خرید لوازم خانگی هوشمند که با آخرین فناوری روز دنیا مجهز شده‌اند، یکی از راه‌‌‌های صرفه‌‌‌جویی در هزینه‌‌‌های انرژی‌های خانگی محسوب می‌شود. مثلا تغییر و تجهیز برخی وسایل به ترموستات هوشمند می‌تواند هزینه‌‌‌های گرمایش شما را به طور متوسط ۳۱درصد کاهش دهد. مصرف‌کنندگان باهوش که همچنین می‌‌‌خواهند ضایعات را به حداقل برسانند (ضایعات مواد غذایی، ضایعات آب، استفاده غیرضروری از محصول اضافی) در تلاش برای داشتن زندگی پایدارتر هستند. بنابراین کارها زمان کمتری را می‌‌‌گیرند و احساس دردسر نمی‌‌‌کنند. در خانه‌‌‌های هوشمند این امکان وجود دارد که متناسب با نوع سیستم مورد استفاده، تا ۳۰‌درصد در مصرف انرژی ‌برق و گاز صرفه‌‌‌جویی کرد.

با توجه به اینکه ماشین‌های لباسشویی، ظرفشویی و خشک کن ۱۴‌درصد از هزینه‌های یک قبض انرژی معمولی را تشکیل می‌دهند، انتخاب مدل‌های کم‌مصرف برای این لوازم‌خانگی بزرگ‌تر می‌تواند در مصرف انرژی تفاوت ایجاد کند. به علاوه با استفاده از برنامه‌‌‌های لوازم خانگی مانند Home Connect، می‌توانید تخمین‌‌‌های آب و انرژی ‌برنامه‌‌‌های شست و شوی خود را قبل از استفاده از آنها بررسی کنید. تحقیقات Mintel نشان داد که ۴۸ درصد از مصرف‌کنندگان بریتانیا مایل به پرداخت هزینه بیشتر برای لوازم خانگی برقی کارآمد هستند.

البته لوازم خانگی هوشمند علاوه بر کاهش مصرف انرژی، زندگی را نیز آسان‌تر می‌کنند. به عنوان مثال یخچال و فریزرهای هوشمند با تکنولوژی بالا، می‌توانند نوع اقلام ذخیره‌‌‌ شده در آن را تشخیص دهند و اطلاعات مهمی مانند تاریخ انقضا را اعلام کنند. این یخچال‌‌‌ها روی یک بارکد یا سیستم RFID کار می‌کنند و به همین ترتیب اطلاعات را جمع‌‌‌آوری می‌کنند و جزئیات خوراکی‌های نگهداری شده را مستقیما از طریق سیستم Wi-Fi به تلفن همراه می‌دهند.