اضافه‌بها برای فولاد سبز چقدر مهم است؟

اضافه بها یا به عبارتی افزایش قیمت تمام‌شده، نکته مهمی است و باید در تولید فولاد سبز گنجانده شود؛ زیرا سرمایه‌گذاری در الکترولیز (برای تولید هیدروژن)، احیای مستقیم و برق‌رسانی کارخانه‌های فولاد بسیار مهم است. اضافه‌بها با میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط است. هنوز شاهد تعداد زیادی از تولیدکنندگان هستیم که ادعای سبز بودن دارند؛ اما از حجم قابل‌توجهی از انرژی فسیلی، مانند گاز طبیعی در فرآیندهای خود استفاده می‌کنند.  با این‌حال، امید است که کارخانه‌های تولید‌کننده فولاد سبز بتوانند به‌عنوان اولین فعالان واقعی تولید فولاد برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کربن صفر فعالیت خود را ادامه دهند و این نیازمند دریافت اضافه‌بها در قراردادهای اولیه است.  رویکردی که برای کار با سرمایه‌گذاران و  وام‌دهندگان در پیش گرفته‌ شده است، باید به‌عنوان پیشینه‌ای برای سایر تولید‌کنندگان مطرح باشد. بسته‌های مالی پروژه، اضافه‌بها و حمایت‌های دولتی حتی یارانه می‌تواند الهام‌بخش پروژه‌های بیشتری در سراسر صنایعی باشد که به سختی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای فعالیت می‌کنند؛ شامل سرمایه‌گذاران، شرکت‌های تاسیس‌شده در این حوزه‌ها و استارت‌آپ‌های حوزه سبز. اضافه‌بها یا پذیرش نرخ‌های بالاتر برای تولیدکنندگان فولاد سبز برای غلبه بر هزینه‌های بالاتر مهم است. بدیهی است که شفافیت، موضوع را هم برای خریداران و هم برای فروشندگان ساده می‌کند. با این‌حال، بازار بسیار نوپا است و هنوز فولاد سبز «واقعی» در بازار موجود نیست. به این‌ترتیب، یافتن قیمت در هر موقعیتی متفاوت خواهد بود و برای ایجاد یک معیار مسلما خیلی زود است. با این‌حال، این امر مانع توسعه پروژه‌های فولاد سبز نمی‌شود. پروژه‌های زیادی وجود دارد که فرصت‌های بزرگی را در بازار فولاد سبز حتی بدون اضافه‌بها در نظر می‌گیرد. نکته مهم آنکه اضافه‌بها وجود خواهد داشت و برای هر محصول متفاوت خواهد بود. این میزان بر‌اساس نیازهای واقعی مشتری و کاهش انتشار CO۲ تعیین می‌شود. بسیاری از تولید‌کنندگان اصلی اضافه‌بهای فعلی را خیلی بالا می‌دانند. چه عواملی باعث افزایش تقاضا برای فولاد سبز در سال‌های آینده می‌شود؟

تقاضا همیشه وجود خواهد داشت. در حال حاضر یک پروژه پیشرفته فولاد سبز با شرکت فولاد سبز H۲ وجود دارد و آنها قراردادهایی را برای عرضه فولاد سبز امضا کرده‌اند. به این‌ترتیب، نمی‌توان بیان کرد که تقاضا وجود ندارد.

با توجه به اینکه شرکت‌هایی فراتر از خودرو نیز اظهارات بلندپروازانه‌ای مبنی بر رسیدن به صفر خالص بیان کردند و قصد مشارکت با تامین‌کنندگان خود را دارند، تقاضای فولاد سبز افزایش می‌یابد. ازآنجاکه در ابتدا بحث قیمت‌گذاری مطرح می‌شود، بسیاری از شرکت‌ها مایل به پرداخت اضافه بها نیستند، با این حال، ما معتقدیم که عرضه فولاد سبز در ۱۰سال آینده پشت سر تقاضا خواهد بود و به این ترتیب قدرت تعیین قیمت ‌برتر در اختیار تامین‌کنندگان است.

یک واقع‌گرایی مطلق این است که فولاد سبز نیاز به اضافه‌بها دارد. تولید‌کنندگان اصلی از جمله بهترین آنها، پروژه‌های چندساله‌ای در دست دارند که به برنامه‌ریزی بلندمدت نیاز دارند. در حال‌حاضر تقاضا وجود دارد، برنامه‌ریزی وجود دارد؛ اما هنوز حجم زیادی مورد نیاز نیست، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد به مرور زمان نیاز‌ها افزایش می‌یابد.

 بنا به نظر یکی از تولید‌کنندگان تقاضا در حال‌حاضر بالا است. این شرکت نزدیک به نیمی از حجم اولیه خود را در قراردادهای الزام‌آور ۵ تا ۷ساله با مشتریان، پیش‌فروش کرده است. این سفارش‌ها توسط شرکت‌هایی ارائه می‌شود که تمرکز بالایی بر پایداری دارند و اکثر آنها برای اهداف علمی مطابق با توافق‌نامه آب‌و‌هوای پاریس ثبت‌نام کرده‌اند. آنها در بسیاری از موارد در حال جبران انتشار کربن خود هستند و فکر می‌کنند به جای پرداخت هزینه برای جبران انتشار گازهای گلخانه‌ای، پرداخت و سپس دریافت محصول سبز منطقی‌تر است.

طبیعتا حذف تدریجی کمک هزینه رایگان برای صنعت فولاد فعلی نیز باعث افزایش تقاضا برای فولاد سبز خواهد شد.