در طول چند دهه گذشته، بارها و به دفعات از زبان وزرای بهداشت شنیده‌‌‌ایم که یکی از اولویت‌‌‌های حوزه بهداشت، بحث پیشگیری است تا بیماری ایجاد نشود. موضوع دندان‌‌‌های پوسیده نیز در همین مقوله می‌گنجد و همواره از مقامات ارشد این وزارتخانه شنیده‌‌‌ایم که برنامه‌‌‌های عریض و طویلی برای بهداشت دهان و دندان دارند. اما، آنچه در واقعیت می‌‌‌بینیم، افزایش آمار دندان‌‌‌های خراب و پوسیده و کاهش شاخص سلامت دهان و دندان است. بررسی‌‌‌ها و گزارش‌‌‌های جامعه دندان‌پزشکی کشور نشان می‌دهد که در شرایط کنونی، بیش از ۹۰‌درصد از هزینه‌‌‌های دندان‌پزشکی از جیب مردم پرداخت می‌شود و بیمه‌‌‌های پایه، آن طور که باید و شاید، در این حوزه خوب عمل نکرده‌‌‌اند. در این بین شرکت‌هایی هستند که از ابتدای فعالیت و بر اساس ماهیت و مسوولیت اجتماعی خود به تولید محصولاتی با محوریت سلامت دهان و دندان پرداخته‌اند و توانسته‌اند گام‌های خوبی در سلامت دندان اقشار کم‌درآمد بردارند.

در این خصوص طرح مسوولیت اجتماعی بایودنت به عنوان تولیدکننده آدامس محصول شرکت صنایع غذایی ماسترفوده با هدف ارائه خدمات رایگان خدمات دندان‌پزشکی به کودکان مناطق محروم و کمتر برخوردار کشور، به پیشگیری و درمان بیماری‌‌‌های دهان و دندان تحت عنوان «بایودنتیست» در این مناطق پرداخت. محصولات این شرکت به دلیل نداشتن قند (شوگرفری)، می‌تواند از پوسیدگی دندان‌‌‌ها جلوگیری کند. استفاده از زایلیتول در آدامس بایودنت، باعث از بین بردن باکتری‌‌‌های دهان می‌شود و در نتیجه، فضای دهان را برای پوسیدگی دندان نامساعد می‌کند.

در این خصوص تیم پروژه بایودنت در شرکت ماسترفوده به منظور بهبود سلامت دهان و دندان کودکان مناطق محروم، اقدام به تبدیل خودروهایی به مطب سیار دندان‌پزشکی کرده است. این خودروها به مناطق محروم می‌رود و خدمات آموزشی و دندان‌پزشکی رایگان به کودکان ارائه می‌دهد. این پروژه نه تنها بهبود سلامت دهان و دندان کودکان را تضمین می‌کند، بلکه سبب بهبود کیفیت زندگی و رشد سالم کودکان این مناطق نیز می‌شود.

این خدمات تاکنون در بیش از ۱۹۰ پایگاه روستایی و شهری دراین بازه زمانی ارائه شده است و به بیش از ۱۲هزار دانش‌آموز خدمات‌رسانی کرده است. به هر حال با توجه به تاثیرات مثبت ارائه خدمات دندان‌پزشکی رایگان به کودکان مناطق محروم، شرکت‌های همسو با حوزه سلامت غذایی می‌توانند بهبود وضعیت بهداشت دهان و دندان جامعه را به عنوان یک هدف اجتماعی در نظر بگیرند و برای رسیدن به این هدف تلاش کنند.