رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج با بیان این مطالب و با اشاره به اینکه انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج نرخ در نظر گرفته برای خرید توافقی برنج را به صورت حداقلی تعیین کرده است، تاکید کرد: به دنبال این هستیم که برنج مازاد باقی‌مانده روی دست کشاورزان باقی نماند. محمد مختاریانی گفت: خرید برنج باقی‌مانده سال گذشته کشاورزان استان‌‌‌های گیلان و مازندران به صورت توافقی در حال انجام است. در سال گذشته واردات برنج بیش از نیاز کشور بود اما امسال این روند کاهش داشته است. وی در مورد وضعیت بازار برنج افزود: سال گذشته میزان واردات برنج زیاد بود به طوری که بیش از نیاز داخلی برای تامین ذخایر راهبردی واردات داشتیم، اما امسال این روند کاهش داشته است.

وی اظهار کرد: با توجه به نگرانی‌هایی که بابت برنج باقی‌مانده کشاورزان داخلی از سال گذشته وجود داشت، تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌ای با استانداری مازندران برای خرید توافقی برنج انجام شد؛ به طوری که اکنون دیگر نگرانی بابت خرید برنج کیفی باقی‌مانده از سال گذشته در این استان وجود ندارد. رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج با بیان اینکه خرید توافقی برنج در استان گیلان نیز با تاخیر شروع شد، گفت: خرید توافقی در این استان تا دو هفته آینده ادامه دارد و امیدواریم که با خرید برنج سال گذشته کشاورزان دیگر مشکلی بابت برنج باقی‌مانده وجود نداشته باشد.

رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ادامه داد: وضعیت بازار برنج در حال حاضر تقریبا در تعادل قرار دارد و کشاورزان می‌توانند محصول خود را با قیمت مناسبی به فروش برسانند. مختاریانی درباره برنج‌‌‌های باقی‌مانده در گمرکات به دلیل ممنوعیت واردات در فصل برداشت گفت: بر اساس قانون ممنوعیت واردات برنج از ابتدای مردادماه صورت می‌گیرد، اما در سال‌جاری از یک ماه قبل مانع‌‌‌تراشی‌‌‌هایی ایجاد شد که ثبت‌سفارش انجام نشود. به گفته وی، برنج‌‌‌های وارداتی باید تا یکم مردادماه امسال ترخیص می‌‌‌شد اما هنوز بخشی در گمرکات باقی مانده است.