پیامدهای رکود در منطقه پیشران مسکن

این منطقه دسترسی خوبی به شبکه بزرگراهی تهران دارد، به بزرگراه‌‌‌های همت، حکیم، آبشناسان، باکری، ستاری، شیخ فضل‌‌‌الله نوری، بزرگراه مخصوص کرج و اشرفی‌اصفهانی و جناح دسترسی دارد و همین مسائل سبب شده تا حتی در این شرایط رکود ساخت‌وساز منطقه ۵ همچنان جزو پنج منطقه پر‌استقبال شهر تهران باشد.

احسان شریفی، شهردار منطقه ۵ با تایید حجم بالای معاملات ملکی در منطقه ۵ در تشریح چرایی جذابیت‌های ملکی در این منطقه بین مناطق دیگر شهر تهران اظهار کرد: منطقه ۵ با فاصله معناداری نسبت به سایر مناطق رتبه نخست حجم معاملات مسکن شهر تهران را دارد و گاه بین ۱۰ تا ۱۵‌درصد معاملات شهر تهران در این منطقه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از نکات مهم این منطقه، همگونی نسبی آن است و ضریب جینی در این منطقه عدد بالایی نیست و فاصله طبقاتی در این منطقه برخلاف مناطق ۱، ۲، ۳ و ۴ که محلات این مناطق فاصله معناداری با یکدیگر دارند، به هیچ وجه بالا نیست و این همگونی فضای مساعدی را برای زندگی در این منطقه ایجاد کرده است، گفت: علاوه بر این، منطقه ۵ با توجه به شکل‌گیری بخش عمده‌‌‌ای از آن در سال‌های پس از انقلاب، از بافت مهندسی خوبی برخوردار است و قطعات ریزدانه کمی در این منطقه وجود دارد؛ همچنین آینده درخشان حمل‌ونقل عمومی در این منطقه از دیگر جذابیت‌‌‌های منطقه ۵ است، اکنون ۳۰ ایستگاه مترو در این منطقه در حال احداث است و برای سال ۱۴۰۲ برخی از تقاطع‌‌‌ها همچون تقاطع حکیم‌-تعاون و جنت‌آباد-آبشناسان که کسری داشتند، تکمیل می‌‌‌شوند.

وی افزود: این در حالی است که دسترسی مناسب این منطقه به آزادراه‌های متصل‌کننده استان‌‌‌های شمالی و غربی، این منطقه را مطلوب شهروندانی قرار داده که بومی استان‌های غربی و شمالی کشور هستند و همچنین با توجه به تامین مناسب پارکینگ در مراکز تجاری این منطقه، منطقه ۵ از حیث فضای پارک خودرو دارای قابلیت‌‌‌های خوبی است و می‌توان گفت که تقریبا فضای پارک خودرو در این منطقه تامین است و بر اساس آخرین گزارش‌‌‌ها که نشان می‌داد مناطق۶، ۱۱، ۱ و ۱۲ جزو مناطق دارای کسری پارکینگ در تهران هستند، منطقه ۵ در این فهرست قرار ندارد. از این رو این موارد به علاوه سرانه خوب فضای سبز در این منطقه و  نبود ‌بافت‌‌‌های تجاری مزاحم، منطقه ۵  را به یک منطقه مطلوب سکونت در تهران بدل کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که اکنون ساخت‌وساز در منطقه ۵ تهران به نسبت سایر مناطق شهری پایتخت چگونه است، گفت: اکنون در منطقه ۵ همچون سایر نقاط کشور شاهد رکود ساخت‌وساز هستیم و نمودار ساخت‌وساز در منطقه ۵ از نمودار ساخت‌وساز در مجموعه تهران تبعیت می‌کند و با توجه به کاهش تدریجی صدور پروانه ساخت‌وساز از سال ۹۱ تا ۱۴۰۰ در تهران، همین روند را در منطقه ۵ تهران شاهد بودیم ولی آنچه در سال ۱۴۰۱ رخ داد نسبت به سال قبل از آن متفاوت بود و ما در سال‌جاری با رشد نسبی ساخت‌وساز مواجه بودیم و صدور پروانه در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ به میزان ۲۰‌درصد افزایش داشته ولی به صورت کلی رکود حاکم بر فضای ساخت‌وساز کشور، بر منطقه ۵ تهران نیز حاکم بوده است.

شریفی با اشاره به کاهش زمان صدور پروانه ساخت در منطقه ۵ گفت: در راستای کاهش زمان صدور پروانه ساخت در منطقه ۵ تهران موفق شدیم زمان صدور پروانه را به میزان ۴۰‌درصد کاهش دهیم و این کاهش زمان صدور پروانه، بر اساس گزارش سامانه شهرداری تهران مشخص است.

شهردار منطقه ۵ در مورد تعداد پروانه‌های صادره در سال‌های ۱۴۰۰و ۱۴۰۱ گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰۰ پروانه ساختمانی صادر شد و در سال۱۴۰۱ تا اول اسفند ۳۵۰ پروانه صادر شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۷۰ مورد دیگر پروانه صادر شود که نشان‌‌‌دهنده رشد ۲۰ درصدی در این حوزه است هرچند که معمولا منطقه ۵ در حوزه صدور پروانه جز‌و  پنج منطقه اول تهران است.

شهردار منطقه ۵ در پاسخ به این پرسش که آیا موضوع بار خدماتی اضافه شده از سوی منطقه ۲۲ به منطقه ۵ قابل‌توجه است یا خیر، گفت: با توجه به همسایگی این دو منطقه، چنین موضوعی صدق می‌کند همان‌طور که این بار خدماتی به‌خصوص در حوزه حمل‌ونقل و معابر برای همسایگان مرکزی منطقه ۵ همچون مناطق ۶ و ۹ صادق است؛ از این رو این یک موضوع طبیعی است و تا زمانی که فعالیت‌‌‌ها به صورت دورکاری یا هوشمند اتفاق نیفتد یا حتی شبکه حمل‌ونقل زیرزمینی به صورت کامل شکل نگیرد، این اضافه بار ترافیکی مناطق بر مناطق همسایه خود غیرقابل اجتناب است ولی در شرایط فعلی این موضوع، یک مساله آزاردهنده برای منطقه ۵ نیست.

وی درباره طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای منطقه ۵ با بیان اینکه تکمیل تقاطعات معابر بزرگراهی جزو اولویت‌‌‌های کاری شهرداری منطقه در سال آینده است گفت: با توجه به نواقصی که در برخی تقاطع‌ها همچون شهید آبشناسان و جنت‌آباد، یا تقاطع حکیم و تعاون وجود دارد اصلاح این تقاطعات و تکمیل آنها برای کمک به ترددکنندگان از این تقاطعات، در اولویت کاری ما قرار دارد. همچنین از دیگر برنامه‌‌‌های ما در این حوزه، تکمیل دسترسی بزرگراه ستاری به بزرگراه شهید لشکری است. علاوه بر این موارد، تقاطع شهید ستاری به آزادراه تهران- کرج یا شهید حجازی تکمیل می‌شود که در سال آینده اجرایی خواهد شد.

شریفی با اشاره به طرح‌‌‌های حوزه حمل‌ونقل زیرزمینی در منطقه ۵ گفت: خط ۶، ۴، ۱۰ و ۱۱ در منطقه ۵ تهران واقع است و طبق برنامه‌ریزی‌‌‌ها قرار است ایستگاه انتهایی خط ۶ یعنی ایستگاه کوهسار و ایستگاه پروانه در خط ۱۰ افتتاح شود. همچنین عملیات اجرایی خط ۱۰ و ۱۱ مترو در سال بعد ادامه خواهد داشت و برخی ایستگاه‌های خطوط ۴ و ۶ مترو نیز در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. از این رو برنامه توسعه خطوط مترو در منطقه ۵ یک برنامه چهارساله است که پس از اتمام این برنامه شاهد اتفاقات چشمگیر در منطقه ۵ در حوزه مترو خواهیم بود.

وی درباره درآمدهای شهرداری منطقه ۵ و میزان کسری بودجه گفت: موضوع درآمدها و بودجه، موضوعات جداگانه‌ای هستند؛ درآمدهای ما به صورت مستقیم به حساب خزانه شهرداری واریز می‌شود و از آن طرف بودجه را نیز از خزانه دریافت می‌‌‌کنیم، از این رو اینکه ما بتوانیم به صورت مستقیم بودجه خود را از درآمدهایمان برداریم عملا امکان‌پذیر نیست و این مجوز را نداریم و البته این تصمیم و سازوکار درستی است چراکه درآمدهای مناطق پردرآمد باید صرف توسعه کل شهر تهران شود.

شریفی با بیان اینکه امسال بخشی از درآمدهای ما صرف توسعه خط ۴ مترو خواهد شد که جزو طرح‌‌‌های اولویت‌دار شهری است، گفت: در مجموع درآمد ما متناسب با برنامه مصوب شورای شهر است و درآمدها به صورت هفتگی توسط شهرداری تهران رصد می‌شود.

شهردار منطقه ۵ در ادامه با تاکید بر اجرای ۸۳ طرح توسعه محله‌‌‌ای در منطقه ۵ تهران گفت: در زمینه اجرای طرح‌‌‌های توسعه محله‌‌‌ای، به مردم وعده داده بودیم و تا امروز ۷۹ طرح از ۸۳ طرح تعریف‌شده در منطقه تکمیل شده و بر همین اساس ما جزو سه منطقه پیشتاز در پیشرفت طرح‌‌‌های توسعه محله‌‌‌ای هستیم؛ همچنین در اجرای طرح‌‌‌های عمومی منطقه نیز منطقه ۵ بین سه منطقه برتر قرار دارد و همکاران ما تلاش کردند تا طرح‌‌‌های ما هرچه سریع‌‌‌تر و در ابتدای سال اجرا و تکمیل شود.

وی گفت: در یک سال و نیمی که از مدیریت جدید شهری می‌‌‌گذرد، نزدیک به ۱۰۰ طرح را به بهره‌‌‌برداری رساندیم. همچنین در بخش فرهنگی و اجتماعی، تلاش کردیم تا با دستگاه‌هایی همچون آموزش و پرورش، امور مساجد و دستگاه‌‌‌های خدمات‌‌‌رسان هماهنگی بالایی داشته باشیم.