تلاش مستمر کنسولگری برای تسهیل فعالیت‌های فعالان صنعت ساختمان کشور در دبی

سرپرست کنسولگری ایران در دبی که میزبان انبوه‌سازان و مهندسان کشور بود گفت: در چند سال گذشته به دلایلی سطح روابط ایران و امارات از سطح سفیر کاهش یافته اما با رایزنی‌های انجام شده در حال ارتقای مجدد سطح روابط دیپلماتیک هستیم.

مسافری گفت: تاکنون سه دور مذاکره رئیس سازمان توسعه تجارت کشورمان با مقامات دبی برای اتصال کریدور شمال به جنوب داشته‌ایم که با اماراتی‌ها به صورت مشترک سرمایه‌گذاری و تکمیل شود و با توجه به بحران روسیه، تنها راه حمل و نقل انتقال از طریق ایران است و ما باید از این فرصت استفاده کنیم.

سرپرست کنسولگری ایران در دبی در پایان افزود: ما در حال ترمیم روابط با دبی هستیم و نباید انتظار داشته باشیم یک روزه معجزه بشود بلکه این آغاز راه است و این جلسات کاری  را که در اینجا شما شروع کردید باید پیگیری کنید و به زودی با آمدن آقای مجتبایی رایزن بازرگانی ما که انسانی بسیار پرتلاش و خلاق هستند کار شما به‌شدت و سرعت بیشتری عملیاتی خواهد شد و ما در کنسولگری تمام تلاش خود را برای تسهیل فعالیت‌های شما به کار خواهیم گرفت.

صنعتی‌سازی باعث افزایش بهره‌وری در تولید مسکن می‌شود

جعفر قرائتی‌ستوده، دبیر انجمن تولید‌کنندگان و فناوران صنعتی ساختمان ضمن مثبت ارزیابی کردن حضور انبوه‌سازان و سازندگان کشور در نمایشگاه دبی گفت: این نمایشگاه  فرصت خوبی برای آشنایی با تکنولوژی‌های نوین است که شرکت‌ها عرضه می‌کنند و می‌تواند کمک کند که از ساخت‌و‌سازهای سنتی فاصله بگیریم البته باید در نحوه مدیریت ساخت در کشور نیز تحولاتی ایجاد کنیم. دبیر انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان گفت: دولت اعلام کرده که قصد ساخت چهارمیلیون مسکن را دارد و اگرچه ما در شرایط فعلی به لحاظ مهندسی دارای ظرفیت کافی برای تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی هستیم، اما این امر فقط یک بعد قضیه است و توان مالی و اجرایی و دسترسی به مصالح مورد نیاز نیز از جمله دیگر الزامات تحقق تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در سال است که به نظر بنده در حال حاضر میسر نیست.

وی با اشاره به جلسه‌ای که با شرکت اعمار برگزار شد و درباره نحوه فعالیت و مدیریت پروژه‌های شرکت نکاتی را مطرح کرد و گفت: همه آنچه مدیران اعمار مطرح کردند همان اصول و روش‌هایی است که ما سال‌هاست در انجمن صنعتی ساختمان درباره آن صحبت می‌کنیم و خواهان اجرایی شدن آن هستیم، چرا که اگر می‌خواهیم به سمت ساخت سریع و با کیفیت برویم که پاسخگوی نیازهای مسکن کشور باشد چاره‌ای جز استفاده از مصالح و روش‌های نوین نداریم.

مباحث ساختمان پایدار و شهر پایدار را در کشور اجرایی کنیم

احمدرضا طاهری‌اصل، مشاور مرکزتحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با ثمربخش خواندن این سفر گفت: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فنی و اجرایی در کشور ما هم کاملا وجود دارد و اگر عزم و اراده جدی داشته باشیم می‌توانیم در کنار ساخت‌و‌سازهایی که انجام می‌دهیم صنعتی‌سازی و پایدارسازی را هم داشته باشیم و با توجه به اینکه در کشور چهار اقلیم مختلف داریم خیلی راحت‌تر می‌توانیم موضوعات پایداری را در کنار مباحث خودمان اجرایی کنیم و امیدواریم ما هم در نظام مهندسی بتوانیم این مباحث را به درستی طراحی و اجرا کنیم.

بازدید از نمایشگاه و جلسات مشترک با طرف‌های اماراتی ثمربخش بود

 حسن محتشم، عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه نمایشگاه دبی، مجموعه‌‌ای از کالاها و فناوری‌های مطرح در صنعت ساختمان است که هر سال برگزار می‌شود گفت: ما به عنوان مجموعه‌ای از انبوه‌سازان، مدیران نظام مهندسی و کارآفرینان صنعت ساختمان در این رویداد حضور پیدا کردیم و یکی از ویژگی‌های این رویداد نسبت به نمایشگاه‌های عادی، حضور فعالان صنعت ساختمان کشور از شهرستان‌های مختلف برای بازدید از این نمایشگاه بود که همین دورهمی و کنار هم قرار گرفتن با انبوه‌سازان و سایر مهندسان باعث تبادل نظر و هم‌اندیشی بیشتر شد.

محتشم در ادامه گفت: در این نمایشگاه، نوآوری‌های چندانی در صنعت ساختمان به چشم نیامد که شاید به خاطر شرایط شوک حاصل از کرونا بود که صنایع و اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار داد یعنی به جرات می‌توان گفت همه تجهیزات ساختمانی را که در این نمایشگاه وجود داشت در کشور خودمان هم داریم.

وی با مثبت خواندن جلسه مشترک با شرکت اعمار که بزرگ‌ترین سازنده برج‌های دبی است اظهار کرد: پس از بازدید از سایت این شرکت جلسه‌‌ مشترکی با مدیران اعمار داشتیم و درباره نوآوری‌ها و فناوری رایج به بحث و تبادل نظر پرداختیم.

رفتن به سمت تکنولوژی‌های نوین نه یک انتخاب بلکه ضرورت است

مشاور کانون سراسری انبوه‌سازان کشور حضور فعالان صنعت ساختمان کشور در این نمایشگاه را فرصتی مغتنم برشمرد و گفت: نمایشگاه‌های بین‌المللی فرصتی است تا بتوانیم از آخرین یافته‌ها و تکنولوژی‌های نوین که در سطح جهان گسترش یافته است اطلاع پیدا کنیم و به انتقال دانش فنی و تجارب ساخت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در کشوراقدام  کنیم.

نیکخواه در ادامه افزود: با توجه به ظرفیت احداث مسکن در کشور، نکته مهم و قابل توجه این است که در حال حاضر در صنعت ساختمان، انتخاب و رفتن به سمت تکنولوژی‌های نوین نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت و اجبار است.