راه‌‌‌هایی برای تغییر کاربری ضایعات غذایی و صرفه‌‌‌جویی مالی

به گفته Feeding America، تقریبا ۴۰‌درصد از کل مواد غذایی در ایالات متحده هدر می‌رود، یعنی حدود ۱۳۰ میلیارد وعده غذایی و ۴۰۸ میلیارد دلار در سال دور ریخته می‌شود. در حالی که بسیاری از این ضایعات در مراحل تولید و توزیع قبل از اینکه غذا به فروشگاه مواد غذایی برسد، رخ می‌دهد، اما حدود ۳۹‌درصد از هدررفت مواد غذایی در آشپزخانه‌‌‌های ما رخ می‌دهد. با توجه به افزایش قیمت مواد غذایی، یافتن راه‌‌‌هایی برای صرفه‌جویی در پول منطقی است و کاهش ضایعات مواد غذایی در آشپزخانه یک روش عالی برای صرفه‌جویی است. در ادامه به شما می‌‌‌گوییم که با ضایعات غذا چه کارهایی می‌توانید انجام دهید.

چه چیزی به عنوان ضایعات غذا به حساب می‌‌‌آید؟

بین تلفات غذا و ضایعات غذا تفاوت وجود دارد. بخش تحقیقات اقتصادی USDA تلفات غذا را به صورت «مقداری غذای خوراکی پس از برداشت، که برای مصرف انسان در دسترس است اما به هر دلیلی مصرف نمی‌شود» تعریف می‌کند. تلفات غذایی به طور خاص مربوط به خوراکی‌‌‌هاست، در حالی که ضایعات غذایی اغلب به غذاهایی که برای انسان قابل خوردن نیستند مانند پوست موز، استخوان و پوسته تخم‌مرغ گسترش می‌‌‌یابند. برای اهداف این مقاله، قصد داریم ضایعات غذا را به عنوان هر چیز خوراکی یا غیرخوراکی که دور ریخته می‌شود، تعریف کنیم. ما از این اصطلاح گسترده‌تر استفاده می‌‌‌کنیم، زیرا بسیاری از ضایعات مانند استخوان و پوست هنوز می‌توانند برای پخت و پز یا اهداف دیگر بازیافت شوند. همان‌طور که در ادامه توضیح خواهیم داد، بسیاری از اقلامی ‌‌‌که در سطل زباله می‌‌‌ریزید می‌توانند دوباره استفاده شوند، بازیافت شده یا حداقل کمپوست شوند. برخی از اقدامات وجود دارد که می‌توانید با غذاهایی که قرار است دور بریزید انجام دهید.

به جای بیرون ریختن غذا چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

راه‌‌‌های مختلفی برای کاهش ضایعات مواد غذایی و صرفه‌جویی در هزینه وجود دارد. برای شروع، بهتر است:

* واقع‌بینانه و با برنامه خرید کنید. ما همیشه توصیه می‌‌‌کنیم وعده‌‌‌های غذایی خود را از قبل برنامه‌‌‌ریزی کنید و فقط آنچه را که در لیست مواد غذایی خود دارید خریداری کنید.

* محصولات مربوط به همان فصل را بخرید که معمولا ارزان‌‌‌تر هستند.

* در وعده‌‌‌ها و اندازه‌‌‌های معقول بپزید. پختن کل جعبه ماکارونی ساده‌تر به نظر می‌‌‌رسد، اما به احتمال زیاد به جای خوردن پاستا برای چهار روز متوالی، مقداری از آن را حتما دور خواهید ریخت.

*غذای باقی‌مانده خود را بخورید. برنامه‌ریزی کنید که باقی‌مانده شام خود را برای ناهار روز بعد صرف کنید تا مطمئن شوید که غذا کاملا خورده شده است.

* از یخچال و انباری درهم و برهم اجتناب کنید (ما در اینجا نکاتی برای سازماندهی یخچال شما داریم).

* ماندگاری مواد غذایی از جمله میوه‌‌‌ها و سبزیجات را در یخچال خود حفظ کنید.

*بدانید که تاریخ‌‌‌های فروش/ انقضای بسیاری از موادغذایی انعطاف‌پذیر هستند.

* بهتر است غذای خود را به موقع منجمد کنید.

اما وقتی غذا را از قبل تهیه کردید، با آن چه باید کرد؟ ما چند توصیه داریم. همه بخش‌‌‌های یک میوه یا سبزی را نمی‌توان به طور یکسان ذخیره کرد. در عوض این ترفندها را امتحان کنید:

ضایعات میوه

* موز کمی ‌‌‌رسیده است؟ کیک موز درست کنید یا به سادگی موز را فریز کنید تا بعدا در اسموتی استفاده کنید.

* برای تهیه مربا از پوست زردآلو و هسته و پوست سیب استفاده کنید.

* ضایعات میوه (پوست، رویه یا هسته) را ذخیره کنید و در یک قابلمه آب روی اجاق گاز بجوشانید تا بوی تازگی در خانه شما ایجاد شود.

* از پوست پرتقال برای تمیز کردن آشپزخانه و از بین بردن بوی بد زباله‌‌‌های خود استفاده کنید.

* پوست لیمو و لیموترش را در محل زباله بریزید تا بوی بد آن از بین برود.

نتیجه‌گیری

راه‌‌‌های خلاقانه و غیرمنتظره زیادی برای استفاده از باقی‌مانده‌‌‌های غذا وجود دارد. نه‌تنها در آشپزخانه احساس یک حرفه‌‌‌ای را خواهید داشت، بلکه با کوتاه کردن سفرهای خود در فروشگاه مواد غذایی و کاهش غذایی که خریداری می‌‌‌کنید، در هزینه‌‌‌های خود نیز صرفه‌‌‌جویی خواهید کرد و این تازه به غیر از مزایای زیست محیطی ناشی از کاهش مواد غذایی است که به محل دفن زباله می‌‌‌روند. کاهش ضایعات مواد غذایی به نوبه خود باعث کاهش انتشار متان و ردپای کربن شما نیز می‌شود. به‌‌‌علاوه، اگر نمی‌توانید از ضایعات خود در آشپزخانه یا اطراف خانه استفاده مجدد کنید، همیشه می‌توانید از ریشه، پوست، هسته، تکه‌‌‌های میوه و حبوبات برای تولید یک توده کمپوست استفاده کنید.