین وارداتی داشته باشیم متوجه می‌شویم که شرایط چندان مناسب نیست و بعضا راندمان تولید پست لارو کمتر از یک سوم مولدینی است که در سال‌های اخیر وارد شده است (راندمان تولید در سال ۹۹، ۶۴هزار پست لارو به ازای هر مولد، در سال ۱۴۰۰، ۹۴هزار پست لارو به ازای هر مولد و در سال۱۴۰۱ ،۱۰۹هزار پست لارو به ازای هر مولد بوده است ) که بخشی از این افزایش ناشی از مولد وارداتی بوده است. این گزارش نشان می‌دهد اگر بخواهیم در بازار جهانی میگو حضور داشته باشیم باید تجدید نظر جدی در نوع نگرش دولت و بخش‌خصوصی به صنعت تکثیر و تولید مولد صورت پذیرد.

امسال ۶۰ کشور هدف صادرات آبزیان ایران بودند

در همین راستا دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان با اشاره به بد بودن بازار میگو گفت: اگرچه در بخش ماهیان سردآبی و گرمابی شرایط خوب بوده و هست اما امسال در بخش میگو قیمت‌های تمام شده بالا و قیمت‌های فروش پایین بود.

علی اکبر خدایی، نیز در خصوص شرایط حاکم بر بازار آبزیان از ابتدای سال به بازار گفت: در سال ۱۴۰۲ وضعیت پرورش میگو خوب نبود یعنی بازار جهانی خراب بود و قیمت‌های تمام شده بالا و قیمت‌های فروش پایین بود. در مورد ماهیان سردآبی و گرمابی وضعیت خوب بود یعنی درست است که قیمت تمام شده به دلیل گرانی خوراک و نهاده‌ها بالا رفت ، اما ارزش و قیمت ماهی بالا بود و یکی از دلایل هم این بود که کاهش تولید نسبی داشتیم. خدایی افزود: امسال ۱۱۵‌هزار تن تولید ماهیان سردآبی بوده و بنابراین این کاهش تولید به افزایش قیمت منجر شد.

بنابراین پرورش‌دهنده‌ها امسال شرایط خوبی داشتند و در ۱۰ ماه گذشته حدود ۱۰‌هزار تن نسبت به سال قبل صادر شد که نشان می‌دهد وضعیت پرورش ماهی خوب بوده است. دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران پیش‌تر در خصوص وضعیت صادرات در این حوزه نیز گفته بود: صادرات عادی است، به طوری که طبق آخرین آمار در سال‌جاری ۶۰ کشور هدف صادرات آبزیان ما بوده‌اند که بازارهای مختلفی هستند. تنها تفاوت یا نکته مهم این است که بازارهای آفریقایی به این حوزه اضافه می‌شود به‌خصوص برای صادرات کنسرو ماهی و خاویار که به چند کشور آفریقایی ارسال داشته‌ایم. با وجود این به ۵ قاره صادرات ماهی و میگو داریم و جالب است بدانید حتی به ونزوئلا و کلمبیا هم صادرات خاویار و ماهی داشته‌ایم. خدایی در پاسخ به این سوال که شرایط در صنایع تبدیلی چگونه است گفت: چون تولید داخلی مقداری کاهش پیدا کرده، صید دریایی نیز کاهش داشته و ورودی مواد اولیه به خصوص برای کنسرو چندان مطلوب نبوده است.

ممنوعیت واردات ماهیان ارزان‌ قیمت گرانی شب عید را رقم می‌زند

وی ادامه داد: مشکل بزرگی که وجود دارد عدم‌سیاستگذاری درست دولت است و آن هم ریشه‌اش در سازمان شیلات است؛ چون ظاهرا نمی‌تواند از پرورش‌دهندگان گرمابی و سردآبی حمایت کند و با ممنوعیت واردات در پی افزایش سودآوری فعالان این حوزه است. این اقدام گرانی‌ها را رقم زده بنابراین بهتر بود اجازه واردات ماهیانی همچون تیلاپیا و دیگر ماهیان ارزان‌قیمتی که برای صنایع بسته‌بندی و تبدیلی است را می‌دادند.

خدایی افزود: اگر اجازه واردات ماهیان ارزان‌قیمتی که برای صنایع بسته‌بندی و تبدیلی مصرف می‌شود را می‌دادند، اشتغال برای نیروهای بیشتری فراهم می‌شد. ضمن اینکه با این کار در شب عید از افزایش قیمت ماهی جلوگیری می‌شد با وجود‌ این با شرایط فعلی و فشار پرورش‌دهندگان بر شیلات، وارداتی هم انجام نمی‌شود و طبیعتا شب‌عید گران‌قیمتی برای انواع ماهی خواهیم داشت.