به گزارش مرکز ارتباطات رسانه‌ای گروه صنعتی انتخاب الکترونیک، لجستیک در ذیل مدیریت زنجیره تامین (SCM) تعریف شده و دو بخش مهم انبارداری و حمل‌ونقل کالا را در یک محیط صنعتی بر عهده دارد. سطح مداخله لجستیک در دو فاز لجستیک ورودی و لجستیک خروجی است که همین موضوع جایگاه استراتژیک این بخش در چرخه‌های صنعتی را نشان می‌دهد. «انتخاب الکترونیک» با تنوع تولید و افزایش شبکه فروش خود در سال‌های اخیر، کلید تکمیل شبکه حمل‌ونقل خود را نیز زد زیرا اگر لجستیک نتواند پابه‌پای تولید و فروش حرکت کند چالش انباشت تقاضا در مبدأ باعث اختلال در گردش تولید و نارضایتی مصرف‌کننده شده و چابکی سیستم را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

در گروه صنعتی انتخاب الکترونیک، چابک‌سازی چرخه تولید تا خدمات با متدها و برنامه‌های عملیاتی متعددی همچون حجیم کردن ناوگان باری، افزایش انبارها، استقرار شیوه‌های به‌روز انبارداری، ورود به حمل‌ونقل بین‌المللی و تسهیل کار برای سفیران عملیاتی شده و روند توسعه این گروه صنعتی در این حوزه تا جایی پیش رفته است که امروز حوزه لجستیک گروه انتخاب به سطح یک هلدینگ ارتقا پیدا کرده است. جهش کمی و کیفی اقدامات هلدینگ لجستیک ما را پای حرف‌های هومن پشنگیان، مدیرعامل هلدینگ لجستیک گروه انتخاب نشاند تا تصویر لجستیک در چشم‌انداز آینده گروه را شفاف‌تر تشریح کند.

توسعه ناوگان ملکی گروه انتخاب

مدیرعامل هلدینگ لجستیک گروه انتخاب گفت: با توجه به توسعه گروه صنعتی انتخاب الکترونیک در فازهای مختلف به‌خصوص در پلتفرم‌های تولید و افزایش تعداد سبدهای مختلف محصولی و نیز به دلیل قرار گرفتن استان اصفهان در مسیر ناوگان‌های باری در حوزه فولاد و نفت، با مشکل ماشین‌های اتاق‌دار برای حمل لوازم خانگی روبه‌رو بودیم. بر همین اساس و با توجه به اهمیت و نقشی که حوزه لجستیک در زنجیره تولید دارد، در سال ۱۴۰۱ نسبت به خرید ناوگان ملکی برای گروه انتخاب اقدام شد. پشنگیان ادامه داد: با تداوم تحریم‌ها و عدم ‌واردات خودروهای اروپایی و خارجی اقدام به خرید ناوگان از شرکت‌های داخلی کردیم. در مرحله نخست ۱۰۰ دستگاه کِشنده به صورت ملکی خریداری شد. هم‌اکنون ۱۵۰ دستگاه ماشین ملکی کشنده اتاق‌دار در اختیار داریم که از این لحاظ در استان اصفهان و در قیاس با مجموعه‌های بزرگ دیگر، در رتبه اول قرار داریم.

وی افزود: سرمایه‌گذاری گروه در این بخش از حوزه حمل‌ونقل، اشتغال‌زایی برای ۱۵۰ نفر را به همراه داشته است. در حال حاضر هم با توجه به توسعه سیستم‌های فروش و تولید، پراکندگی محصولات و تنوع آنها، سیستم لجستیک پا‌به‌پای سیستم تولید و فروش به پیش می‌رود تا خللی در سیستم فروش و تولید ایجاد نشود. مدیرعامل هلدینگ لجستیک گروه انتخاب ادامه داد: چابکی گروه در حوزه حمل‌ونقل، دیگر ارزش افزوده این اقدام است، به طوری که با خرید ناوگان جدید، زمان ارسال کالا کاهش و کیفیت ارسال افزایش یافته است. وی با تاکید بر اینکه به دلیل این مزایا و همچنین صرفه‌جویی هزینه‌ها و درآمدهای مالی حاصل از ناوگان ملکی، سیستم‌های بزرگ معمولا زودتر به سوی ناوگان ملکی حرکت می‌کنند، اظهار کرد: با اضافه شدن این خودروها طی چند ماه اخیر بسیاری از خودروها به صورت دو‌راننده‌ای فعالیت می‌کنند چراکه بارگیری به صورت فشرده انجام می‌شود. همچنین خودروها فقط در زمان بارگیری، خاموش می‌شود.

لجستیک انتخاب، بزرگ‌ترین توزیع‌کننده لوازم خانگی به صورت home delivery

پشنگیان با بیان اینکه حوزه لجستیک گروه انتخاب با دو حوزه لوازم خانگی و حمل‌ونقل رقابت می‌کند، افزود: گروه انتخاب الکترونیک، از لحاظ دارا بودن خودروهای اتاق‌دار، جایگاه اول را در استان اصفهان دارد و در حوزه رقبا (صنعت لوازم خانگی) هم بر اساس بهینه‌سنجی (benchmark) که از شرکت‌های مختلف تولیدی انجام شده می‌توان گفت گروه انتخاب به عنوان قوی‌ترین شرکت لجستیکی در زمینه انبار، سیستم توزیع، پخش و حمل‌ونقل فعالیت دارد. وی افزود: ما علاوه بر سیستم Mid mile delivery که شامل سیستم بارگیری از کارخانه است، به سیستم توزیع و پخش قوی هم در سراسر کشور Last Mile Delivery مجهز هستیم. لست مایل دلیوری، آخرین حلقه زنجیره تامین است که کالا را در سریع‌ترین شکل ممکن به دست مشتری می‌رساند. از این رو می‌توان گفت انتخاب الکترونیک، بزرگ‌ترین شرکت توزیع‌کننده سیستم لوازم خانگی در محل مصرف‌کننده نهایی (home delivery) به شمار می‌رود، به طوری که در یک سال، بیش از ۹۰۰‌هزار کالا درب منزل مشتریان تحویل شده است.

مدیرعامل هلدینگ لجستیک گروه انتخاب با اشاره به کارکرد چند‌وجهی شرکت در حوزه ناوگان حمل‌ونقل اظهار کرد: جابه‌جایی کانتینرهای شرکت، حمل‌ونقل نفت و فرآورده‌های پتروشیمی و ... نیز از دیگر فعالیت‌های حوزه لجستیک انتخاب است؛ در این بخش هنوز وابستگی‌هایی به سیستم ناوگان بیرونی وجود دارد اما در مجموع می‌توان گفت ۷۰‌درصد تولیداتی که امروز در انتخاب الکترونیک انجام می‌شود با خودروهای خودمالک و ۳۰‌درصد با خودروهای طرف قرارداد جابه‌جا می‌شود. همچنین پلتفرمی ایجاد کرده‌ایم تا خودروهای شرکت‌های پیمانکار را جذب کنیم که در جذب پیمانکاران سیستم حمل‌ونقل در کشور و استان اصفهان هم رکورددار هستیم.

مدیرعامل هلدینگ لجستیک گروه انتخاب با اعلام اینکه در حال حاضر انتخاب الکترونیک یکی از قدرتمندترین شرکت‌های حمل سراسری را در اختیار دارد، به دیگر مزیت‌های رقابتی این مجموعه در حوزه حمل‌ونقل اشاره و تصریح کرد: سیستم home delivery یک مزیت رقابتی است که در مجموعه انتخاب راه‌اندازی شده و روزانه امکان رساندن حداقل ۳ تا ۷‌هزار محصول لوازم خانگی، به صورت تحویل درب منزل مصرف‌کننده را دارد.