تثبیت جایگاه نخست تولید روغن خانوار

به گزارش «دنیای اقتصاد» این مراسم با ذکر یاد و خاطره مرحوم حاج محمد کریم فضلی، بنیانگذار فقید گروه صنعتی گلرنگ آغاز شد و با قرائت پیام هیأت مدیره به سهامداران ادامه پیدا کرد.

در ادامه این مراسم، کورش منتصر رئیس هیأت مدیره رسمیت جلسه را اعلام کرد و به موضوع انتخاب هیأت رئیسه مجمع بر اساس ماده ۱۰۱ قانون تجارت پرداخت. برای این منظور ناظر اول و ناظر دوم انتخاب شدند و همچنین وی از مدیرعامل شرکت درخواست کرد تا گزارش هیأت مدیره درباره عملکرد سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ را ارائه کند.

چالش های تامین و واردات روغن خام

بر اساس این گزارش مدیر عامل شرکت صنعت غذایی کورش ضمن قرائت پیام هیأت مدیره گفت: روغن نباتی یکی از کالاهای اساسی و استراتژیک در صنعت غذا است و همچنین به عنوان ماده اولیه اساسی در بسیاری از صنایع غذایی به کار می رود. این کالای استراتژیک نیاز امروز تمامی اقشار جامعه با سطح درآمد متفاوت است و جایگاه ویژه ای در صنعت کشور دارد. اعمال تحریم های ظالمانه و در ادامه، سیاست های ارزی متناسب با آن از فروردین ماه سال ۹۷ صنعت روغن نباتی کشور را با چالش های متفاوتی همچون دشواری در واردات روغن خام مورد نیاز، قیمت گذاری دستوری و تعدد صدور بخشنامه از سوی وزارتخانه و سازمان های ذیربط روبه رو کرده است.

محمد برهانی، با بیان اینکه این شرکت با توجه به تولید کالای استراتژیک در ایران همواره از حمایت سیستم بانکی و سازمان های دولتی برخوردار بوده است و توانسته بخشی از مشکلات مالی خود را از طریق سیستم بانکی کشور مرتفع کند، افزود: با توجه به اینکه عمده مواد اولیه مصرفی این شرکت از قبیل روغن خام از منابع خارجی تامین می شود، ریسک عمده شرکت تامین به موقع آنها است.

وی با اشاره به اینکه شرکت صنعت غذایی کورش رتبه دوم را در بین شرکت‌های تولیدکننده روغن ایران دارد، اظهار داشت: استراتژی این شرکت تثبیت جایگاه نخست روغن خانوار و رسیدن به حداکثر سود از طریق افزایش بهره‌وری و همچنین توسعه تولید محصولات جدید و سلامت‌محور است.

حضور پررنگ در بخش روغن خانوار

وی با اشاره به اینکه صنعت روغت نباتی شامل دو بخش خانوار و صنعت و صنف است، تصریح کرد: از مجموع تولیدات ۳۰۰ هزار تنی صنعت غذایی کورش در سال گذشته بالغ بر ۲۸۸ هزار تن روغن مربوط به بخش خانوارها بوده است؛ افزود: در عین حال ۱۲ هزار تن از تولیدات ما مربوط به بخش صنف و صنعت بوده است و ما در این حوزه ها حضور چندان پررنگی نداشته‌ایم؛ اما برای امسال برنامه های خاصی را در دستور کار قرار داده ایم.

برهانی با اشاره به اینکه برندهای اویلا و فامیلا از جایگاه خوبی در بین مردم جامعه برخوردارند، گفت: امیدواریم که بتوانیم تولید ۳۳۰ هزار تن را در بخش روغن های خوراکی محقق کنیم. همچنین ما در خرداد ۱۴۰۱ توانستیم رتبه یک فروش شرکت های گروه غذایی را از آن خود کنیم و آمار خوبی را در این زمینه رقم بزنیم.

میزان مصرف انواع روغن ها

وی ضمن توضیحاتی درخصوص انواع روغن خام گفت: عمده ترین روغن خام موردنیاز صنعت روغن نباتی، شامل روغن آفتابگردان، روغن خام سویا و روغن پالم هستند. روغن های زیتون و ذرت روغن های خاصی هستند که بازارهای کوچکتری دارند و چندان در فهرست صنعت روغن نباتی نمی گنجند. بالغ بر ۶۰ درصد مصرف روغن شرکت صنعت غذایی کورش مربوط به روغن آفتابگردان و بالغ بر ۳۰ درصد مربوط به روغن سویا یا کلزا است. با توجه به اینکه ما روغن سرخ کردنی بدون پالم تولید می کنیم، مصرف روغن پالم در صنعت غذایی کورش در حالت حداقلی قرار دارد و حدود ۱۰ درصد از این نیاز به روغن پالم اختصاص دارد.

تعرفه روغن ها با آزادسازی نرخ ارز

برهانی همچنین یادآور شد: با آزادسازی نرخ ارز تعرفه های روغن نباتی مشخص شد. به طوری که بر اساس نامه دکتر مخبر معاون اول رئیس جمهوری قرار شده که برای روغن های خام ۱ درصد لحاظ شود؛ اما کتاب تعرفه واردات و صادرات که دو هفته پیش توسط وزارت صمت منتشر شد، عدد را روی ۷ درصد برای آفتابگردان و سویا و برای پالم ۲۸ درصد لحاظ کرده اند.

روش های تامین روغن خام

وی با بیان اینکه عمده روغن خام این مجموعه از شمال کشور و نیز کشور روسیه تامین می‌شود، گفت: هزینه حمل ما از شمال کشور نسبت به شهرهای جنوبی پایین‌تر است.

برهانی با اشاره به اینکه ما نمی توانیم زنجیره تامین و واردات خود را متوقف کنیم، افزود: ما همواره بر اساس قراردادهایی که با فروشندگان خارجی داریم بر اساس روند بازار و پیش بینی‌هایی که از قیمت‌ها داریم، نسبت به خرید اقدام می کنیم و حتی بعضا خریدهای چندماهه موردنیاز شرکت را انجام می دهیم. ما سناریو را محافظه کارانه و براساس اندازه بازار ترسیم می‌کنیم و به دنبال صادرات محصولات این مجموعه به کشورهای همسایه و منطقه نیز هستیم.

اهداف شرکت کورش در سال مالی آتی

برهانی در ادامه اظهارات خود با اشاره به اهداف شرکت در سال مالی آتی گفت: این اهداف شامل افزایش تولید، تکمیل زنجیره تامین، رشد سهم بازار و افزایش حاشیه سود سالانه در راستای تولید محصولات باکیفیت و سلامت محور مطابق با سیاست های وزارت بهداشت خواهد بود. نتایج عملیات شرکت در سال گذشته نشان از تلاش حداکثری مدیریت و کارکنان شرکت در جهت غلبه بر مشکلات به وجود آمده در کشور دارد و امید است در سال آینده با تلاش‌های بیشتر نتایج پیش بینی شده محقق شود.

افزایش سرمایه برای حفظ جایگاه نخست

وی همچنین با ارائه کلیاتی از تاریخچه صنعت غذایی کورش و برندهای شرکت و با اشاره به تغییرات سرمایه تصریح کرد: به منظور اصلاح ساختار سرمایه و تامین سرمایه در گردش مورد نیاز در سال جاری ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، افزایش سرمایه قابل توجهی در دستور کار ما قرار گرفته تا بتوانیم همچنان جایگاه نخست خود را در صنعت روغن نباتی کشور حفظ کنیم.

وی اضافه کرد: این اتفاق علاوه بر اصلاح ساختار سرمایه و تامین سرمایه، باعث می‌شود تا سازمان از مزایای معافیت مالیاتی قانون بودجه سال ۱۴۰۱ نیز بهره‌مند شود.

شرایط تخصیص ارز

این فعال بخش خصوصی همچنین با اشاره به شرایط تخصیص ارز در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ گفت: در بخش تخصیص ارز در سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۰ با شرایط دشوار و سختی هم در بخش روغن های خام و هم نهاده های دامی مواجه شدیم و این موضوع باعث شد که ما در بخش واردات نتوانیم برنامه خود را محقق کنیم؛ اما خوشبختانه با توجه به شرایط شرکت صنعت غذایی کورش، توانسته ایم سود عملیاتی حاصل از مالیات خود را به هزار میلیارد تومان افزایش دهیم.

چشم‌انداز و ماموریت‌ ها

وی در بخش دیگری از این گزارش، به چشم ‌انداز و ماموریت‌ های شرکت صنعت غذایی کورش پرداخت و گفت: متناسب با اهداف ترسیم ‌شده، ظرفیت تصفیه خانه (ریفاینری)، بسته‌ بندی و تولید روغن در مجموعه کارخانجات ما افزایش چشمگیری داشته است و این اقدام با تکمیل زنجیره تامین همراه بوده است. خرید کارخانه گهر نیز در همین راستا و با هدف تامین ظروف پلیمری مجموعه انجام گرفته است.

مزیت های رقابتی

مدیر عامل شرکت صنعت غذایی کورش، همچنین ضمن تبیین مزیت ‌های رقابتی این شرکت اظهار داشت: ما دو مزیت عمده داریم. اولی بهره ‌مندی از شرکت ‌های معتبر و بزرگ در زنجیره توزیع و پخش می باشد و دیگری سیستم ‌های مدیریتی پویا است که در مجموعه ما به کار گرفته شده است.

تکمیل زنجیره تامین دانه ‌های روغنی

برهانی با تاکید بر تکمیل زنجیره تامین دانه ‌های روغنی از مزرعه تا تولید، به توافق نامه کشت‌ قراردادی با وزارت جهاد کشاورزی اشاره داشت و تصریح کرد: ما این اقدام را از سال گذشته با هماهنگی وزارت جهاد و کشاورزی شروع کردیم و فواید آن را در سال جاری شاهد بودیم.

وی افزود: در راستای تکمیل زنجیره تامین دانه ‌های روغنی، حدود ۴ هزار تن دانه کنجد در فصل برداشت یعنی اردیبهشت و خرداد ماه امسال تامین شد که به کارخانه های روغن کشی طرف قرارداد ارسال شد و مورد روغن کشی و استحصال قرار گرفت.

برهانی در پایان نسبت به ارائه گزارش عملکرد سال جاری و بودجه سال گذشته و سال جاری اقدام و از بابت بازدهی مورد قبول ۶۳ درصدی سهام، اطلاعات لازم را ارائه کرد.

گزارش عملکرد سال مالی

در ادامه این مراسم مصطفی دیلمی ‌پور، حسابرس مستقل و بازرس قانونی گزارش خود را درباره عملکرد سال مالی مطرح کرد.

تقسیم سود ۱۲۰ میلیارد تومانی

گفتنی است؛ در این مجمع، حاضران و سهامداران پرسش های خود را از رئیس هیأت مدیره، مدیر عامل و مدیر مالی و اقتصادی شرکت پرسیدند و پس از تایید گزارش، در خصوص تقسیم سود سهام، نظرسنجی شد که در نهایت تقسیم سود ۱۲۰ میلیارد تومانی، به ازای هر سهم ۴۰ تومان به تصویب رسید. در این راستا بنا به پیشنهاد هیأت مدیره مقرر شد از ۳۲۳۰ ریال سود خالص محقق شده برای هر سهم ۴۰ تومان (معادل ۱۲ درصد) به عنوان سود نقدی بین سهامداران توزیع شود.