سال‌هاست که مدیران شهری سعی کردند که برج میلاد را به یک پاتوق یا مقصد گردشگری تهران تبدیل کنند، به همین دلیل در سال‌های اخیر برج میلاد همواره میزبان جشنواره‌‌‌های مردمی و مناسبتی بوده تا بتواند پای مردم را به این برج باز کند. با اینکه میزان بازدیدکنندگان نوروزی برج میلاد در سال‌جاری حدود۳۵۰‌هزار نفر بوده که بنا به گفته مدیران برج این یک رکورد بازدید محسوب می‌شود اما جانمایی متناسب فضاهای تفریحی دیگر می‌تواند در جذب مخاطب کمک‌کننده باشد.

احمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران در مورد وضعیت گردشگری برج میلاد و نبض گردشگری در این برج گفت: از روز نخستی که برنامه‌‌‌ریزی برای ساخت برج میلاد مطرح شد، یکی از موضوعات مدنظر، بحث گردشگری بود ولی با توجه به اینکه متاسفانه در کشور ما موضوعاتی مثل برنامه‌‌‌ریزی برای اوقات فراغت و گردشگری به صورت علمی چندان مطرح نمی‌شود، مجموعه برج میلاد به مرور زمان توانست ظرفیت‌‌‌های گردشگری خود را پیدا کند؛ بنابراین با گذشت زمان شاهد بلوغ گردشگری در این مجموعه هستیم؛ البته دلیل این شکوفاتر شدن موضوعات گردشگری در برج میلاد، چندان به عملکرد مدیران قبلی بستگی ندارد بلکه دلیل آن، پخته‌تر شدن تجارب مدیریتی در این حوزه و کامل‌تر شدن ساختارهای گردشگری در این مجموعه است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برج میلاد توانسته در زمینه جذب گردشگر موفق باشد یا نه؟ با بیان اینکه امروز برج میلاد در موضوع گردشگری، عملکردی بهتر از قبل دارد، افزود: برج میلاد در ابتدا تنها یک برج، یک آسانسور و چند محوطه دارای فضای سبز بود و به همین دلیل، این برج و مجموعه اولیه آن برای خانواده‌ها، تنها می‌توانست برای یک یا دوبار بازدید، جذابیت داشته باشد ولی با توجه به این موضوع، تلاش شد که به مرور زمان‌ بر جذابیت‌‌‌های این مجموعه افزوده شود و با ایجاد کاربری‌‌‌های فرهنگی، فضاهای تفریحی، فضای خرید و مواردی از این دست، بر جذابیت این مجموعه افزوده شود. بر همین اساس است که امروز دیگر فضای گردشگری برج میلاد صرفا معطوف به یک آسانسور و یک قسمت آسمان‌نما نیست.

علوی در پاسخ به این پرسش که تعداد گردشگران برج میلاد چه میزان است و آیا توانسته به روزهای قبل از کرونا برسد، گفت: در ایام کرونا تمام مجموعه‌‌‌های تفریحی و گردشگری دچار رکود شدند و این رکود به قدری سنگین بود که برخی از مجموعه‌‌‌های تفریحی و گردشگری خصوصی و غیرخصوصی در ایران و حتی جهان به دلیل مشکلات اقتصادی و بعضا عدم‌حمایت از آنها، از بین رفتند، اما مجموعه برج میلاد پس از ایام کرونا و در دوره مدیریت جدید شهری توانست به سرعت خودش را بازیابی کند و فرصت‌های از دست‌رفته را جبران کند چراکه با تعریف جدیدی که از فعالیت در برج میلاد مطرح شد، موفق شدند نواقص ایجاد شده در دوران کرونا را تا اندازه‌ای برطرف کنند و با رفع رکود دوران کرونا، بازدید گردشگران از برج میلاد متعادل شد.

بنا براعلام مدیریت این برج، برج میلاد در نوروز ۱۴۰۲ با برگزاری ویژه‌برنامه‌‌‌های گسترده میزبان مسافران و شهروندان بود و به‌گونه‌‌‌ای که در بازدید نوروزی بیش از ۳۵۰‌هزار مسافر و شهروند از این برج بازدید کردند که رکوردی در کارنامه کاری برج میلاد نسبت به مدت مشابه در سنوات گذشته بود؛ این درحالی است که در سه سال اخیر به دلیل پاندمی کرونا، تقریبا گردشگری در برج میلاد تعطیل شده بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر مناسبتی شدن بازدید خانواده‌‌‌ها از برج میلاد با بیان اینکه مدیریت شهری در حوزه برج میلاد تلاش کرده گردشگری در این مجموعه را صرفا منوط به بازدید از برج و مجموعه‌های گران‌قیمت نکنند افزود: در این رویکرد تلاش شده در مناسبت‌‌‌ها و ایام خاص، با برگزاری برنامه‌‌‌های فرهنگی و تفریحی که بعضا به صورت مشترک با صدا‌و‌سیما اجرایی می‌شود و اطلاع‌‌‌رسانی خوبی برای آنها نیز انجام می‌شود، جذابیت ورود خانواده‌‌‌ها به این مجموعه را بالاتر ببرند تا با حضور خانواده‌‌‌ها در این مجموعه، هم فرصت برای استفاده خانواده‌‌‌ها از برنامه‌‌‌های فرهنگی فراهم شود و هم فرصت استفاده از برنامه‌های تفریحی برج میلاد.

همین موضوع باعث شده که امروز، استفاده از برج میلاد تنها محدود به خانواده‌‌‌ها یا طبقه خاصی از جامعه نباشد و بسیاری از خانواده‌‌‌های تهرانی با سلایق مختلف، تجربه حداقل یک بار حضور در برج میلاد را به واسطه استفاده از برنامه‌های فرهنگی، فضاهای تفریحی همچون شهربازی و... داشته باشند.

رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران درخصوص شهربازی برج میلاد و چرایی عدم‌ سنخیت این شهربازی با فضا و معماری برج میلاد که به نماد تهران تبدیل شده است، گفت: از نظر علمی، مجموعه‌‌‌های فراغتی و تفریحی، باید مجموعه‌‌‌ای از محصولات را برای خانواده‌های مختلف با سلایق مختلف فراهم کنند تا زمینه خدمات گرفتن آحاد جامعه فارغ از جنسیت آنها و همچنین اقشار مختلف، طیف‌های سنی، سلایق مختلف و... برای تمامی خانواده‌ها وجود داشته باشد و این یکی از ملزومات طراحی مجموعه‌های تفریحی این‌چنینی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شهربازی موجود با مجموعه فعالیت‌های برج هم‌راستاست یا نه؟ ادامه داد: البته اینکه آیا شهربازی برج میلاد با آن سبک و سیاق، مناسب هست یا نه، موضوعی است که باید متناسب با فضای برج بررسی و طراحی شود و با رونق گرفتن هرچه بیشتر فضاهای گردشگری در این مجموعه، زمینه بهره بردن از نگاه علمی به این موضوع بیشتر فراهم‌ می‌شود.

علوی با بیان اینکه بسیاری از خدمات و مجموعه‌‌‌های فعلی برج میلاد، در دوره‌‌‌های مدیریتی مختلف طراحی و راه‌‌‌اندازی شده است، گفت: نباید فراموش کنیم که بحث گردشگری در برج میلاد در ابتدا برای گردشگری قشر خاصی از جامعه طراحی شده بود؛ یعنی گردشگری در برج میلاد صرفا برای کسانی طراحی شده بود که می‌‌‌خواستند هزینه سنگینی بابت گردشگری بدهند و بر همین اساس نیز همه خدمات گران بود؛ اما امروز ما با حفظ کیفیت گردشگری سابق که برای آن قشر خاص طراحی شده بود و هدفش جلوگیری از خروج ارز از کشور برای استفاده از برخی خدمات گردشگری بود، تلاش کردیم با روش‌های مختلف، گردشگری در برج میلاد را برای سایر اقشار مختلف نیز فراهم کنیم. به عنوان مثال اضافه کردن خدماتی جدید به برج میلاد یا به‌کارگیری انواع تخفیف‌ها برای دهک‌های ضعیف جامعه و حتی اختصاص تخفیف برای برخی روزهای خاص، باعث شد گردشگری برج میلاد، برای اقشار مختلف شهروندان در دسترس باشد و این‌گونه نباشد که گردشگری برج میلاد تنها مختص به قشر خاصی که درآمد بالایی دارند، باشد.

وی در مورد سهم برج میلاد از حضور گردشگران خارجی با تاکید بر اینکه لازم است تا گردشگری برج میلاد برای این قشر خاص که دارای درآمد بالا هستند نیز جذابیت داشته باشد گفت: اکنون این برنامه‌‌‌ریزی وجود دارد و امروز یکسری تفریحات و خدماتی در برج میلاد ارائه می‌شود که هزینه سنگینی دارد و ارائه این خدمات در برج میلاد نیز طبیعی است، چراکه در صورت عدم‌برنامه‌ریزی و طراحی ارائه چنین خدمات تفریحی، ممکن است گردشگر از کشور خارج شود ولی نقطه ضعف گذشته برج میلاد این بود که همه اقشار جامعه قادر به بهره‌مندی از این مجموعه نبودند اما امروز با برنامه‌ریزی‌‌‌های انجام شده و اجرای طرح‌هایی همچون ارائه تخفیفات مختلف و به‌کارگیری ظرفیت‌‌‌های متنوع برنامه‌‌‌های فرهنگی و تفریحی، زمینه بهره‌‌‌مندی بسیاری از اقشار جامعه در این مجموعه فراهم شده است و من معتقدم امروز گردشگری برج میلاد، ایام خوشی را سپری می‌کند.