گرمای شدید، بهره‌‌‌وری نیروی کار آمریکا را نزولی کرد

رکورد شکنی دوباره گرما در آمریکا، باعث شد رانندگان کامیون و کارگران انبارها و تاسیسات در نقاط مختلف این کشور، در میانه تابستان به دلیل شرایط کاری خود دست به اعتصاب بزنند. کارکنان شرکت آمازون از جمله آنها بودند. حتی در ایالت میشیگان که در مرز شمالی آمریکا قرار دارد، ساعت کاری کارگران ساختمانی به دلیل گرمای شدید، کوتاه شده است. حالا که تغییرات اقلیمی دمای زمین را به بالاترین حد خود در طول تاریخ رسانده و پیش‌بینی می‌شود این روند ادامه داشته باشد، تحقیقات جدید نشان می‌دهد اثر گرما بر اقتصاد و کاهش بهره‌‌‌وری در حال افزایش است.

گرمای شدید، به جز صنایع مورد انتظاری مثل کشاورزی و ساخت‌‌‌وساز، بر کارکنان کارخانه‌‌‌ها، انبارها و رستوران‌‌‌ها و حتی ایرلاین‌‌‌ها، شرکت‌های مخابراتی و انرژی و خدمات دلیوری هم اثر قابل‌توجهی داشته است. طبق داده‌‌‌هایی که مجله پزشکی «لنست» جمع‌‌‌آوری کرده، در سال ۲۰۲۱ بیش از ۵/ ۲ میلیارد ساعت کار، در بخش‌‌‌های کشاورزی، ساخت‌‌‌وساز، تولید و خدمات آمریکا، به دلیل قرار گرفتن نیروی کار در معرض گرمای شدید، از بین رفته است.

ضرر ۱۰۰ میلیارد یورویی شرکت‌های اروپایی از جنگ روسیه-اوکراین

طبق تحلیل‌‌‌های فایننشال تایمز، از زمان شروع جنگ روسیه و اوکراین در سال گذشته، بزرگ‌ترین شرکت‌های اروپایی به خاطر فعالیت‌‌‌های خود در روسیه، حداقل ۱۰۰ میلیارد یورو ضرر مستقیم داشته‌‌‌اند. بررسی گزارش‌‌‌های سالانه ۶۰۰ گروه بزرگ اروپایی و اظهارنامه مالی سال ۲۰۲۳، نشان می‌دهد ۱۷۶ شرکت با کاهش ارزش دارایی، خسارت‌‌‌های ارزی و دیگر هزینه‌‌‌ها در نتیجه فروش، تعطیلی یا کاهش کسب‌وکارهای خود در روسیه، مواجه شده‌‌‌اند.

این رقم، آثار غیرمستقیم جنگ بر اقتصاد کلان، مثل هزینه‌‌‌های انرژی و کالاهای اساسی را شامل نمی‌شود. البته جنگ روسیه و اوکراین، سود شرکت‌های نفت و انرژی و همچنین صنایع دفاعی را بالا برده است. از ۱۸۷۱ بنگاه اروپایی که قبل از جنگ در روسیه فعال بودند، بیش از ۵۰ درصدشان هنوز در این کشور کار می‌کنند. از جمله آنها می‌توان به شرکت «یونی‌‌‌کردیت» ایتالیا، «رایفایسن» اتریش، نستله سوئیس و یونیلیور بریتانیا اشاره کرد. کارشناسان می‌‌‌گویند با اینکه شرکت‌هایی که روسیه را ترک کرده‌‌‌اند ضرر هنگفتی متحمل شدند، اما شرکت‌هایی که هنوز به فعالیت در این کشور ادامه می‌دهند، با ریسک‌‌‌ ضررهای بیشتری مواجهند.