کدام کشور بیشترین مشارکت منفی را در صادرات ایران داشته است؟

شرکای ایران با بیشترین مشارکت منفی در صادرات ایران در نه ماه منتهی به آذر سال جاری کدام کشورها بوده‌اند و کدام کشورها بیشترین مشارکت مثبت در افزایش صادرات با بازه زمانی داشته اند؟

 براساس آمار گمرک، عراق در حالی در میان 20 مقصد صادراتی با مشارکت منفی قرار گرفته است که این کشور یکی از شرکای اصلی ایران محسوب می شود. ارزیابی‌ها نشان می دهد هرچند روابط سیاسی دو کشور در سطح بالایی قرار دارد، اما در سال‌های اخیر روابط اقتصادی دو کشور نتوانست به جایگاهی که باید برسد و این امر موجب شد تا عراق بیشترین سهم در رشد منفی تجارت کشور داسته باشد.  

آمار منتشر شده نشان دهنده آن است که مجموع صادرات ایران به 20 کشور با مشارکت منفی حدود 13 میلیارد دلار بوده که مشارکت منفی 8.5 واحد درصدی در رشد صادرات داشته‌اند. براساس گزارش اتاق بازرگانی ایران سهم عراق از میان کشورهای با مشارکت منفی در 9 ماه سال جاری به لحاظ ارزشی منفی 9.2 درصد بوده و به وزنی هم تاثیر منفی 4.3 درصدی داشته است.

فعالان اقتصادی معتقدند، نبود ثبات قوانین یکی از عمده دلایل افت صادرات به عراق محسوب می شود. یکی دیگر از دلایل کاهش صادرات که فعالان این بازار به آن اشاره می کنند به کاهش صادرات گاز و بنزین مربوط می‌شود. در حال حاضر ترکیه سعی دارد تا سهم خود از بازار عراق را گسترش دهد و بازار صادراتی این کشور را به دست آورد.

در جایگاه دوم کشورهای که بیشترین مشارکت منفی در صادرات ایران داشته‌اند کشور ترکیه قرار دارد. سهم این کشور در صادرات ایران به لحاظ ارزشی منفی 6.4 بوده و به لحاظ حجمی هم افتی 0.8 درصدی داشته است. در جایگاه بعدی کشورهای اندونزی، افغانستان، غنا، ازبکستان قرار دارند که بشترین سهم در افت صادرات ایران داشته اند.

اما در میان کشورهای اروپایی که ایران به آنها صادرات دارد نیز دو کشور آلمان و ایتالیا در هفتم و هشتم کشورهای با بیشترین مشارکت منفی در صادرات ایران داشته‌اند.

واردات 2

کشورهای با مشارکت مثبت

از سوی دیگر آمار منتشر شده نشان دهنده آن است که مجموع صادرات ایران به 20 کشور با مشارکت مثبت حدود 22 میلیارد دلار بوده که مشارکت مثبت 11.6 واحد درصدی در رشد صادرات داشته‌اند.

اما در میان 20 مقصد صادراتی ایران با بیشترین مشارکت مثبت کدام کشور در جایگاه اول قرار داشته است؟ براساس داده های اعلام شده از سوی گمرک «چین» در جایگاه اول قرار دارد، داده ها حکایت از آن دارد که چین سهمی 3.8 درصدی در مشارکت مثبت صادراتی در 9 ماه سال جاری با ایران داشته است. به لحاظ حجمی هم رشدی نزدیک به 2 درصد داشته است.

در جایگاه دوم «امارات متحده عربی» با مشارکت.3 درصدی به لحاظ ارزشی و عمان با مشارکت 1.2 درصدی به لحاظ ارزشی قرار دارند.

واردات 1

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.