هوشنگ گودرزی copy

به طور کلی شرایط تولید آلومینیوم به دلیل اینکه مواد اولیه مصرفی در این صنعت به واردات وابسته است، با نوسانات نرخ ارز دچار تغییر خواهد شد. به طوری که افزایش نرخ ارز رابطه مستقیمی با افزایش قیمت تمام‌شده شمش داخلی دارد که در نهایت صنایع پایین‌دستی تحت‌تاثیر این موضوع قرار می‌‌‌گیرند و این تاثیر هم‌‌‌اکنون در محموله‌های هفتگی قابل مشاهده است، به طوری که هر هفته هر محموله علاوه بر تغییرات ناشی از تغییرات نرخ شمشLME از نوسانات قیمت ارز تاثیر می‌‌‌پذیرد. مهم‌ترین موضوع این مساله است که نرخ واردات تولیدات محصولات داخلی به دلیل اینکه ارزی که به آنها تعلق می‌گیرد در محدوده‌‌‌ای است که می‌تواند ارز ارزان‌‌‌تری باشد طبیعتا نرخ محصول تولید داخلی در مقایسه با واردات بسیار بالاتر خواهد بود و نرخ محصولی که تحویل بندرعباس داده می‌شود از نرخ مواد اولیه یا شمش آلومینیوم چیزی حدود ۳۰‌درصد کمتر برآورد می‌شود. عملا در آینده اگر ممانعتی در راستای واردات محصولات تولید داخلی انجام نشود و محدودیت صورت نگیرد صنایع پایین‌دستی با مشکل جدی مواجه خواهند شد.

افزایش نرخ ارز تاثیر مستقیمی بر قیمت مواد اولیه و نرخ فروش در بورس‌کالا دارد و در نتیجه بر قیمت نهایی محصولات پایین‌دستی صنعت آلومینیوم نیز تاثیرگذار است. همچنین رشد نرخ دلار بر فروش داخلی و صادرات محصولات آلومینیومی تاثیر بسزایی گذاشته است. اتفاقات اخیر موجب شده که قیمت مواد اولیه روند افزایشی را در پیش بگیرد و تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام‌شده محصولات پایین‌دستی و بخش فروش داخلی و صادرات نیز گذاشته است. به عبارتی می‌توان گفت که جهش‌‌‌های نرخ ارز صادرات مصنوعات آلومینیومی را بیش از هر بخش دیگری تحت‌تاثیر قرار داده است.

انرژی در صنعت آلومینیوم نقش کلیدی دارد که باتوجه به روند افزایشی نرخ ارز تا به امروز در رابطه با تغییر قیمت انرژی ‌برای سال آینده اظهارنظری صورت نگرفته است و اگر انرژی نیز با افزایش قیمت همراه شود آن نیز مزید بر علت خواهد شد که قیمت مواد اولیه به دلیل اینکه تولید شمش آلومینیوم انرژی‌‌‌بر است، از قیمت فعلی بیشتر شود و اگر از واردات جلوگیری نشود قطعا صنایع پایین‌دستی با تعطیلی گسترده مواجه خواهند شد.