تکمیل پازل راه‏‏‌آهن دوم بافق- زرین‏‏‌شهر

حال این شرکت در پروژه دوخطه‌‌‌کردن راه‌‌‌آهن محور شبنم – مشک حضور دارد. پروژه‌‌‌ اجرای خط دوم محور اتصال شهرستان‌‌‌های بافق (در استان یزد) تا زرین‌‌‌شهر (در استان اصفهان) به طول حدود ۴۷۰ کیلومتر در کنار خط موجودِ درحال بهره‌‌‌برداری، با هدف ساخت خطی با بارمحوری سنگین در کشور، افزایش سرعت و کاهش زمان سیر قطارهای باری و مسافری در این محور و در جهت توسعه‌‌‌ و افزایش حجم جابه‌جایی‌‌‌های ایمن ریلی، با همت والای مهندسان و متخصصان فعال در حوزه‌‌ حمل‌ونقل ریلی کلید خورده و در دست احداث است.

این محور اتصال ریلی بر سر راه خود شهر‌‌‌های یزد، میبد و اردکان را می‌‌‌پیماید و هم‌‌‌اکنون حدود ۴۰۰ کیلومتر از مجموع ۴۷۰ کیلومترآن، تکمیل و درحال بهره‌‌‌برداری است.

در سنجش ابعاد کارآیی پروژه‌‌‌های دوخطه‌‌‌کردن محور‌‌‌های اتصال ریلی، می‌توان به پارامترهای مهمی همچون کاهش تولید گازهای آلاینده‌‌ هوا تا ۵۲۰۰ تن در سال، صرفه‌‌‌جویی در مصرف سوخت و به تبع آن کاهش هزینه‌‌‌ها و افزایش صرفه‌‌ اقتصادی ‌‌‌و کاهش آمار سوانح رانندگی و تلفات جاده‌‌‌ای پرداخت و در نهایت آن را مصداق تلاش در جهت تقلیل آسیب‌‌‌های محیط‌زیست و ضررهای اقتصادی کشور دانست.

در توضیح راه‌‌‌گشایی و اثربخشی اجرای این پروژه در صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور، لازم به ذکر است که وجود معادن سنگ‌آهن مرکزی و چادرملو و ضرورت جابه‌جایی سنگ‌‌‌آهن برای کارخانه‌‌‌های ذوب‌‌‌آهن در سراسر کشور باعث افزایش ترافیک قطارهای باری در خطوط راه‌‌‌آهن استان یزد شده است. از سوی دیگر دوخطه بودن محور اتصال ریلی بندرعباس تا شهرستان بافق و در ادامه، عدم‌تداوم خط دوم میان شهرستان‌‌‌های بافق و زرین‌‌‌شهر و یک‌‌‌خطه ‌‌‌بودن این مسیر باعث بروز مشکلاتی همچون پایین ‌‌‌بودن ظرفیت جابه‌جایی در خطوط اتصال و دشواری و کندی در فعالیت‌‌‌های بازرگانی و اقتصادی منطقه بوده است. تکمیل خط دوم محور اتصال ریلی شهرستان‌‌‌های بافق - زرین‌‌‌شهر موجب کاهش بخشی از ترافیک حمل بار جاده‌‌‌ای برای انتقال محصولات معدنی استان یزد به صنایع استان اصفهان و انتقال محصولات این صنایع به دیگر استان‌‌‌ها برای صادرات، خواهد شد. همچنین زمان سیر قطار باری از ۱۸ ساعت به ۱۲ ساعت کاهش خواهد یافت و ظرفیت جابه‌جایی بار در این محور به چیزی بالغ بر ۵۰ میلیون تن در سال خواهد رسید.

توفیق مشارکت شرکت‌های کیسون-هگزا-دریاخاک پی در راستای چشم‌‌‌انداز ارزشمند این پروژه در مرداد ماه ۱۴۰۲ حاصل شد که ثمره‌‌‌ این همکاری، اجرای خط دوم قطعه ۴۶کیلومتری از ایستگاه شبنم تا ایستگاه مشک از محور اصلی بافق-زرین‌شهر، شامل سه ایستگاه و سه بلاک بوده است.  عملیات اجرایی این پروژه در قالب قرارداد (EPC (Engineering, Procurement, Construction شامل طراحی، تدارک و اجرای زیرسازی و روسازی مسیر و ابنیه‌‌‌های فنی در طول مسیر، با کیفیت بالا و بر اساس استانداردهای مورد تایید شرکت راه‌‌‌آهن جمهوری اسلامی ایران اجرا شد.

از مهم‌ترین اقدامات انجام‌‌‌شده در این پروژه، می‌توان به موارد انجام عملیات خاکی شامل خاکبرداری و خاکریزی در لایه‌های خاکی با تراکم و ضخامت متفاوت در حدود ۹۴۰‌هزار مترمکعب، اجرای زیربالاست (لایه خاکی از مصالح نسبتا ریزدانه به منظور محافظت از سطح تمام‌‌‌شده زیرسازی) به میزان حدود ۸۱ هزارمترمکعب، اجرای بالاست (لایه‌‌‌ای از مصالح سنگی شکسته با قطر متوسط ۲۰ تا ۶۰ میلی‌متر که مجموعه تراورس‌‌‌ها و ریل بر روی آن قرار می‌گیرد) به میزان ۱۱۲‌هزار مترمکعب، اجرای ۸۱‌هزار اصله تراورس (قطعات بتنی پیش‌ساخته که ریل روی آن قرار می‌گیرد) و ۸۱‌هزار ست ادوات (به منظور اتصال ریل به تراورس)، اجرای ۱۲۹ عدد پل و کالورت (سازه‌‌‌ای که جریان سیال را در زیر جاده یا راه‌آهن هدایت می‌کند) در طول مسیر و اجرای ۲۳ عدد سوزن (به منظور جابه‌جایی قطارها در خطوط) در ایستگاه‌‌‌ها اشاره کرد.

IMG_8642 copy