نیاز بازار موبایل ؛چند دستگاه؟

محمدمهدی برادران معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که محروم کردن مردم از مصرف موبایل‌‌‌های خاص در کشور امکان‌‌‌پذیر نیست. وی افزود: تامین منابع ملی به معنای کاهش ارزبری و افزایش عمر مصرف موبایل‌‌‌هاست و باید تلاش کنیم که فعالان حوزه تجارت موبایل بتوانند به صورت حرفه‌‌‌ای فعالیت کنند و بهترین کیفیت و خدمات ویژه را به مشتریان ارائه دهند. ما با هیچ انحصار داخلی و بیرونی همراهی نکرده‌‌‌ایم و نمی‌‌‌کنیم. این بخشی از مطالبه فعالان صنفی بازار نیز بود. این فعالان اعلام کردند که رفع ممنوعیت موبایل باعث افزایش درآمد دولت از بابت دریافت تعرفه‌‌‌ها و رجیستری می‌شود.

 فروش آی‌فون ۱۶ به صورت غیررسمی به قیمت ۱۵۰ میلیون تومان

رئیس انجمن موبایل، تبلت و لوازم جانبی ایران گفت: دولت منافع زیادی از لغو ممنوعیت و واردات رسمی کالای موبایل می‌‌‌برد.

مهدی اسدی با بیان اینکه تقاضا برای آی‌فون‌‌‌های سری جدید وجود دارد افزود: اولین گوشی آی‌فون ۱۶ با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان در بازار غیررسمی کشور به فروش رفت. وی با تاکید بر اینکه دولت منافع زیادی از واردات رسمی مانند عوارض گمرکی و تعرفه به دست می‌‌‌آورد، اظهار کرد: اگر تا پایان سال دولت یک میلیارد دلار ارز به کالای بالای ۶۰۰ دلار تخصیص دهد، منافع زیادی از واردات رسمی مانند افزایش تعرفه فعلی ۱۵ درصدی به ۴۰‌درصد (حدود ۴۰۰ میلیون دلار) به دست می‌‌‌آورد. وی افزود: بیش از ۹۵‌درصد از کالاهای داخلی از امارات وارد می‌شود.

اسدی با تاکید بر اینکه قرار است در جلساتی که انجمن با دولت دارد نظرات کارشناسی در مورد رفع ممنوعیت ارائه شود، تصریح کرد: در این نظرات هم منابع ملی و هم صنفی مدنظر قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: نظر کارشناسی من این است که رفع ممنوعیت‌‌‌ها در کنار افزایش تا ۴۰‌درصد تعرفه‌‌‌ها معقول است تا از قاچاق جلوگیری شود. در حال حاضر تعرفه ۱۵‌درصد است. وی میزان گوشی‌‌‌های مصرفی سالانه موبایل را ۱۲ میلیون اعلام کرد و گفت: سالانه حدود چهار میلیون از دستگاه‌‌‌های گوشی موبایل از رده خارج می‌‌‌شوند. وی میزان اوج مصرف گوشی موبایل را مربوط به سال‌های کرونا دانست که به ۱۸ میلیون دستگاه هم رسید.

اسدی با بیان اینکه امسال دومین کنگره موبایل برگزار شد، گفت: امیدواریم مطالبه اجتماعی و عمومی مردم برای رفع ممنوعیت آی‌فون را پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرایط برای رفع ممنوعیت بهتر شده، اما غیر از وزارت صمت، باید نهادهای نظارتی دیگری همچون بانک مرکزی نیز به این نتیجه برسند. وی افزود: در حاشیه این کنگره مقرر شد تا مسوولان نهادهای دولتی و بخش خصوصی در کنار یکدیگر با نگاه تعاملی در بحث ممنوعیت تبادل نظر کنند.

 ایران مونتاژ‌کار کالای از رده گذشته دنیا

مدیرعامل شرکت ابتکار ارتباط پارسیان گفت: چند‌ارزی باعث ایجاد رانت و عدم‌‌‌النفع دولت می‌شود.

عبدالرحمن رحیمی با بیان اینکه مهم‌ترین چالش بازار موبایل موضوع تامین کالا و مستمر بودن تامین کالا مشروط به تخصیص ارز است، افزود: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ روز است که اغلب شرکت‌های واردکننده موبایل موفق به اخذ ارز نشده‌‌‌اند و متاسفانه به هر دلیل صرفا معدود شرکت‌هایی ارز دریافت کرده‌‌‌اند و این مساله باعث عدم‌ورود کالای متنوع و همچنین نوسانات بازار شده است.

وی تصریح کرد: کمبود و عدم‌ تامین کالای متنوع بر انتخاب مصرف‌کننده تاثیر می‌‌‌گذارد. زیرا به علت نبود تخصیص ارز و هزینه‌‌‌های گزاف، شرکت‌ها کالاهایی با تقاضای بیشتر وارد می‌کنند. وی با تاکید بر اینکه انجمن موبایل، تبلت و لوازم جانبی ایران نامه‌‌‌ای به متولیان و وزارت صمت ارسال کرده که در آن ابراز کرده که واردکنندگان نیازی به دلار نیمایی ندارند و تنها اختصاص ارز مهم است، افزود: اختصاص ارز برای تامین کالای موردنیاز بازار مهم است.

رحیمی اظهار کرد: واردکنندگان در صورت تامین ارز می‌توانند تامین کالا را تضمین کنند. وی ادامه داد: در زمینه واردات یا تولید نباید انحصار ایجاد شود؛ به عبارتی بهتر هر گونه ممنوعیت یعنی محدودیت.

زیرا همان گونه که ارز چند‌نرخی باعث فساد و رانت می‌شود و دولت و مصرف‌کننده نیز منتفع نمی‌‌‌شوند این امر در واردات یا تولید نیز صدق می‌کند و نباید انحصار وجود داشته باشد. مدیرعامل شرکت ابتکار ارتباط پارسیان با تاکید بر اینکه در بازاری که رقابت سالم باشد منجر به تحولات نوین و رشد تکنولوژی می‌شود، افزود: با توجه به تدوین و برنامه‌‌‌ریزی در سهمیه تعرفه کالاها مسیر آتی راه در واردات منجر به اتفاقات خوبی خواهد شد که باعث عدم‌تداخل صنفی و بی‌نظمی در واردات کالاها خواهد شد.

وی ادامه داد: تولید موبایل با تولید یخچال و لباسشویی متفاوت است. چون‌که به دلیل ماهیت ارتباطی و بهره‌مندی از نرم‌‌‌افزارهای به‌روز دنیا فی‌‌‌الواقع موبایل کالایی دارای حیات است. رحیمی با بیان اینکه مونتاژ‌کار کالاهای از رده گذشته دنیا شده‌‌‌ایم افزود: این کالاها سه تا پنج سال پیش در دنیا تولید می‌‌‌شد و اگر همین امروز بخواهیم تکنولوژی روز دنیا را تولید کنیم حداقل ۴ ماه به جهت فاصله زمانی و حمل‌ونقل با تکنولوژی روز دنیا فاصله داریم.

وی اظهار کرد: دولت کارفرمای خوبی نیست. دولت باید حکومت کند نه اینکه درگیر تولید یک موبایل یا لباسشویی شود. باید در زمینه تولید و تجارت و واردات واقع‌‌‌بینانه باشیم. وی ادامه داد: نمی‌توان تکنولوژی دنیا را کنار گذاشت و به تولید داخل بسنده کرد.

عقب‌‌‌ماندگی ۸ ساله بازار لوازم جانبی

مالک و مدیر فروش شرکت داده‌‌‌پرداز یارانه متین گفت: در زمینه لوازم جانبی دو برابر بازار موبایل از بازارهای جانبی عقب هستیم.

بازار موبایل حدود ۲ تا ۴ سال و لوازم جانبی تا ۸ سال از بازار جهانی عقب است.

میثم دوست‌محمدی با بیان اینکه بعد از اعلام رجیستری رغبت بیشتری برای فعالیت در حوزه رسمی موبایل در بین کسبه به وجود آمد، افزود: ممکن است با توجه به طولانی‌‌‌شدن زمان تخصیص، بحث رجیستری به خطر بیفتد. وی ادامه داد: به هر حال فعال اقتصادی برای بازگشت سرمایه خود باید برنامه‌‌‌ریزی داشته باشد، ولی متاسفانه چند ماه است که ارز تخصیصی به درستی انجام نشده است.

وی تصریح کرد: احساس خطر در بازار موبایل، بازار لوازم جانبی را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و در شرایط فعلی و مشکلات متعددی که وجود دارد، فعالان سنتی بازار رسمی ورود نمی‌‌‌کنند.

دوست‌محمدی افزود: لوازم جانبی مانند تلفن‌‌‌همراه نیاز به فعال‌‌‌سازی ندارد و این امر باعث می‌شود با توجه به سرعت تامین در بازار غیررسمی و معطل نشدن بازرگانان این حوزه برای زمان تخصیص و آزمایشگاه که با توجه به گستردگی تنوع لوازم جانبی و تکرار هزینه‌‌‌های آزمایشگاه برای هر بار واردات حتی اگر کالا برای بار چندم وارد شده باشد و تعرفه‌‌‌های بالا روی برخی از این محصولات موجب شود که فعالان این حوزه برای تامین کالاهای خود عموما به بازار غیر‌رسمی و با ارز تلگرامی روی بیاورند.  وی ادامه داد: با توجه به اینکه بخش قابل‌توجهی از بازار لوازم جانبی که حدود ۵۰ تا ۶۰‌درصد مصرف این حوزه را در بر می‌گیرد به دلایل فوق به صورت غیر‌رسمی تامین می‌شود و عمدتا از مبدأ امارات است و عملا کشور امارات از گردش تجار ایرانی خیلی بی‌دردسر منتفع می‌شود در حالی که با برنامه‌‌‌ریزی درست می‌توانیم این منافع را برای کشور خودمان داشته باشیم.

دوست‌‌‌محمدی با تاکید بر اینکه لوازم جانبی باید به صورت متنوع در اختیار واردکننده قرار گیرد، گفت: بسیاری از محصولات حوزه لوازم جانبی حتی تعرفه وارداتی ندارد و با توجه به نوع این محصولات و حجم بالای مصرف توسط کاربران، این امر موجب استفاده واردکنندگان از فضای غیررسمی، ته‌لنجی و شوتی و در نهایت عرضه در بازار غیررسمی می‌شود تا تامین کالا داشته باشند.

وی تصریح کرد: اگر در زمینه موبایل حدود دو تا چهار سال از بازارهای جهانی عقب باشیم از لوازم جانبی به میزان دو برابر عقب هستیم.

مدیر فروش شرکت داده‌‌‌پرداز یارانه متین اظهار کرد: به عنوان مثال کمپانی مانند شیائومی که سردمدار محصولات لوازم جانبی و گجت‌ها در دنیاست بیش از دو‌هزار محصول دارد که نهایتا ۱۵۰ محصول آن تعرفه و اجازه ورود به محصول را دارد و این مساله باعث شده تا در بازار غیررسمی حضور داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه مصرف‌کنندگان با ۲۰ سال گذشته متفاوتند، افزود: مصرف‌کنندگان بر اساس بازارهای جهانی، تقاضا دارند در حالی که این بستر برای فعالان بازار رسمی فراهم نیست.

دوست‌محمدی تصریح کرد: بسیاری از تجار ایرانی در بازار موبایل و لوازم جانبی در کشور چین فعالیت می‌کنند و با کشورهای مختلف در تعامل هستند. می‌توان این قابلیت تجار ایرانی را به داخل کشور نیز انتقال داد.

وی اظهار کرد: امروزه استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا حال عمومی مردم را خوب می‌کند و با توجه به تاثیر تلفن‌‌‌همراه روی زندگی معاصر همه مردم دنیا استفاده از لوازم جانبی و گجت‌‌‌های مرتبط به آن برای تمامی اقشار جامعه و در تمامی مشاغل لازم و جذاب است. وی تصریح کرد: برندهای تولیدکننده لوازم جانبی که اغلب چینی هستند ماهانه حدود ۱۲ محصول جدید تولید می‌کنند و با ادامه روند فعلی از بازار خارجی بیش از پیش عقب می‌‌‌مانیم.

 فعالیت رسمی در بازار موبایل موجب رشد ۱۰۰ درصدی می‌شود

یک فعال صنفی موبایل گفت: اطلاع‌‌‌رسانی به فعالان صنف موبایل از طریق انجمن موبایل، تبلت و لوازم جانبی ایران پررنگ‌‌‌تر شده است.

داود قجاوند با بیان اینکه منبع درآمد فعالان مستقر در تهران نیز شهرستان‌‌‌های متقاضی هستند اظهار کرد: عمده تامین موبایل، تهران است و در بخش لوازم جانبی، شیراز پیشرو است.

وی تصریح است: شهرستان‌‌‌ها می‌توانند در زمینه موبایل خودکفا شوند. این در حالی است که ۹۰‌درصد شهرستان‌‌‌ها واردکننده ندارند و از تهران وارد می‌کنند.

قجاوند با تاکید بر اینکه تا پایان سال سه بازدید از هر استان را در برنامه کاری انجمن موبایل داریم، افزود: در تلاش هستیم تا فعالان بازار در شهرستان‌‌‌ها پررنگ‌‌‌تر عمل کنند و در درآمدزایی نقش بیشتری ایفا کنند.

وی تصریح کرد: انجمن برای مجموعه‌‌‌های بازاریابی دوره‌‌‌های آموزشی برگزار می‌کند. وی بیشترین تعداد فعالان صنفی موبایل را پس از تهران، شهرهای مشهد، گیلان، اصفهان، تبریز و خوزستان اعلام می‌کند.

قجاوند توصیه کرد که اگر فعالان بازار موبایل به سمت فعالیت قانونی و رسمی بروند ظرف یک‌سال آینده رشد ۱۰۰ درصدی خواهند داشت.

همچنین وی از حضور برخی شرکت‌ها که اقدام به فروش قسطی موبایل می‌کنند نیز انتقاد کرد و آن را تهدیدی برای فعالان فعلی بازار دانست.