کار داریم؛ کارگر نداریم

وی تصریح کرد: این کاهش نشان از رونق بازار کار در استان بر اساس سیاست‌‌‌های دولت مردمی سیزدهم و سرمایه‌گذاری‌‌‌های انجام‌شده و بهره‌‌‌برداری از طرح‌‌‌های عمرانی و فعال کردن واحدهای تولیدی و معدنی راکد در استان طی دو سال اخیر بوده است.

دبیر کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان با اظهار خرسندی از کاهش نرخ بیکاری زنان در فصل تابستان خاطرنشان کرد: در این شاخص نیز با کاهش ۱.۹ واحد درصدی نسبت به فصل بهار به عدد ۱۸.۴درصدی رسیده‌‌‌ایم. در واقع وجود معادن معدنی و آثار تاریخی زیاد در استان یزد باعث شده تا بخش صنعت و معدن و خدمات تاثیر بسزایی در اقتصاد کل استان و ایران داشته باشند. از طرفی شرکت‌ها و کارخانه‌‌‌های بزرگی مانند شرکت فولاد آلیاژی ایران، کارخانه شیشه اردکان و یزدبافت وجود دارند که باعث شدند تا فرصت‌‌‌های شغلی و کار در یزد بالا رفته و روند مهاجرت کارگران ساده به این استان رشد قابل‌توجهی داشته باشد به گونه‌‌‌ای که اکنون یزد در میان استان‌ها در رده نخست در زمینه مهاجرت نیروی کار قرار دارد.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌‌‌ریزی استان یزد نیز در این زمینه در نشست تخصصی آمایش سرزمین استان با موضوع مهاجرت در یزد، مهاجرت را از مباحث مهم و روز استان دانست و گفت: سرشماری‌‌‌های اخیر نشان می‌دهد از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ حدود ۳۵‌هزار نفر به استان مهاجرت کردند.

جعفر رحمانی افزود: همچنین آمار بیمه‌‌‌شدگان اجباری تامین اجتماعی نشان می‌دهد از سال ۹۶ به بعد ۳۷‌هزار نفر به بیمه‌‌‌شدگان استان که محل تولدشان یزد نبود، اضافه شده است.

وی تصریح کرد: سال گذشته هم ۱۴‌هزار نفر به بیمه‌‌‌شدگان استان اضافه شد که این نشان می‌دهد مهاجرت به یزد همچنان ادامه دارد و مستلزم مدیریت و ساماندهی است.

این مسوول همچنین با اشاره به آمارهای موجود گفت: اکنون کارخانه‌های استان یزد با کمبود نیروی کار مواجه هستند و از میان مردان اگر کسی واقعا به دنبال کار باشد و بخواهد کار کند محدودیتی در ارتباط با وجود فرصت شغلی برای او نداریم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد همچنین با اشاره به آمار کارگران بومی و غیربومی یزد گفت: در استان یزد ۲۴۰‌هزار بیمه‌شده اجباری وجود دارد که ۷۰ تا ۷۵‌هزار نفر از آنها بر اساس کدملی، غیربومی شناخته شده‌‌‌اند که این عدد بیش از ۳۰‌درصد کارگران استان را تشکیل می‌دهد.

محمدرضا فلاحتی افزود: با توجه به اینکه با حجم بالای مهاجرت اتباع خارجی به کشور مواجه هستیم، مدیران صنایع آگاه باشند هرگونه به‌کارگیری اتباع بیگانه در واحدهای تولیدی و صنعتی ممنوع است.

اکنون عمده نیروی مهاجر به استان یزد کارگر ساده است با این حال بسیاری از واحدهای تولیدی از کمبود نیروی کار در این استان گله‌‌‌مند هستند و معتقدند با این شرایط میزان تولیدات خود را کاهش داده‌‌‌اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد در این زمینه اظهار کرد: در استان فرصت‌‌‌های شغلی بسیاری در حوزه فنی و خدمات وجود دارد که متاسفانه به دلیل فقدان نیروی کار ماهر، نصیب افراد غیربومی می‌‌‌شود.

محمدعلی شاه‌‌‌حسینی افزود: متاسفانه به دلیل کمبود نیروی ماهر در استان یزد بخشی از این نیاز از خارج از استان تامین می‌شود که باید با مهارت‌آموزی، نیاز واحد‌‌‌های صنعتی به نیروی کار ماهر در داخل استان تامین شود.

وی از افزایش نیروی کار غیربومی در استان خبر داد و گفت: امسال نسبت به سال گذشته ۱۴‌هزار نفر نیروی کار غیربومی مشغول به کار هستند که عامل افزایش تورم به‌خصوص در بخش مسکن است.

بخش خصوصی به عنوان متولی عمده تولید در استان یزد هم معتقد است از یک طرف، کمبود نیروی کار ساده در استان وجود دارد و از طرف دیگر نیروی ماهر هم آموزش‌‌‌های لازم و متناسب را کمتر دیده و می‌‌‌بیند.

در این باره رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد با بیان اینکه کمبود نیروی کار، آسیب جدی به مشاغل صنعتی وارد خواهد کرد، افزود: متاسفانه جوانان تحصیل‌کرده اعتقاد دارند انجام کار در بخش صنایع به عنوان یک شغل کارگری در جامعه به حساب می‌‌‌آید و جلوه خوبی بین اجتماع ندارد.

مجتبی دستمالچیان با بیان اینکه در این سال‌ها به دلیل ضعف در آموزش‌‌‌های کاربردی نیروی کار متخصص و تحصیل‌کرده از استان خارج شده است، افزود: متاسفانه در انتشار آگهی استخدام برای تامین نیروی تحصیل‌‌کرده هم با مشکل مواجه هستیم و متقاضی کار نداریم که تعدد انتشار آگهی استخدام به دلیل نبود نیروی کار است. وی با اشاره به اینکه باید زیرساخت‌‌‌‌‌‌های آموزشی را تقویت کرد و با حمایت مسوولان و فعالان بخش خصوصی نیروهای با تخصص لازم تربیت شوند، افزود: دانش‌‌‌آموزان و دانشجویان باید مهارت‌‌‌های لازم را برای ورود به بازار کار داشته باشند.

این تولیدکننده فعال حوزه نساجی استان یزد تاکید کرد: اگرچه در جنگ اقتصادی هستیم، اما خوشبختانه کارخانه‌‌‌های ما در پرداخت حقوق کارگران خود به خوبی عمل می‌کنند و همین موجب رضایت اجتماعی نیز شده و با وجود این‌، واحدها برای تامین نیروی انسانی خود مشکل دارند.

در این خصوص روایت کارآفرین یزدی از شرایط بحرانی نیروی کار در استان نیز جالب توجه است.

بنیان‌گذار تک‌‌‌ماکارون، دراژه و فرش ستاره کویر یزد با بیان اینکه نبودن نیروی کار یکی از معضلات صنایع استان یزد است، گفت: اکنون، کارخانه‌‌‌های فولاد و کاشی یزد با وجود امکانات خوب و حقوق‌‌‌های آنچنانی با کمبود نیروی کار مواجه هستند.

احمد صادقیان با  بیان اینکه برای حل کمبود کارگر، از همه استان‌‌‌های همجوار هم نیروی کار به یزد وارد شده است، افزود: با این حال مجبور شده‌‌‌ایم شیفت کاری را از سه نوبت به دو نوبت کاهش دهیم چون کارگر پیدا نمی‌شود.

وی یکی از مشکلات را کمبود کارگر زن اعلام کرد و گفت: با وجود اینکه کارگر زن هم جذب کردیم، اما باز هم نتوانستیم کارخانه را به سه شیفت برگردانیم.

این تولیدکننده یزد تصریح کرد: باعث تاسف است که نیروهای متخصص ما در حال مهاجرت از کشور هستند و قرار نیست کشور ما را انگلیس و آمریکا و دستی از غیب درست کند و معتقدم راهش مهاجرت نیست.