مدیریت و رشد تصاعدی داده‌‌ها

وی با بیان اینکه روند نوظهور داده‌‌های دولتی و افزایش ریسک‌‌ها و چالش‌‌های مرتبط با آن، منجر به یک تغییر اساسی شده است، افزود: این تغییر، دولت‌‌ها را وادار ساخته تا برای خلق ارزش عمومی از چارچوب‌‌های حاکمیت داده و استراتژی‌‌های دولت الکترونیک با محوریت داده از روشی نوآورانه استفاده کنند. طبق نظرسنجی دولت الکترونیک سازمان ملل مربوط به سال ۲۰۲۰، تعداد کشورهایی که پورتال داده باز دولت (OGD) را راه‌‌اندازی کرده‌‌اند به طور قابل‌توجهی افزایش یافته به‌‌طوری که این تعداد از ۴۶ کشور در سال ۲۰۱۴ به ۱۵۳ کشور در سال ۲۰۲۰ رسید. پاینده ادامه داد: بر اساس شاخص توسعه دولت الکترونیک سازمان ملل متحد، ایران در رتبه ۹۱ قرار گرفته است که در مقایسه با کشورهای چین (۴۳)، ترکیه (۴۸)، عربستان (۳۱)، مالزی (۵۳) و قطر (۷۸) به مراتب جایگاه پایین‌‌تری محسوب می‌شود.

افزایش خرده‌فروشی آنلاین

مدیر آزمایشگاه داده و حکمرانی شریف تصریح کرد: همچنین بر اساس گزارش اقتصاد دیجیتال ایران، طبق برآوردهای کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل، در مقایسه با افزایش ۲ درصدی مابین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، سهم جهانی خرده‌‌فروشی آنلاین از کل خرده‌‌فروشی در سال ۲۰۲۰ از ۱۶‌درصد به ۱۹‌درصد افزایش یافته است. پاینده افزود: به سبب همه‌گیری کووید -۱۹، جهان شاهد افزایش جهانی تقاضا در زمینه سفارش کالاهای آنلاین بوده به‌‌طوری که همزمان با کاهش یک درصدی فروش کلی خرده‌‌فروشی در سال ۲۰۲۰، میانگین نرخ رشد سالانه خرده‌‌فروشی آنلاین در جهان بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ حدودا ۸‌درصد اعلام شده است. وی ادامه داد: به‌‌لحاظ عملکرد تجارت الکترونیک از نوع B۲C، از میان ۱۵۲ کشور بررسی شده در سال ۲۰۲۰، ایران در رتبه ۴۴ قرار گرفت که نشان‌دهنده ظرفیت قابل‌توجه کشور در زمینه‌‌ توسعه‌‌ تجارت الکترونیک است. گزارش انجمن تجارت الکترونیکی بیانگر افزایش حدودا ۵۰ درصدی حجم تجارت الکترونیکی در سال ۲۰۲۲ است.

وضعیت تجارت الکترونیک ایران

پاینده گفت: بر اساس گزارش «چشم‌‌انداز اقتصاد دیجیتال»، وضعیت تجارت الکترونیک ایران از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیک و زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت ترسیم شده است. بر این اساس، تا سپتامبر ۲۰۲۰، اکثر واحدهای تجارت الکترونیک ترجیح داده‌‌اند که خرید خود را از طریق پلتفرم‌‌ها و ارسال مرسولات خود را از طریق شرکت پست ایران به‌‌انجام برسانند. وی خاطرنشان کرد: در رابطه با روش‌های پرداخت، ارزش تراکنش‌‌های انجام گرفته از طریق درگاه پرداخت اینترنتی تقریبا به ۷۰‌درصد از کل گردش مالی تجارت الکترونیک رسیده که نسبت به پایان سال ۱۳۹۸ رشدی ۲۳۰ درصدی را تجربه کرده است. همچنین در گزارش مربوط به سال ۲۰۲۲ انجمن تجارت الکترونیکی، رسانه‌‌های اجتماعی ۴۰‌درصد از حجم تجارت الکترونیکی در ایران را به خود اختصاص داده‌‌اند.