در حالی که رسانه‌ها در روزهای اخیر از افزایش ۶۰ درصدی قیمت لوازم‌خانگی خبر داده‌اند، حسین فرهیدزاده، سرپرست سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، در حاشیه همایش قرارگاه ملی نظارت و بازرسی بر بازار در گفت‌وگو با رسانه‌ها این خبر را تکذیب کرد. او گفت: معاونت سرمایه سازمان حمایت کارخانه‌هایی که افزایش قیمت داشتند را احضار و مکلف به کاهش قیمت کرده است. مکاتبات آن هم موجود است. وی همچنین تصریح کرد: کشور تمام ظرفیت خود را برای کنترل قیمت‌ها در نوروز و رمضان پیش‌رو بسیج کرده با این حال بهترین ناظرها خود مردم هستند. البته برخی مردم عنوان می‌کنند که به دلیل اینکه دولت توانایی کنترل بازار ارز را ندارد، برخی از فروشندگان لوازم‌خانگی از فروش محصولات خودداری می‌کنند تا سال آینده بتوانند متناسب با افزایش نرخ دلار و تورم محصولات خود را بفروشند.

فروشندگان به دنبال افزایش قیمت نیستند

در همین حال محمدحسین اسلامیان، نایب رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز این موضوع که فروشندگان محصولات خود را نمی‌فروشند تا در سال آینده با سود بیشتری بفروشند، رد کرد. وی عنوان کرد: در شرایطی که بازار در رکود است، هیچ فروشنده‌ای علاقه‌مند نیست که محصولات خود را به فروش نرساند؛ چرا که فروشندگان نیز برای گذر زندگی نیاز به نقدینگی دارند. اسلامیان ادامه داد: فروشندگان به دلیل نیاز به نقدینگی، محصولات موجود خود را می‌فروشند، چرا که نمی‌توانند در انتظار افزایش قیمت در سال آتی باشند. او به افزایش قیمت لوازم‌خانگی در پی افزایش نرخ ارز اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی که اکنون وجود دارد این است که کالای کمتری از سوی تولیدکنندگان به سطح عرضه می‌رسد، همین موضوع باعث شده در سطح بازار برخی از کالاها با کمبود مواجه شود.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه افزایش شدید قیمت لوازم‌خانگی در پی رکود بازار منجر به کاهش قدرت خرید مردم برای خرید لوازم‌خانگی شد، خاطرنشان کرد: خرید لوازم‌خانگی از اولویت مردم خارج شده است. اسلامیان درباره چرایی کاهش عرضه توسط تولیدکنندگان توضیح داد: ممکن است تولیدکنندگان با مشکل قطعه یا اختلال در خط تولید مواجه باشند؛ اما باید این سوال از تولیدکنندگان مطرح شود که چرا خروجی تولیدکنندگان کاهش یافته است؟ این فعال صنفی با بیان اینکه افزایش تقاضا برای خرید لوازم‌خانگی همواره در ماه‌های پایانی سال وجود داشته است، تصریح کرد: با توجه به اینکه مردم در روزهای پایانی سال حقوق، عیدی و سنوات خود را دریافت می‌کنند، تقاضا برای خرید لوازم‌خانگی تا حدودی نسبت به ابتدای سال افزایش می‌یابد، اما این به معنای آن نیست که افزایش تقاضا منجر به کمبود لوازم‌خانگی در بازار شده است. او در انتها عنوان کرد: تولیدکنندگان در ماه‌های پایانی سال کالای کمتری روانه بازار می‌کنند و به همین دلیل ممکن است در سطح عرضه در برخی از موارد شاهد کمبود لوازم‌خانگی باشیم.