شرکت‌های پیشرو در این صنعت شامل، پاناسونیک، گروه چینی هایر، ویرپول آمریکا، گروه لوازم خانگی آلمانی بی‌‌‌اس‌‌‌اچ، شرکت سوئدی الکترولوکس و غول چندملیتی کره جنوبی یعنی گروه ال جی است. در دنیا صنعت لوازم خانگی به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود: لوازم خانگی اصلی و لوازم خانگی کوچک. دسته اول شامل ماشین‌‌‌های بزرگی است که در خانه استفاده می‌شود، مانند یخچال، فریزر، اجاق‌گاز، خشک‌‌‌کن و ماشین لباسشویی. لوازم خانگی اصلی با فروش بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار و نزدیک به ۷۰۰ میلیون دستگاه در سال، بیشترین سهم بازار لواز‌م‌خانگی را تشکیل می‌‌‌دهد. دسته دوم، لوازم خانگی کوچک، شامل محصولاتی مانند غذاساز، توستر و قهوه‌‌‌ساز است. پیش‌بینی می‌شود که درآمد بازار جهانی لوازم آشپزخانه کوچک در چند سال آینده میلادی از مرز ۱۰۰میلیارد دلار عبور کند. این درحالی است که در سال ۲۰۲۱ اندازه کل بازار لوازم‌خانگی ۵۰۲ میلیارد دلار بود.

چشم‌‌‌انداز بازار لوازم خانگی

درهمین حال پیش‌بینی می‌شود که نرخ فروش جهانی لوازم خانگی هوشمند از حدود ۱۰‌درصد در سال ۲۰۲۰ به حدود ۲۰‌درصد در سال ۲۰۲۵ افزایش یابد. انتظار می‌‌‌رود که بیشتر لوازم هوشمند خانگی اضافی از بخش سرگرمی‌‌‌های خانگی، بلندگوهای هوشمند و بخش امنیت و روشنایی خانه باشند. اما بازار فرعی لوازم خانگی هوشمند در صنعت لوازم خانگی نیز نویدهایی برای آینده دارد. احتمال دارد که ماشین‌‌‌های لباسشویی، یخچال‌‌‌ها و سیستم‌‌‌های تهویه اتاق به دسته‌‌‌بندی لوازم خانگی ضروری در بازار لوازم هوشمند راه پیدا کنند. جاروبرقی‌‌‌های روباتیک هوشمند یکی دیگر از دسته‌‌‌بندی‌‌‌های لوازم خانگی هستند که انتظار می‌‌‌رود در آینده رشد زیادی داشته باشند. پیش‌بینی می‌شود که درآمد بازار جهانی لوازم آشپزخانه کوچک در چند سال آینده از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار عبور کند. در سال ۲۰۲۱ اندازه کل بازار لوازم خانگی ۵۰۲ میلیارد دلار بود.

درآمد غول‌‌‌های لوازم خانگی

در سال ۲۰۲۰، شش تولیدکننده لوازم خانگی در سراسر جهان از درآمد ۱۰ میلیارد دلاری فراتر رفتند. شرکت «هایر» با درآمد حدود ۳۶ میلیارد دلار در رتبه اول این دسته‌‌‌بندی قرار گرفت. سایر شرکت‌هایی که درآمد سالانه آنها به ۱۰ میلیارد دلار می‌‌‌رسد، ال جی، ویرپول، میدیا، لوازم خانگی بی‌‌‌اس‌‌‌اچ و الکترولوکس هستند.

در سطح بین‌المللی، چند کمپانی اصلی باعث رشد صنعت تولید لوازم خانگی در سراسر جهان می‌‌‌شوند. در این بین پاناسونیک با درآمد سالانه ۶۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱، یکی از شناخته شده‌‌‌ترین تولیدکنندگان لوازم خانگی در سطح جهان است، بنابراین جای تعجب نیست که به عنوان بزرگ‌ترین و سودآورترین توزیع‌‌‌کننده بین‌المللی لوازم خانگی نیز رتبه‌‌‌بندی شود. این شرکت که در سال ۱۹۱۸ تاسیس شد، در تاریخ ۱۰۳ساله خود رشد قابل‌توجهی داشته است. امروزه پاناسونیک که به طور رسمی به عنوان شرکت صنعتی ماتسوشیتا الکتریک شناخته می‌شود، هر ساله میلیاردها دلار درآمد دارد.

این غول تولید لوازم خانگی طیف گسترده‌‌‌ای از محصولات و خدمات را برای خانه‌‌‌ها، دفاتر و ویترین فروشگاه‌‌‌ها ارائه می‌‌‌دهد. پاناسونیک علاقه خاصی به خانه، زیبایی، سلامتی و وسایل گرمایشی و سرمایشی دارد. دفتر مرکزی پاناسونیک در ژاپن قرار دارد و در سراسر آسیا و منطقه اقیانوس آرام، اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، چین و منطقه شمال شرق آسیا فعالیت می‌‌‌کند. از سوی دیگر ال‌‌‌جی با درآمد سالانه ۵۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ دومین شرکت بزرگ تولید‌‌‌کننده لوازم خانگی در جهان و چهارمین تولید‌‌‌کننده بین‌المللی تلویزیون‌‌‌های ال‌‌‌سی‌‌‌دی بوده است. ال‌‌‌جی طیف گسترده‌‌‌ای از یخچال، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، لوازم پخت و پز، جاروبرقی، تهویه مطبوع، تلویزیون، سیستم‌‌‌های صوتی و تصویری، رایانه‌‌‌های شخصی، مانیتورهای کامپیوتر، واحدهای تهویه، دستگاه‌‌‌های تلفن همراه و سایر لوازم خانگی را ارائه می‌‌‌دهد. این شرکت لوازم خانگی چندملیتی، در تاریخ ۶۲ ساله خود، بیشتر به خاطر خط تولید تلویزیون، یخچال و ماشین لباسشویی شناخته شده است.

اگرچه دفتر مرکزی ال‌‌‌جی در کره جنوبی قرار دارد، اما این شرکت لوازم خانگی بسیاری از محصولات خود را در مکزیک، لهستان، اندونزی، روسیه، چین و هند تولید می‌‌‌کند. در رتبه بعدی کمپانی هایراست که با درآمد ۳۳ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۱، هر ساله در لیست ۵۰۰ شرکت برتر جهان قرار می‌گیرد. تاسیس این شرکت به سال ۱۹۸۴ بازمی‌گردد. هایر در طراحی، توسعه، تحقیق، ساخت و فروش ماشین لباسشویی، آبگرمکن، یخچال، تلویزیون، تهویه مطبوع و سایر محصولات لوازم برقی خانگی از جمله رایانه و تلفن همراه فعالیت دارد. گروه هایر در چین محبوبیت خاصی دارد. با این حال، این شرکت مالک چند برند جهانی از جمله هات‌‌‌پوینت، جی‌‌‌ای، هوور، کندی، فیشر پیکل و سانیو است. از این شرکت‌ها، هات‌‌‌پوینت و جی‌‌‌ای در ایالات متحده محبوب هستند. هات پوینت به طور متوسط سالانه ۸/ ۲میلیون دلار درآمد دارد، در حالی که جی‌‌‌ای که دفتر مرکزی آن در کنتاکی قرار دارد، سالانه ۳/ ۶میلیارد دلار کسب درآمد می‌‌‌کند.اصلی‌‌‌ترین شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی جهان در اروپا و چین قرار دارند. البته ال‌‌‌جی (کره جنوبی) و ویرپول (ایالات متحده آمریکا) از موارد استثنا هستند. میدیا و هایر شرکت‌های چینی هستند، در حالی که بی‌‌‌اس‌‌‌اچ، الکترولوکس، اس‌‌‌ای‌‌‌بی، آرچلیک و میله در اروپا مستقر هستند. موقعیت خوب برخی از شرکت‌های اروپایی تا حدی ناشی از حضور طولانی‌مدت آنها در بازار است که باعث شده برند شناخته شده‌‌‌تری داشته باشند. به عنوان مثال، شرکت آلمانی تولیدکننده لوازم خانگی میله (Miele) شرکتی است که در سال ۱۸۹۹ تاسیس شد و بیش از ۱۲۰ سال در تولید لوازم خانگی سابقه دارد.

در خصوص واردات لوازم خانگی، آمریکا با واردات ۴۵‌هزار دستگاه در سال گذشته، هند با واردات ۱۰‌هزار دستگاه و اوکراین با واردات ۶‌هزار دستگاه اصلی‌‌‌ترین کشورهای وارد‌‌‌کننده لوازم‌ خانگی هستند. هند بزرگ‌ترین واردکننده برند پاناسونیک است و واردات ۴۳‌هزار دستگاه را به خود اختصاص داده است.

خودکفایی ایران

مدتی پیش مجله اکونومیست در خصوص صنعت لوازم خانگی در ایران تاکید کرد که تحریم‌‌‌های اقتصادی همیشه سدی در برابر رشد اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف ایرانی شناخته می‌‌‌شوند اما این مساله مورد توجه و تاکید کارشناسان اقتصادی و سرمایه‌گذاران خارجی بوده است. از زمان تشدید تحریم‌‌‌ها تعدادی از بنگاه‌‌‌های اقتصادی و شرکت‌های بزرگ صنعتی ایرانی تلاش کردند تا با استفاده از تجربه فنی و مهندسی خود و بهره‌‌‌برداری از نتایج سرمایه‌گذاری چند ۱۰ ساله در زمینه تحقیق و توسعه، بخشی از نیاز کشور به محصولاتی که شرکت‌های خارجی تامین‌‌‌کننده آنها، بازارهای ایران را ترک کرده بودند، تامین کنند. یکی از این صنایع، صنعت لوازم خانگی ایران بود.

این در حالی است که رئیس انجمن قطعه‌‌‌سازان لوازم خانگی ایران مدتی پیش از خودکفایی ۹۵ درصدی در تولید قطعات لوازم خانگی خبرداده و گفته بود: تنها در برخی قطعات الکترونیکی و کمپرسور یخچال، وابستگی به قطعات خارجی وجود دارد.