محدودیت‌های زیادی در توانایی ایران برای افزایش تولید نفت وجود دارد. تولید نفت خام ایران تا ژانویه ۲۰۲۴ به ۳ میلیون و ۱۶۳‌هزار بشکه در روز رسید که نسبت به تولید ۳ میلیون و ۱۶۸‌هزار بشکه در روز دسامبر ۲۰۲۳ کاهش اندکی نشان می‌دهد. این میزان به‌‌طور قابل‌‌توجهی کمتر از ۴ میلیون و ۳۷۶‌هزار و ۱۹۴ بشکه در روز تولید ایران در سال ۲۰۱۶ است. داده‌‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) نشان می‌دهد که ایران در سه‌ماه سوم سال ۲۰۲۳ روزانه ۲.۹۳ میلیون بشکه نفت خام بدون احتساب میعانات گازی تولید کرده است. با این حال، وزیر نفت سابق  ایران، در نوامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که ایران ۳.۴ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند که نشان‌‌دهنده پتانسیل افزایش ظرفیت تولید است.

به‌‌رغم وجود چشم‌‌انداز مثبت برای افزایش تولید نفت، چالش‌‌های مهمی ‌‌از جمله تاثیر تحریم‌‌های جهانی بر بخش نفت ایران، وجود دارد. تحریم‌‌ها تولید نفت ایران را به شدت کاهش داده و مانع از سرمایه‌گذاری بین‌المللی در این صنعت شده است. علاوه بر این، تنش‌‌های ژئوپلیتیکی و قوانین پیشنهادی در ایالات متحده برای تشدید تحریم‌‌ها علیه نفت ایران، چشم‌‌انداز صادرات نفت ایران را پیچیده‌‌تر می‌کند. بانک جهانی خاطرنشان کرده است که وابستگی شدید ایران به درآمدهای نفتی، ایران را در برابر شوک‌‌ها و تحریم‌‌های خارجی آسیب‌‌پذیر می‌کند. در حالی که ایران به دنبال افزایش فرآوری نفت خام داخلی و تنوع بخشیدن به شرکای تجاری خود است، تحریم‌‌ها همچنان مانع دسترسی به سرمایه خارجی و فناوری لازم برای افزایش ظرفیت تولید می‌شود. در نتیجه، حتی در حالی که فرض شود پتانسیل‌‌هایی برای بخش نفت ایران وجود دارد، اما ایران موانع عمده ایجاد شده توسط پویایی‌‌های ژئوپلیتیک و تحریم‌‌ها را در نظر نمی‌گیرد که دستیابی به اهداف تولید را برای کشور دشوارتر می‌کند.

این امر منجر به کاهش درآمد و جلوگیری از سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال فناوری لازم برای توسعه تولید، شده است. محدودیت‌های بودجه‌ای و دسترسی محدود به فناوری‌‌های پیشرفته خارجی مانع پیشرفت بیشتر، می‌شود. علاوه بر این، کمبود گاز طبیعی موردنیاز برای ازدیاد تولید نفت، حفظ و افزایش سطح تولید را با چالش مواجه می‌کند. مسائل ژئوپلیتیکی مانند رقابت در بازار و تشدید تحریم‌‌ها، چشم‌‌انداز صادرات ایران را پیچیده می‌کند. تعادل مصرف انرژی داخلی با الزامات صادراتی مستلزم مدیریت موثر منابع برای دستیابی به هر دو هدف است. کسب منابع مالی، مدیریت استراتژیک منابع و پیمایش پویایی جهانی برای غلبه بر این چالش‌‌ها و گسترش ظرفیت تولید نفت ایران بسیار مهم است. در حالی که روندهای اخیر فضایی را برای رشد نشان می‌دهد، سطوح تولید آینده به مدیریت کارآمد منابع و سیاست‌‌های اقتصادی داخلی بستگی دارد. از طرفی احتمال رکود اقتصادی و از دست دادن رقابت‌‌پذیری بدون اصلاحات قابل‌توجه در چارچوب مالی و مشوق‌‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد.

در وضعیت حاضر، پتانسیل نفتی ایران به دلیل تحریم‌‌ها، محدود کردن صادرات و دسترسی به منابع حیاتی محدود شده است. با این حال، پیشرفت‌‌های فنی، اصلاحات اداری، و موقعیت‌‌یابی استراتژیک، امیدی برای تاب‌‌آوری و رشد در بخش نفت ایران در میان شرایط چالش‌‌برانگیز است. محدودیت‌های بودجه و دسترسی محدود به فناوری‌‌های پیشرفته خارجی مانع پیشرفت بیشتر می‌شود. ایران ذخایر گاز طبیعی فراوانی دارد، اما قادر به استخراج گاز طبیعی موردنیاز برای تولید نفت، به دلایل خاص خود نیست. مشکل دیگر ایجاد تعادل بین مصرف انرژی داخلی با الزامات صادراتی است که برای رسیدن به هر دو هدف، نیازمند مدیریت موثر منابع است. به طور کلی، به دست آوردن بودجه، مدیریت استراتژیک منابع  و هدایت ماهرانه پویایی جهانی برای غلبه بر این چالش‌‌ها ضروری است. اگرچه الگوهای اخیر، فضایی را برای توسعه نشان می‌دهد، اما مشخص نیست که ایران در پنج سال آینده چقدر نفت می‌تواند تولید کند. اگرچه صادرات، عمدتا به چین، به سطح رکورد ۱.۲۹ میلیون بشکه در روز رسید، مدیریت کارآمد منابع و سیاست‌‌های اقتصادی داخلی تاثیر قابل‌‌توجهی بر تولید آتی خواهد داشت.