کانون‌ هماهنگی دانش، صنعت و بازار صنایع لوازم خانگی ایران، با هدف تقویت ارتباط میان صنایع لوازم خانگی ایران و مراکز علمی، پژوهشی و فناوری، به منظور تحقق نقشه جامع علمی کشور، تشکیل شده است. این کانون نهادی تصمیم‌ساز و تشکلی غیردولتی، غیرانتفاعی و غیرسیاسی است که به منظور افزایش همگرایی، همکاری، هماهنگی، تصمیم‌سازی و ارتقای وحدت رویه پیرامون فعالیت‌های بازار، صنعت، دانشگاه‌ها و مؤسسات و مراکز پژوهشی و فناوری و ارتقای نظام نوآوری، در عرصه توسعه و تولید کالا یا خدمات تخصصی مرتبط با صنایع لوازم خانگی کشور شکل گرفته است. به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع لوازم خانگی و به نقل از آهام ایران، بازرس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار بر لزوم تشکیل این کانون در صنعت لوازم خانگی ایران تاکید کرد و گفت: مهم‌ترین دلیل تشکیل این کانون ایجاد ارتباط میان بازار و صنعت با دانش بود که این امر می‌تواند برای رشد و توسعه صنعت بسیار کمک‌کننده باشد چرا که شکل‌گیری هر صنعت قطعا به اطلاعات موثق از بازار نیاز دارد؛ از جمله این نیازها، نیازهای بالقوه و بالفعل در بخش تقاضا است.

سام ادیب به اجرا درآوردن تجربیات علمی در بخش صنعت را یکی‌ از وظایف مهم کانون دانست و گفت: با احصای راهکارهای اجرایی در تلاش هستیم تا نیازهای این بخش را به بهترین وجه پاسخگو باشیم. وی با بیان اینکه با روزآمدسازی صنعت لوازم خانگی، تولیدکنندگان توانسته‌اند محصولات خود را در راستای رفع نیاز جامعه طراحی و تولیدکنند، ابراز کرد: اما در عین حال، هر بنگاه اقتصادی برای ماندگاری در بازار لازم است به شناسایی جامعه هدف بپردازد در همین زمینه،  کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار با حضور خود در توسعه سرمایه‌گذاری موردنیاز بخش تولید، می‌تواند همراهی خوبی با صنایع داشته باشد. در واقع کانون با شناسایی نیازهای بازار  و احصای دانش از بخش دانشگاهی می‌تواند بسته جامعی را در اختیار تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی قرار دهد چراکه گاهی برای توسعه یک بخش نیاز است تا سرمایه‌گذاری وسیع‌تری در آن صنعت انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کانون توانسته تا به امروز خلأ موجود میان صنعت لوازم خانگی و مراکز علمی را برطرف سازد؟ گفت: به‌رغم اعلام آمادگی کامل بخش دانشگاهی و وجود ظرفیت‌های بزرگ در این بخش، منتهای مراتب ما در بخش صنعت به دلیل نتیجه‌گرا و سرعت‌خواه بودن مدیران که این نیز به علت شرایط اقتصادی کشور شکل گرفته، ضروری است تا بین طرح مساله تا دستیابی به نتیجه فاصله به حداقل برسد. هر چند مراکز علمی به زمان کافی برای آشنایی بیشتر با هریک از طرح‌های ارائه شده نیاز دارند اما با حضور کانون این فاصله قطعا به حداقل ممکن خواهد رسید.

او به لزوم ورود کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار به بخش‌های اصلی و پایه‌ای صنعت تاکید و عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های بزرگ تولیدکنندگان لوازم خانگی برخی از راهکارهایی است که شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌کنند چرا که به نظر می‌رسد از کارآمدی برخوردار نیستند. لذا عضویت در کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار برای اعضای انجمن ضروری نیست چرا که کانون تنها در‌صدد افزایش اعضا نیست و قصد دارد صنعت لوازم خانگی را توسعه و ارتقا دهد.کانون ایده‌ها و  نظرات اعضای انجمن را جمع‌بندی کرده و با تلفیق آن با دانش روز می‌تواند ارزش افزوده خوبی را برای صنعت لوازم خانگی ایجاد کند؛ مشروط بر اینکه وارد حیطه اختصاصی شرکت‌ها نشود.

ادیب در ادامه خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود واحدهای مارکتینگ شرکت‌ها در کانون در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا با احصای نیازهای بازار و شناسایی تکنولوژی روز لوازم خانگی، اقدام به بومی‌سازی محصولات با توجه به فرهنگ مصرف کشور کنند. با این اتفاق می‌توان دو بخش نوآوری و توسعه صادرات را با نیازهای جامعه ایرانی همسو کرد. زیرا این دو بخش در کنار هم می‌توانند اتاق فکری جامع در حوزه صنایع لوازم خانگی ایجاد کنند. بازرس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار در انتها گفت: بحث فرهنگی در کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار فراتر از مقوله تکنولوژیک است، از این رو باید دانست کانون مرکز ثقل صنعت لوازم خانگی است و محلی برای هم‌افزایی بین تولید کنندگان به منظور توسعه کلان این صنعت خواهد بود تا کشور را از نیاز به واردات مبرا کرده و صادرات را گسترش دهد.

لازم به ذکر است، کانون‌ هماهنگی دانش، صنعت و بازار صنایع لوازم خانگی ایران، با هدف تقویت ارتباط میان صنایع لوازم خانگی ایران و مراکز علمی، پژوهشی و فناوری، به منظور تحقق نقشه جامع علمی کشور، تشکیل شده است. به گزارش دنیای اقتصاد، عبور از تولید به شکل عموما مونتاژی موجب شده تا کیفیت صنایع داخلی ارتقا پیدا کند. این مساله البته هنوز جای کار بسیاری دارد و تا رسیدن به قله کیفیت جهان و تنه زدن به تنه رقبا، محصولات ایرانی جای کار دارند اما بررسی گزارش‌های مختلفی نظیر گزارش سازمان حمایت خبر از عبور بسیاری از برندهای داخلی از مرز کیفیت و قابلیت اطمینان تا ۸۰درصد دارد. در این بین حضور قدرتمند شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تولید لوازم خانگی می‌تواند زمینه را برای تولید باکیفیت و همچنین خلق کالاهایی با تکنولوژی بالا مهیا کند و به این ترتیب کالای لوازم خانگی ایرانی می‌تواند زمینه رقابت بیشتر برای صادرات به کشورهای مختلف را به‌دست بیاورد.