استارت «تاکسی پاک» در تهران به همت بخش خصوصی

«کرمان موتور»، به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو و فعال در تولید و واردات خودر‌‌‌وهای برقی، با تحویل ۲۰۰ دستگاه تاکسی برقی در حضور وزرای صمت، کشور، شهردار تهران‌‌‌ و سرپرست سازمان تاکسیرانی اولین گام برای نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی را برداشت.

کرمان موتور جزو شرکت‌هایی است که می‌توان آن را از پیشگامان تولید خودروی‌‌‌ برقی به شمار آورد.

این شرکت از سال ۱۴۰۰ در مشارکت با مپنا اولین پروژه برقی‌سازی را با جک جی ۴ آغاز کرد. با این حال با توجه به تاکید ویژه وزیر صمت، سرعت پیگیری و توسعه این نوع محصولات بیشتر شد. به نحوی که کرمان موتور در کنار فراهم کردن زیرساخت‌‌‌های تولید، واردات خودروهای برقی را در دستور کار قرار داد.

در همین راستا این شرکت در نوسازی تاکسی‌‌‌های فرسوده نیز پیشگام شد و پس از معرفی محصول، روز دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ با تحویل ۲۰۰ دستگاه خودروی برقی به تاکسیرانی، علاوه بر ایفای قرار‌داد، اولین گام در برقی‌سازی ناوگان تاکسیرانی را برداشت.

در این مراسم، ۲۰۰ دستگاه از‌هزار دستگاه خودروی برقی تحویل رانندگانی شد که پیش‌تر ثبت‌‌‌نام کرده بودند. البته فرصت ثبت‌‌‌نام برای رانندگانی که علاقه‌مند به خرید خودروی برقی هستند، همچنان ادامه دارد.

مسوولان نوسازی تاکسی‌‌‌های فرسوده برای ایجاد شرایط بهتر خرید، یک وام ۹۰۰ میلیون تومانی، پنج ساله با کارمزد هشت‌درصد در نظر گرفته‌‌‌اند.

در این میان کرمان موتور با توجه به درک شرایط اقتصادی و در راستای فرهنگ‌‌‌‌سازی برای استفاده بیشتر از این نوع خودروها و همچنین درک مسوولیت اجتماعی، پرداخت ۶۰۰ میلیون از این وام را بر عهده گرفته است.

همچنین این شرکت برای رفع دغدغه و نگرانی دارندگان این خودروها خدمات پس از فروش ویژه و مناسبی را در نظر گرفته است.  در همین رابطه شهردار تهران در «آیین ورود ‌هزار دستگاه تاکسی برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی» با اشاره به اینکه در حوزه حمل‌ونقل عمومی شهر تهران گام‌‌‌های بلندی برداشته شد، تصریح کرد: امروز آغاز و تجربه برقی‌‌‌سازی تهران را به چشم می‌‌‌بینیم و امیدواریم ماحصل این کار بتواند چهره جدیدی را در شهر تهران به نمایش بگذارد.

علیرضا زاکانی ادامه داد: شرایط تهران به گونه‌‌‌ای است که اگر در تهران اقدامی صورت بگیرد، به سرعت در سطح کشور گسترش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری حدود یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورویی برای برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور گفت: خاصیت این کار هم این است که ما از تمام ظرفیت‌‌‌های بخش دولتی، بخش نهادی و بخش خصوصی به حد اعلی استفاده کردیم تا بتوانیم یک چنین کار بزرگ و ذی‌‌‌قیمتی را رقم بزنیم.

شهردار تهران اضافه کرد: عددی که در این خصوص سرمایه‌گذاری شد، بالغ بر چهار میلیارد یورو است که بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو به ناوگان مترو و یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو به خودروهای برقی تخصیص داده شده است.

زاکانی ادامه داد: این عدد هم صرف قراردادهایی شده است که شهرداری تهران درخصوص خرید اتوبوس، تاکسی و ون برقی منعقد کرده که در حال حاضر عملیاتی شده است. نمونه‌‌‌هایی از این خودروها نیز وارد شده است و الباقی هم به لطف الهی در حال ساخت و اقدام است که امیدواریم امسال، قبل از دهه فجر در شهر تهران چشم مردم به این خودروها روشن شده و از مزایای آن بهره ببرند.

وی همچنین با اشاره به اینکه برای تحقق این خواسته، بخش خصوصی و خودروسازان داخلی زحمات زیادی متحمل شده‌‌‌اند، بیان کرد: برای دستیابی به اهداف نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی ابتدا بر استفاده از تمام ظرفیت‌‌‌های داخل تاکید داشتیم. همچنین در نظر داشتیم که تا حد توان محصولات داخلی را خریداری کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: علت این تاکید نیز این است که تولید داخل برای ما بسیار مهم است. موضوع اشتغال، کارآفرینی، خلق ارزش در داخل کشور و توجه به تولید در سالی که به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده، مورد عنایت بود. بنابراین از مدت‌‌‌ها قبل، یعنی پیش از آغاز خریدهای خارجی، تلاش داشتیم تا در حد ممکن نیاز را از طریق تامین‌‌‌کنندگان داخلی برطرف کنیم.

زاکانی اضافه کرد: در این شرایط توفیق پیدا کردیم که دو‌هزار و ۷۵۵ دستگاه اتوبوس از داخل خریداری کنیم که به سرعت به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه می‌شود. ضمن اینکه طی روزهای آینده باز هم تعدادی دیگر از آنها رونمایی خواهد شد.

وی ادامه داد: در کنار این اقدامات، امروز شاهد ماحصل تلاش و فعالیت‌‌‌های ۱۱ خودروساز، به‌خصوص کرمان خودرو هستیم تا مسیر به کارگیری ۲۷‌هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی در شهر تهران ایجاد و محقق شود.

شهردار تهران اظهار کرد: در واقع با همت و کوشش این خودروساز شاهد تحویل ‌هزار تاکسی برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی هستیم.

زاکانی اضافه کرد: نکته قابل تامل و توجه این است که خدمت‌‌‌رسانی این تاکسی‌‌‌ها امروز آغاز می‌شود. با توجه به کیفیت این خودروها بیش از هر کسی رانندگان عزیز، یعنی کسانی که ساعات متمادی پشت این خودروها نشسته و خدمت ارائه می‌کنند، آسایش و آرامش خواهند یافت. بعد از آن، مردم عزیز شهر تهران از منافع این خودروها بهره‌‌‌مند خواهند شد. امیدواریم این کار بسیار خوب که در شهر تهران شروع شده است، نگاه ما را به ابعاد و ساحت‌‌‌های مختلف زندگی در حد و اندازه خود تغییر داده تا برای مردم عزیزمان آرامش، آسایش و هوایی پاک و محیطی بدون ترافیک را به ارمغان بیاورد.

شهردار تهران تاکید کرد: امیدوارم با سرعت‌‌‌ بخشیدن به این کار در ماه‌‌‌های آینده شرایط به گونه‌‌‌ای پیش برود که مردم بتوانند نتیجه کار را هفته به هفته مقایسه کرده و پیشرفت را لمس کنند.

زاکانی بیان کرد: به اعتقاد بنده با توجه به این حجم از امکانات و زیرساخت‌‌‌هایی که وارد شهر می‌شود، حتما تا پایان سال چهره شهر تهران تغییر کرده و سطح خدمتگزاری را چند پله بالا خواهد برد.

بنابراین گزارش، با توجه به آغاز نوسازی تاکسی‌‌‌های فرسوده به نظر می‌رسد طی سال‌های آتی علاوه بر کاهش آلودگی هوا، شاهد گسترش استفاده از خودروهای برقی خواهیم بود. در این میان خودروسازان پیشگامی مانند کرمان موتور با برداشتن اولین گام‌‌‌ها نقش ویژه‌‌‌ای ایفا خواهند کرد.