ثروتمندتر شدن مالکان برندهای لوکس در ۲۰۲۳

افزایش تقاضای جهانی کالاها و لوازم آرایشی و بهداشتی لوکس، به ثروت برخی از ثروتمندترین افراد دنیا اضافه کرده است. فرانسوا بتنکور میر ۶۹ ساله، میلیاردر فرانسوی و مالک برند آرایشی و بهداشتی لورئال (که توسط پدربزرگش تاسیس شد) که ثروتمندترین زن جهان محسوب می‌شود، یکی از این افراد است. ثروت او به تازگی به ۳/ ۹۳ میلیارد دلار رسید که افزایش ۸/ ۲۱ میلیارد دلاری از ابتدای امسال داشته است. شرکت LVMH هم روز دوشنبه اولین شرکت اروپایی بود که ارزش بازار آن از ۵۰۰ میلیارد دلار گذشت. این شرکت که برندهای لوکس لویی ویتون، موئن‌اند شندون، هنسی و همچنین ژیوانژی، بولگاری و سفورا را زیرمجموعه خود دارد، با افزایش فروش ۱۷ درصدی در سه‌ماه ابتدایی سال مواجه شد که بیش از دو برابر پیش‌بینی تحلیلگران است. ثروت برنارد آرنالت، مالک این برند به ۷/ ۲۱۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رسید و او را به ثروتمندترین فرد دنیا تبدیل کرد.

 

رکورد افزایش قیمت روغن زیتون در پی خشکسالی اروپا

ed2d9004-890e-11e4-9b7f-00144feabdc0

کاهش بارندگی در اسپانیا، باعث رکورد در افزایش قیمت روغن زیتون شد. از ماه ژوئن سال گذشته، خشکسالی شدید در اروپا به باغ‌‌‌‌های زیتون در این قاره آسیب زد و قیمت روغن زیتون تقریبا 60‌درصد افزایش یافته و به کیلویی 4/ 5 یورو رسید. اسپانیا که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان روغن زیتون دنیاست، ‌‌‌‌ بیشتر از همه دچار ضرر شده است. کشاورزان اسپانیایی تقریبا نیمی از روغن زیتون دنیا را تامین می‌کنند، اما عرضه سالانه آنها در 12 ماه گذشته، تقریبا نصف شده و به حدود 780‌هزار تن رسیده است. تحلیلگران هشدار داده‌‌‌‌اند در صورتی که اروپا امسال هم تابستان خشکی داشته باشد، محصولات زراعی دچار خسارت بیشتری خواهند شد.

 

برنده نوبل اقتصاد: ChatGPT  رویای هفته کاری 4 روزه را به واقعیت تبدیل می‌کند

اقتصاددان برنده جایزه نوبل، می‌‌‌‌گوید انقلاب ChatGPT با افزایش قابل‌توجه بهره‌‌‌‌وری در خیلی از مشاغل، درها را به روی تحقق هفته‌‌‌‌های کاری 4 روزه باز می‌کند. کریستوفر پیساریدیس، استاد مدرسه اقتصاد لندن که در اثرگذاری اتوماسیون بر کار تخصص دارد، می‌‌‌‌گوید بازار کار می‌تواند خیلی سریع خود را با چت‌‌‌‌بات‌‌‌‌های هوش مصنوعی سازگار کند. اظهارات او این نگرانی را ایجاد کرده که پیشرفت‌‌‌‌های سریع تکنولوژی به حذف تعداد انبوهی از مشاغل منجر شود. پیساریدیس در مصاحبه‌‌‌‌ای در کنفرانس گلسگو گفته: «به افزایش بهره‌‌‌‌وری در مشاغل خیلی خوش‌بین هستم. ما می‌توانیم رفاهمان را از طریق کار افزایش دهیم و بیشتر از زندگی لذت ببریم. انتقال به هفته‌‌‌‌ کاری 4 روزه خیلی آسان است.‌» پیساریدیس که قبلا اثر اتوماسیون بر مشاغل را مورد بررسی قرار داده بود، جایزه نوبل اقتصاد را به خاطر تحقیقاتی که در مورد فرسودگی‌‌‌‌های بازار کار انجام داده، از آن خود کرد.