اخیرا استاندارد خدمات پس از فروش لوازم خانگی انرژی‌بر در جلسه جدید کمیته ملی استاندارد تصویب شده است. بر این اساس اجرای این استاندارد برای تولیدکننده و واردکننده کالا در کشور که به‌طور مستقیم یا از طریق نمایندگی فروش، مبادرت به فروش وسیله می‌کند و مسوولیت عرضه به بازار را برعهده دارد، اجباری خواهد بود. ابوالقاسم شانه‌ساز، دبیر انجمن لوازم خانگی کوچک در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌اقتصاد» درباره تغییر شرایط خدمات پس از فروش می‌گوید: درخصوص خدمات پس از فروش کالاها شرایط ما در سال‌های اخیر بسیار بهتر شده است. ما یک دستورالعمل داشتیم که مربوط به ۱۳سال پیش بود. خوشبختانه با همت انجمن‌ها و به‌خصوص انجمن خدمات پس از فروش، این دستورالعمل مورد بازبینی قرار گرفته است. به این ترتیب بخش قابل‌توجهی به سود مصرف‌کننده شده است. طبق این دستورالعمل جدید که از اول شهریور اجرا می‌شود، به‌زودی تمام واحدهای تولیدی و به‌خصوص در لوازم خانگی موظف هستند پس از فروش کالا، به‌صورت سامانه‌ای کارت گارانتی را هم صادر کنند. به این ترتیب برخی تولیدکنندگان و حتی فروشندگان دیگر نمی‌توانند کارت گارانتی بی‌اعتبار یا قلابی را به مشتری بدهند. به این ترتیب دیگر نیازی به داشتن کارت گارانتی نیست و شماره سریال دستگاهی که خریداری شده است به سرعت ثبت و پیامک آن برای خریدار ارسال می‌شود.» همچنین رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی با تاکید بر اینکه با شرایط جدید تشخیص اصالت کالای لوازم خانگی آسان‌تر خواهد شد، گفت: خریداران لوازم خانگی برای ضمانت کالای خود باید با مراجعه به سایت جامع گارانتی نام دستگاه را وارد کنند تا از اصالت آن مطلع شوند. اکبر پازوکی در همین خصوص گفت: تمام وسایل لوازم خانگی برند که در کشور عرضه می‌شود به‌صورت قاچاق و بدون گارانتی عرضه می‌شود.

این فعال صنفی درخصوص شرایط گارانتی کالا و به‌ویژه لوازم خانگی ادامه داد: متاسفانه برخی از شرکت یا سایت‌های غیرمجاز به دروغ این لوازم‌خانگی را گارانتی می‌کنند برای اینکه خریداران برای ضمانت کالای خود باید با مراجعه به سایت جامع گارانتی نام دستگاه را وارد کنند تا از اصالت کالای خود مطلع شوند.

وی گفت: هموطنان می‌توانند با مراجعه به سایت جامع گارانتی متوجه شوند که کالای خریداری‌شده فیک و تقلبی است یا خیر. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی درخصوص حک کردن برخی از برندهای معتبر در برخی از کالاهای دیگر گفت: در حال حاضر گزارش به دست ما نرسیده است و این موضوع کم‌فروشی محسوب می‌شود و ما با آن به‌شدت برخورد خواهیم کرد.

این فعال صنعت لوازم خانگی در پایان با هشدار درباره فروش این لوازم در فضای مجازی گفت: ۹۹درصد کالاهای با برند اصلی که همان کالای فیک است، در فضای مجازی به فروش می‌رسد.