به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، نشست خبری آغاز عملیات سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ شرکت فرودگاه‌‌‌ها و ناوبری هوایی در مرکز عملیات EOC این شرکت با حضور معاون وزیر و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌‌‌ها و ناوبری هوایی ایران برگزار شد.

رضا نخجوانی در این نشست اظهار کرد: طبق روال هرساله، ۵۶ فرودگاه کشور آماده پذیرش کلیه پروازها توسط شرکت‌های داخلی و خارجی است و خدمات فرودگاهی به شرکت‌ها و مسافران در تمام فرودگاه‌‌‌های زیر نظر این شرکت ارائه می‌شود.

وی افزود: امسال برنامه پایش کیفیت خدمات فرودگاهی به مسافران را طبق دستورالعمل بین‌المللی به مرحله اجرا گذاشته‌‌‌ایم و این برنامه روز جمعه ۲۵ اسفندماه با حضور وزیر راه و شهرسازی در فرودگاه مشهد به نمایندگی از سایر فرودگاه‌های کشور آغاز می‌شود.

افزایش ۳ تا ۵ درصدی سفرهای هوایی در نوروز ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌‌‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: طبق محاسبات و پیش‌بینی‌‌‌ها، میزان رشد سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ در بخش هوایی بین ۳ تا ۵‌درصد است و طبق آن یک میلیون و ۱۸۱‌هزار و ۱۲۱ سفر در سفرهای نوروزی ۱۴۰۲ به یک میلیون و ۲۹۹‌هزار و ۲۵۱ سفر در ایام مشابه نوروز ۱۴۰۳ افزایش می‌‌‌یابد. نخجوانی یادآور شد: بخش فرودگاهی آماده پذیرش هر تعداد پرواز که شرکت‌های هواپیمایی با کسب مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری اخذ کرده‌‌‌اند است، اما شرکت‌ها به‌‌‌نحوی برنامه‌ریزی کنند که از بروز تاخیر پیشگیری کنند و در صورت بروز این مشکل نمایندگانشان در فرودگاه‌‌‌ها پاسخگوی مسافران باشند تا در سفرهای نوروزی مردم با مشکل مواجه نشوند.  وی تاکید کرد: باید برای منشأ تاخیر تمهیدات لازم در چارچوب آیین‌‌‌نامه حقوق مسافر ابلاغی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری رعایت شود.

در ادامه این نشست محمدحسین آجیلیان، دبیر ستاد تسهیلات نوروزی شرکت فرودگاه‌‌‌ها و ناوبری هوایی ایران به ارائه گزارش عملکرد این ستاد پرداخت و گفت: از بهمن ماه جلسات سفر در حوزه معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی و سپس وزارت راه و شهرسازی شکل گرفته است و این ستاد، ایرادات سال‌های قبل را شناسایی، برطرف و ابلاغ کرده است. همچنین در قالب کمیته‌‌‌های تخصصی جداگانه با ارگان‌‌‌های امنیتی و خدمات‌دهنده ارتباط برقرار و آیین‌نامه سفرهای نوروزی به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد.

وی افزود: چک لیست‌‌‌های عملیاتی و فرودگاهی عملیاتی شده است و طبق آن نقاط ضعف برطرف می‌شود.

احتمال بروز تاخیر برخی پروازها به‌‌‌دلیل پیش‌بینی هواشناسی

دبیر ستاد سفرهای نوروزی شرکت فرودگاه‌‌‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: عملیات عمرانی تا پایان سفرهای نوروزی تعطیل می‌‌‌شوند و طبق اعلام سازمان هواشناسی، بارش‌‌‌هایی پیش‌بینی شده ‌‌‌است و احتمال تاخیر در برخی پروازها وجود دارد.

آجیلیان خاطرنشان کرد: در فرودگاه‌‌‌ها یک میز پاسخگویی در نظر گرفته شده است که ایرلاین‌‌‌ها باید به مردم پاسخگو باشند.

وی افزود: غرفه‌‌‌های مستقر در ترمینال‌‌‌های فرودگاهی مطابق با قوانین باید قیمت‌گذاری را انجام دهند.

محمدمهدی افشاری مجری طرح ASQ کیفیت خدمات فرودگاهی نیز بیان کرد: طرح سنجش و پایش کیفیت خدمات فرودگاهی با اولویت فرودگاه‌‌‌های پر‌ترافیک در اولویت قرار گرفته و باید در ایام سفرهای نوروزی و بعد از آن در طول ایام سال کیفیت مطلوب در سطح قابل قبول ارائه شود.

وی افزود: سامانه پیامکی ارسال پیشنهادها و انتقادات از میزان رضایتمندی به شماره ۱۰۰۰۷۰۶۹ به‌‌‌صورت ۲۴‌ساعته نظرات مسافران را دریافت و رصد می‌کند.

افشاری خاطرنشان کرد: شرکت‌های هواپیمایی از طریق مرکز عملیات با محوریت کاهش تاخیرات پروازی و رضایتمندی پاسخگوی بسیاری از این نیازها خواهد بود. همچنین با همکاری شرکت‌های هواپیمایی غیر‌بدهکار، فرم‌‌‌های نظرسنجی تهیه شده است تا از مردم نظرسنجی به عمل آید.

مجری طرح ASQ شرکت فرودگاه‌‌‌ها و ناوبری هوایی ایران بیان کرد: مدت زمان انتظار در صفوف و نرخ خدمات به‌‌‌صورت کامل پایش و سنجش می‌‌‌شوند و بزرگ‌ترین اولویت ما افزایش رضایت مسافران کشور در ایام نوروز است.