ریسک‏‏‌های سرمایه‌گذاری در تولید فولاد

 در همین راستا، این شرکت موفق به نصب هشت ستون ۸/ ۹ تنی با ارتفاع ۵/ ۱۸ متر ریفرمر با استفاده از یک جرثقیل در یک روز کاری شده است و به نظر می‌رسد عملیات نصب کل سازه فلزی ریفرمر با رعایت کلیه استانداردهای مرتبط با حوزه سلامت، ایمنی و محیط‌زیست (HSE)، تا مهرماه سال‌جاری به پایان برسد. به دنبال بازدید اخیر مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات از روند پیشرفت این پروژه و همچنین سرعت‌‌‌دهی به عملیات‌‌‌های اجرایی مرتبط با آن، یک گفت و گو با رضا شریفی، مدیرعامل شرکت فولاد اقلید پارس انجام شده است:

 وضعیت کنونی پروژه آهن اسفنجی شرکت فولاد اقلید پارس چگونه است؟

شرکت فولاد اقلید پارس در بهمن ‌‌‌ماه ۱۴۰۰ با سهام‌‌‌داری ۵۱ درصدی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، ۳۰ درصدی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و ۱۹ درصدی شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (IRITEC) تاسیس شد. در ادامه مجوز احداث کارخانه آهن‌‌‌اسفنجی با ظرفیت تولید ۲/ ۱ میلیون تن در سال توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در روز ۱۱ فروردین ‌‌‌ماه ۱۴۰۱ صادر شد. عملیات اجرایی این پروژه به‌‌‌ عنوان یکی از ۴۸ طرح پیشران پیشرفت اقتصادی کشور، مرداد ماه سال گذشته با انتخاب شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (IRITEC) به‌‌‌ عنوان پیمانکار (EPC) آغاز شد و ۱۰۰ هکتار زمین در اختیار این شرکت قرار گرفت. با گذشت حدود یک سال از زمان آغاز پروژه، در حال حاضر شاهد پیشرفت فیزیکی ۱۲درصدی آن هستیم و به دنبال حمایت‌‌‌ها و همکاری‌‌‌های مسوولان اجرایی استان، کلیه مجوزهای زیربنایی لازم اعم از مجوزهای زیست‌‌‌محیطی، آب و برق زمان نصب و بهره‌‌‌برداری، احداث جاده دسترسی و… را دریافت کرده‌‌‌ایم.

میزان سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی این پروژه پیشران اقتصادی کشور چقدر است؟

ضمن قدردانی از حمایت‌‌‌های بی‌‌‌وقفه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات «ومعادن» به‌‌‌ عنوان سهام‌‌‌دار اصلی فولاد اقلید پارس، باید اعلام کنیم که سرمایه اولیه این پروژه، ۱۰۰ میلیارد تومان بوده و برآورد می‌شود با سرمایه‌گذاری حدود ۶‌هزار میلیارد تومانی طی ۳سال آینده به بهره‌‌‌برداری برسد. بخشی از سرمایه مورد نیاز از طریق دریافت تسهیلات بین‌المللی و بخشی از محل منابع داخلی تامین خواهد شد و سود سالانه در نظر گرفته‌‌‌شده بعد از بازگشت سرمایه شرکت، بین ۴۰ تا ۴۲‌درصد خواهد بود. همچنین این پروژه اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم ۴۰۰ و ۶هزار نفری را به همراه خواهد داشت. در ضمن بالغ ‌‌‌بر ۸۵‌درصد تجهیزات و ماشین‌‌‌آلات مورد استفاده در این پروژه، ساخت داخل و بومی‌‌‌سازی شده که به دنبال توافقات به‌‌‌عمل‌‌‌آمده با چند شرکت دانش‌‌‌بنیان داخلی، به دنبال بومی‌‌‌سازی ۱۰۰ درصدی این پروژه پیشران پیشرفت اقتصادی در کشور هستیم.

با چه چالش‌‌‌ها و ریسک‌‌‌هایی در مسیر اجرای این پروژه مواجه بوده‌‌‌ و چه تمهیداتی برای رفع آنها اندیشیده‌‌‌اید؟

نوسان نرخ ارز، یکی از ریسک‌‌‌هایی است که به‌‌‌ویژه در روزهای پایانی سال گذشته با آن مواجه بودیم و با تدابیر هیات ‌‌‌مدیره و همچنین حمایت‌‌‌های سهامداران خود علی‌‌‌الخصوص «ومعادن»، توانستیم به‌‌‌خوبی آن را کنترل و مدیریت کنیم. تامین انرژی پایدار، یکی دیگر از ریسک‌‌‌های موجود در این زمینه به شمار می‌‌‌آید که عملکرد تمامی فعالان بخش معدن و صنایع معدنی کشور به‌‌‌ویژه فولاد را تحت‌تاثیر قرار داده است. در همین راستا، ما تدابیر لازم برای تامین برق از محل راه‌‌‌اندازی نیروگاه ۴۰ مگاواتی، تامین آب از محل پساب فاضلاب شهرستان اقلید و تامین گاز از محل خط انتقال گاز فشارقوی به ارمنستان در مجاورت کارخانه را اندیشیده‌‌‌ایم. ضمن اینکه این پروژه با کمترین میزان آلایندگی‌‌‌های زیست‌‌‌محیطی در حال اجراست و با توجه به اهمیت صادرات و ارزآوری در کشور در این شرایط سخت و دشوار اقتصادی، در تلاش هستیم پس از بهره‌‌‌برداری و راه‌‌‌اندازی خط تولید، علاوه بر تامین نیاز فولادسازان کشور به آهن اسفنجی، تولیدات خود را روانه بازارهای صادراتی کنیم.

*با توجه به موقعیت استراتژیک فولاد اقلید پارس، آثار و نتایج این مهم را چگونه ارزیابی می‌‌‌کنید؟

پروژه آهن‌‌‌اسفنجی فولاد اقلید پارس، دسترسی آسانی به خط راه‌‌‌آهن یزد - شیراز و همچنین سیستم حمل‌‌‌ونقل جاده‌‌‌ای کشور دارد. به همین علت ما به‌‌‌راحتی می‌توانیم مواد اولیه موردنیاز خود (گندله) را از مـــراکز استان‌‌‌های یـزد، شیراز، اصفهان و کهگیلویه‌‌ ‌و بویراحمد که فاصله یکسانی با آ‌‌‌نها داریم، تهیه کنیم و در ادامه مواد اولیه صنایع بالادستی خود (آهن اسفنجی) را با قیمت مناسبی در اختیار آنها قرار دهیم.

تحلیل شما در زمینه حمایت دولت و بخش‌‌‌های بالادستی از اجرای طرح‌‌‌های پیشران پیشرفت اقتصادی کشور چیست؟

با توجه به اینکه پروژه احداث کارخانه آهن اسفنجی فولاد اقلید پارس یکی از طرح‌‌‌های پیشران پیشرفت اقتصادی در دولت سیزدهم است، روند اجرا و پیشرفت آن روزانه توسط نهادهای بالادستی همچون وزارت صمت و ایمیدرو و همچنین شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات پایش و پیگیری می‌شود و ما تمام تلاش خود را جهت افزایش سرعت اجرای پروژه با نظارت دقیق بر عملکرد پیمانکار به کار گرفته‌‌‌ایم. ضمن اینکه سفر اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل محترم شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) که سهامدار ۵۱ درصدی فولاد اقلید است، سرعت اجرای پروژه را بیش ‌‌‌از پیش افزایش داد و امید است بسیاری از تاخیرهایی که در برنامه شاهد آن هستیم، در مدت کوتاهی جبران شود.