افزایش هزینه‏‏‌های تولید لوستر در نتیجه رکود بازار

تولید لوستر در کشور به صورت سنتی صورت می‌گیرد و نسبت به سال‌های گذشته تعداد واحدهای تولیدی فعال در این بخش با کاهش مواجه شده‌‌‌ است. از جمله موانع و مشکلاتی که بر سر راه توسعه صادرات لوستر قرار دارد، بالا رفتن قیمت مواد اولیه از جمله برنز، انواع شمش برنج و... است. همچنین کمبود مواد اولیه از قبیل قطعات رابط، لوله‌‌‌های برنجی و...، افزایش هزینه حمل‌ونقل، برق مصرفی و مواردی از این دست، ناتوانی رقابت در برابر محصولات خارجی، محدودیت در تنوع شکل ظاهری و عدم‌حضور در بازارهای اروپایی با توجه به پتانسیل‌‌‌های بالای این بازار را می‌توان از مشکلاتی دانست که مانع از توسعه صادرات در این بخش شده است.

کارشناسان درباره وجود لوسترهای چینی در بازار معتقدند بسیاری از کالاهای وارداتی به‌ویژه محصولات چینی کیفیت بسیار پایینی دارند. همچنین تولیدات خارجی پشتوانه ندارند؛ این محصولات در یک زمانی به کشور آمده و درصورت عیب در قطعه‌ای پیدا کردن جایگزین آن بسیار دشوار می‌شود. این در حالی است که قطعات محصولات داخلی حتی پس از گذشت ۱۰ سال به راحتی یافت می‌شود. مجموعه پرشین لوکس از سال ۱۳۹۰ در زمینه تولید لوستر شکل گرفته است. مهدی شریعتی، مدیرعامل مجموعه پرشین لوکس معتقد است در بازه‌‌‌ای که ورود لوستر خارجی ممنوع شد (از سال ۱۳۹۰)، تولید داخلی لوسترهای پروفیلی رونق بیشتری گرفت. درباره لوسترهای برنجی، تولیدکنندگان قدیمی وجود داشتند که اجازه واردات محصولات مشابه چینی را نمی‌‌‌دادند و در عین حال قیمت محصولات چینی نیز بالا بود.

این فعال لوسترسازی گفت: در بحث صادرات در طول ۱۰ سال گذشته پیشرفت‌‌‌هایی داشته‌‌‌ایم اما چندان راضی‌کننده نیست. وی مهم‌ترین مشکل تولیدکنندگان داخلی را عدم‌حمایت مسوولان عنوان کرد و گفت: ما انتظار داریم دولت جلوی واردات مواد غیرضروری را گرفته و هزینه‌‌‌های گمرکی را کاهش دهد. تولیدکنندگان به دنبال دریافت تسهیلات و... نیستند.

رونق تولید لوسترهای پروفیلی

تا قبل از ممنوعیت ورود لوسترهای خارجی، لوسترهای پروفیلی از چین وارد می‌‌‌شدند و تولید داخلی را دچار اختلال می‌‌‌کرد. تولیدکنندگان داخلی تنها در زمان اتمام یک محموله وارداتی تا رسیدن محموله بعدی می‌توانستند این لوسترها را تولید کنند. مدیرعامل مجموعه پرشین لوکس با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: خوشبختانه از چند سال گذشته، تعرفه سنگینی برای واردات لوستر گذاشته شده که باعث حمایت از تولیدکنندگان داخلی شده است. این مجموعه در آن زمان ۵ نفر نیرو داشت اما در حال حاضر ۱۰۰ نفر نیرو دارد و برند اول در زمینه تولید لوسترهای پروفیلی محسوب می‌شود.

مهدی شریعتی درباره میزان نیاز به واردات مواد اولیه در صنعت تولید لوستر گفت: برخی از مواد اولیه مود نیاز برای تولید لوستر مانند قطعات کریستالی، مواد آبکاری (نیکل) و مواد شیمیایی (لاک) وارداتی است. همچنین برخی از مواد اولیه مانند مس از داخل تامین می‌شود اما قیمت آنها تابع قیمت جهانی بوده و نوسان قیمت ارز روی قیمت آنها تاثیر‌گذار است. وی افزود: در تامین مواد اولیه موردنیاز مشکلی وجود ندارد و تنها قیمت آنها دچار افزایش شده است.

تعطیلی واحدهای تولیدی در صورت عدم‌صادرات

تولیدکنندگانی که در تیراژ بالا تولید دارند، اگر نتوانند صادرات انجام دهند، مجبورند به علت نبود مشتری، کسب و کار خود را تعطیل کنند. مدیرعامل مجموعه پرشین لوکس با اعلام این مطلب گفت: از طرف دیگر قیمت مواد اولیه افزایش قابل‌توجهی داشته و تولیدکنندگان مجبورند آنها را خریداری کنند. اما اتفاقی که در حال حاضر افتاده این است که قدرت خرید مصرف‌کننده کاهش یافته و رکود بازار باعث کاهش میزان فروش شده است. زیرا لوستر جزو لوازم ضروری محسوب نشده و مصرف‌کننده به راحتی می‌تواند آن را از سبد خرید خود حذف کند. در نتیجه تولیدکنندگان چاره‌‌‌ای جز صادرات ندارند.

مهدی شریعتی درباره موانع صادراتی گفت: قسمت عمده مشکل صادراتی به علت عدم‌ارتباط با بازار صادراتی است. این مجموعه از سال گذشته به دنبال صادرات محصولات است. تنها مشکل عدم‌ارتباط با بازار صادراتی بوده و نمی‌توانیم خریدار و تبلیغ‌کننده آن را پیدا کنیم. وی افزود: ایجاد این ارتباط مشکل است. اگر سازمانی بین تولیدکنندگان با خریداران صادراتی ارتباط ایجاد می‌‌‌کرد، این مشکل صادراتی برطرف می‌‌‌شد. راه‌حل این است که بین ایران و کشورهای مقصد صادراتی، رایزن اقتصادی گذاشته شود تا امر صادرات و برقراری ارتباط را تسهیل کند. برطرف کردن این مشکل می‌تواند باعث رونق بسیاری از واحدهای تولید لوستر در داخل کشور شود.

شریعتی در ادامه گفت: کالای ایرانی به لحاظ قیمت و کیفیت در بازارهای صادراتی به‌ویژه با لوسترهای چینی قابل رقابت است؛ مثلا در کشوری مانند ازبکستان کیفیت لوستر ایرانی را به چینی ترجیح می‌دهند و از نظر کیفیت قابل قبول است. تولیدکنندگان ایرانی از لحاظ کمیت و کیفیت تولید محصولات مشکلی ندارند، تنها مشکل ارتباط با خریداران در مقاصد صادراتی است. وی افزود: در حال حاضر، بیشتر صادرات لوستر در مقادیر اندک و به صورت مسافری صورت گرفته و به صورت عمده و کانتینری نیست. تعدادی از تولیدکنندگان قدیمی از زمان‌‌‌های گذشته، مشتریان صادراتی خود را داشته و صادرات را انجام می‌دهند. اما سایر تولیدکنندگان نمی‌توانند با خریداران صادراتی ارتباط برقرار کنند.

تاثیر منفی نوسانات نرخ ارز بر تولید لوستر

نوسان نرخ ارز بسیاری از تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده زیرا تولیدکننده به علت کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده، نمی‌تواند قیمت محصولات خود را افزایش دهد. از طرفی تولیدکننده به علت نوسان نرخ ارز مجبور است مواد اولیه موردنیاز خود را با قیمت بیشتری خریداری کند.

مدیرعامل مجموعه پرشین لوکس با اعلام این مطلب گفت: مهم‌ترین مشکل در بخش فروش وجود دارد. اکثر تولیدکنندگان لوستر دغدغه فروش محصولات خود را دارند. توانایی تولید لوستر در داخل کشور تا حدود ۵ برابر میزان فعلی است. اما تولیدکنندگان مجبورند با یک‌پنجم ظرفیت خود تولید کنند در حالی که مجبور به پرداخت هزینه‌‌‌های ثابت تولید هستند که معادل ۵ برابر میزان تولید فعلی آنهاست. وی افزود: تحقق موضوع صادرات در بخش لوستر می‌توانند تولیدکنندگان را سرپا نگه دارد. مهم‌ترین نکته برای تداوم تولید در شرایط فعلی تحقق موضوع صادرات است. زیرا اگر این موضوع تحقق نیابد، بسیاری از تولیدکنندگان ناچارند کسب و کار خود را تعطیل کنند. شریعتی در ادامه گفت: تحریم‌‌‌ها ارزش پول ملی را کاهش داده و از طرفی قدرت صادراتی تولیدکنندگان را افزایش داده است. به همین دلیل لوستر چینی از لوستر ایرانی ارزان‌‌‌تر است.