جوردن که ۴۴ سال دارد و در دبیرستان فنی «مونته‌‌‌سیتو» در سن‌دیه‌‌‌گو تدریس می‌کند، می‌‌‌گوید: «هر روز افرادی با من تماس می‌‌‌گیرند تا دانش‌‌‌آموزانم را استخدام کنند. هر روز!» برای خیلی از دانش‌‌‌آموزان که به خاطر نمرات بد از مدارس معمولی اخراج می‌‌‌شوند یا امکان حضور دائم در مدرسه را ندارند، این یک فرصت عالی است. جوردن می‌‌‌گوید: «دانش‌‌‌آموزان ما مجبور به کالج رفتن نیستند و این خوب است.» اریک اشمیت میلیاردر با این موضوع موافق است. او مدیرعامل و هم‌‌‌بنیان‌گذار فروشگاه‌‌‌ زنجیره‌‌‌ای تخفیفی Harbor Freight با ۱۴۰۰ فروشگاه و فروش سالانه ۷ میلیارد دلار است و از سال ۲۰۱۷ به آموزشگاه‌‌‌هایی مثل دبیرستان مونته‌‌‌سیتو کمک مالی می‌کند. بنیاد کوچک او، تاکنون ۶ میلیون دلار به طور مستقیم طی پنج سال گذشته به معلم‌‌‌هایی که در مدارس دولتی مهارت آموزش می‌دهند کمک کرده تا دانش‌‌‌آموزان را به صورت عملی برای مشاغلی مثل جوشکاری، مکانیکی، ساختمان‌‌‌سازی، لوله‌‌‌کشی و برق‌کاری آماده کنند. این پول معمولا برای بهسازی تاسیسات و تجهیزات فرسوده مدارس صرف می‌شود. جوردن ۳۵‌هزار دلار از پولی که دریافت کرده را برای بازسازی‌‌‌هایی که کلاس‌‌‌های او را ارتقا می‌دهند، خرج کرده است.

مثلا خرید یک دستگاه ۳۰‌هزار دلاری که مسائل مکانیکی مختلف را برای دانش‌‌‌آموزان شبیه‌‌‌سازی می‌کند تا امکان تشخیص مشکل راحت‌‌‌تر باشد. شل تراویس، مدیر موسسه غیرانتفاعی SkillsUSA می‌‌‌گوید: «‌Harbor Freight  به طور مستقیم با معلم‌‌‌ها همکاری می‌کند تا مشخص شود آنها برای به‌‌‌روز نگه داشتن کلاس‌‌‌هایشان به چه چیزی نیاز دارند. در نتیجه، دانش‌‌‌آموزان می‌توانند دقیقا همان‌‌‌ مهارت‌‌‌هایی را که صنعت مورد نظر از یک نیروی تازه‌‌‌کار انتظار دارد، به دست آورند.» معلم‌‌‌ها هم که بیشترشان مشاغل پردرآمدتر در حوزه صنعت خودشان را رها کرده‌‌‌اند تا دانش‌‌‌آموز تربیت کنند، ۳۰‌درصد این کمک هزینه مالی را برمی‌‌‌دارند.

اشمیت که در کالیفرنیای جنوبی بزرگ شده، زندگی سختی را گذراند و هیچ‌گاه در مدرسه استعداد نداشت. وقتی ۹ ساله بود، به دلیل مشکلات خانوادگی به پرورشگاه سپرده شد. در ۱۳سالگی یکی از اقوامش سرپرستی او را بر عهده گرفت و در ۱۶سالگی به لس‌آنجلس آمد. یک سال بعد، کسب و کار سفارش پستی Harbor Freight را راه‌‌‌اندازی کرد که از طریق یک انبار کوچک ابزارآلات به مشتری ارسال می‌‌‌کرد. او توانست در این کار به اندازه کافی اعتبار به دست آورد و دبیرستان را تمام کرد، اما هیچ‌گاه به کالج نرفت.

در عوض، او با فروش ابزارآلات ارزان‌قیمت توانست ثروتی گرد آورد و در تلاش برای پیش افتادن از رقبای قدری مثل هوم دیپات، شروع به همکاری مستقیم با کارخانه‌‌‌ها کرد تا ابزارهای خودش را بسازد. خرده‌‌‌فروشی خود را هم گسترش داد و تعداد فروشگاه‌‌‌ها را در سراسر کشور بیشتر کرد. او در سال ۲۰۱۶ و در سن ۵۶ سالگی به ثروت خالص یک میلیارد دلار رسید و در لیست میلیاردرهای مجله فوربس قرار گرفت.  همین موقع‌‌‌ها بود که اشمیت متوجه شد کمبود بودجه، برخی مدارس فنی را در لس آنجلس با مشکل مواجه کرده و وارد عمل شد. در سال ۲۰۱۷ یک برنامه «جایزه سالانه» در سطح ملی معرفی کرد و در ابتدا برای ۱۰ معلم نفری ۱۰۰‌هزار دلار در نظر گرفت. در سال‌های بعد این مبلغ به ۱۰۰ معلم رسید و حالا اشمیت میلیون‌‌‌ها دلار برای تامین مالی سازمان‌های آموزشی صرف کرده است. او می‌‌‌گوید تحصیل هیچ‌گاه نقطه قوتش نبوده و همیشه برای افرادی که کارهای یدی انجام می‌دهند احترام ویژه‌‌‌ای قائل است. این کمک‌‌‌ها از همین‌‌‌‌‌‌جا نشات می‌‌‌گیرند.