خبر مهم درباره اولین خط تراموای پایتخت

علیرضا زاکانی شهردار تهران در آیین ورود ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران گفت: امید داریم ماحصل این برقی سازی بتواند یک چهره جدیدی را در شهر تهران به نمایش بگذارد. تهران به اینگونه است که اگر در پایتخت اقدامی صورت بگیرد به سرعت در کشور گسترش پیدا می‌کند. خاصیت کار این است که ما هم از ظرفیت بخش دولتی هم نهادی هم خصوصی به حد اعلا استفاده کردیم تا این کار بزرگ اجرا شود. عددی که در این حوزه سرمایه گذاری شد بالغ بر ۴ هزار میلیارد یورو است‌ تا امسال چشم مردم در تهران به این خودروها روشن شود.

خبر مرتبط
دو سناریو برای توسعه متروی تهران/ آخرین وضعیت تراموا

مدیرعامل شرکت متروی تهران در مورد توسعه خط دو متروی تهران تا پایانه جدید شرق گفت: شرکت مترو مطالعات مشترکی را با سازمان حمل ونقل ترافیک آغاز کرده که براساس آن اولویت احداث تراموا در برخی مسیرها بررسی خواهد شد.

وی ادامه داد: در بخش خصوصی و خودروسازی داخلی هم زحمات زیادی کشیده شد. توجه ما به این بود که تمامی ظرفیت هایی که می توانیم از داخل خریداری کنیم را هدف گذاری کنیم. خلق ارزش در داخل کشور و توجه به تولید مورد عنایت ما بود و از مدت ها قبل در داخل کشور این امر در داخل دنبال شد و دو هزار و ۷۵۵ دستگاه اتوبوس را از داخل خریداری کردیم که به سرعت در حال اضافه شدن به ناوگان عمومی است. این یک عدد حدود ۵۰۰ میلیون یورویی است.

زاکانی تصریح کرد: امروز شاهد کار مشترک چندین خودروساز هستیم و مسیر به کارگیری ۲۷ هزار و ۵۰۰ تاکسی برقی در شهر تهران فراهم شده است. بیش از هر کس رانندگان این خودروها و بعد از آن مردم تهران از منافع این تاکسی ها بهره می برند.

در ادامه علیرضا زاکانی شهردار تهران در مورد مرخصی اش و آغاز فعالیت انتخاباتی خود و تیم همراه در جمع خبرنگاران گفت: به دلیل موضوع انتخابات ریاست جمهوری از فردا صبح مرخصی می‌گیرم.

وی درباره انتصاب معاونین در ستاد تبلیغاتی خود گفت: هرکسی که بخواهد کار کند باید از فردا صبح مرخصی بگیرد و تشریف بیاورد؛ البته هنوز هیچ اقدامی نکردیم.

شادی مالکی ؛ مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران هم  در حاشیه مراسم امروز تحویل تاکسی‌های برقی به شهرداری تهران با بیان اینکه در گام نخست ۲۰۰ دستگاه تاکسی برقی تحویل رانندگان تاکسی خواهد شد، گفت: سایر خودروهای برقی نیز تا چند هفته آینده وارد مدار شده و تحویل رانندگان می شود.

وی با بیان اینکه حرکت به سمت برقی سازی یک الزام است که با تدبیر دولت و شهرداری تهران در راستای کاهش آلودگی هوا و ارتقاء خدمات رسانی به شهروندان در اولویت کار قرار گرفته است، گفت: با توجه به فراهم شدن شرایط قرار است براساس برنامه ریزی ها ۵۵ هزار تاکسی و ۱۰ هزار ون برقی وارد ناوگان شود که بخشی از تاکسی‌ها ذیل تفاهم نامه با شرکت‌های خودروساز است که بعد از دریافت استانداردها و پلاک گذاری، خودرو وارد مدار می شود. شهرداری تهران ۳۰۰ میلیون تومان وام با بازپرداخت ۳ درصد با همکاری صندوق کارآفرینی امید و خودروساز ۶۰۰ میلیون تومان وام با درصد کم پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه تاکسی ها به دلیل اینکه پرپیمایش هستند قطعا نوسازی آنها می‌تواند تاثیر زیادی در بهبود وضعیت هوا داشته باشد افزود: تمامی ون‌ها و نیمی از ۸۰ هزار تاکسی تهران فرسوده هستند، لذا شهردار تهران با هدف کاهش آلودگی هوا و ارتقای خدمات، برقی‌سازی را از سال گذشته در دستورکار قرار داد و امسال شاهد ورود ۵۵ هزار تاکسی و ۱۰ هزار ون برقی خواهیم بود.

محسن هرمزی معاون شهردار تهران هم  امروز در حاشیه مراسم تحویل ۲۰۰ تاکسی‌ برقی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از سال گذشته با نگاه ویژه شهید جمهور موضوع برقی سازی در دستور کار قرار گرفت، افزود: شورای ششم و شهرداری تهران به برقی سازی تاکید کردند و ناوگان حمل و نقل عمومی برقی «مشخصا تاکسی» در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت و با کمک دولت در مورد ورود ۲۷ هزار تاکسی برقی جدید در سال جاری توافق کردیم که قرار داد ۵۰۰۰ دستگاه منعقد شده است که امروز ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی برقی و ظرف یک ماه آینده ۱۰۰۰ دستگاه دیگر به پایتخت وارد خواهد شد.

وی با بیان اینکه تا پایان سال این عدد محقق خواهد شد، خاطرنشان کرد: همچنین قرارداد خرید و ورود ۲۵ هزار دستگاه تاکسی برقی نیز از سمت‌ شهرداری تهران با چینی ها بسته شده است و همزمان در حوزه مطالعات احداث جایگاه شارژ هم اقداماتی انجام گرفته است؛ بگونه‌ای که تا امروز ۷۴ جایگاه شارژ احداث شد. کما اینکه خودروها قابلیت شارژ خانگی نیز دارند و قراردادی با شرکت مبنا در حدود ۹۰۰ جایگاه شارژ بسته شده است که تا پایان سال محقق خواهد شد.

معاون‌ حمل و نقل شهرداری تهران همچنین در این مراسم با اعلام‌ خبر آغاز عملیات اجرایی تراموای شهر تهران تا ماه آینده گفت: امروز با چینی ها جلسه داشتیم و قرار شد به صورت پایلوت قطاری از میدان امام حسین(ع) و پایانه شرق جدید حرکت کند و نوید می دهیم که اتفاقات خوبی در این بخش رقم میخورد.

وی با بیان اینکه ما ۷۰ هزار تاکسی اسمی داریم اما ۵۰ درصد این ناوگان فعال است درباره تاکسی برقی نیز گفت: گام اول این است که خودرو برقی اجازه سیر در محدوده های خاص داشته باشد.

هرمزی با بیان اینکه با ۱۱ خودرو ساز  برای ورود ۲۷ هزار تاکسی برقی تا پایان سال قرارداد منعقد کردیم افزود: هفته آینده همکاران سفری به چین داشته مرحله اول تاکسی و توبوس برقی تحویل می‌شود و ورود موتوربرقی نیز به زودی رقم‌ می‌خرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.