وی در خصوص تهیه مواد اولیه ادامه داد: « مواد اولیه عمده ما فلزهایی مثل برنز، برنج، آهن و در برخی مواقع آلومینیوم است و بخشی هم قطعات شیشه‌ای هستند که ۲۰‌درصد مواد تشکیل دهنده لوستر هستند. خوشبختانه در کشور ما مواد اولیه فلزی اغلب در دسترس بوده و نیازی به واردات در این زمینه نیست. اما حدود ۲۰‌درصد از دیگر مواد اولیه کاربردی در این صنعت وارداتی هستند، چرا که در ایران صرفه تولید ندارند. لوسترهای برنزی ریخته‌گری می‌شوند؛ اما لوسترهای بلوری کار شیشه‌گری در آنها انجام می‌شود.»

این فعال صنعت لوستر تاکید کرد: «در نگاه اول به نظر می‌رسد که کالای تولیدی ما لوکس است اما فارغ از آن این محصول حاصل کار و تولید صنعتگرانی است که با تلاش خود ارزش افزوده خلق می‌کنند. در مرحله بعدی لوستر یک کالای اساسی و موردنیاز فوری مردم و مصرف‌کننده نیست و به همین دلیل وزارت صمت نیز این موضوعات را لحاظ کرده است. به اصطلاح به این نوع کالاها واسطه‌ای گفته می‌شود و به همین دلیل برای صادرات مشمول عوارض پایین هستند و با ارز نیمایی نیز محاسبه می‌شوند.»

منافی ادامه داد: «در موضوع قطعات و مواد اولیه وارداتی نیز خوشبختانه سخت‌گیری زیادی نبوده و تعرفه‌ها در این بخش نیز متناسب با شرایط و حال و روز این صنعت بوده است. خوشبختانه از نظر کیفیت، تولیدکنندگان ایرانی ممتاز هستند، هر چند هزینه‌های تولید در ایران بیش از چین است؛ اما اکنون به کشورهای ارمنستان، ترکیه، رومانی، روسیه و کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادرات انجام می‌شود. تعدادی از تاجران هم به کشورهای اروپایی صادرات خوبی دارند.»

این فعال صنفی در خصوص تعداد بنگاه‌های تولیدی در تهران نیز گفت: «آمار دقیقی در کل کشور وجود ندارد؛ ولی طبق برخی برآوردهایی که صورت گرفته در سطح تهران ۱۷۰ بنگاه کوچک تولیدی وجود دارد. این در حالی است که تولیدکنندگانی هم داریم که جزو اتحادیه نیستند و مجوز خود را از وزارت صنایع دریافت کرده‌اند و البته کارآفرین‌های بسیار بزرگ‌تری نیز هستند که نیازی به جواز کسب اتحادیه ندارند چون ماهیت اتحادیه بر موضوع تولیدی‌های کوچک متمرکز شده است. این کارآفرین‌های بزرگ پروانه بهره‌برداری خود را از وزارتخانه صمت دریافت می‌کنند. طبق برآوردها بیش از‌هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ در این صنعت مشغول به کار هستند. در این میان واحدهایی هستند که ۱۰ تا ۳۰۰ نفر پرسنل دارند و در این حوزه فعالیت می‌کنند.»

منافی به اثرات منفی نوسانات ارزی بر کشور اشاره کرد و افزود: «نوسان‌های ارزی باعث ایجاد مشکلاتی برای تولید کشور شده است. نوسان‌های ارزی تاثیر منفی و نامتعارفی در کل اقتصاد کشور خواهد داشت و به همین دلیل تقریبا همه صنایع و تولیدکنندگان از این اتفاق متضرر خواهند شد. صنف ما هم از این اتفاق مستثنا نخواهد بود. درباره همان میزان مواد اولیه که ما مجبور هستیم اقدام به واردات آن کنیم، نوسان‌های ارزی اثرگذار خواهد بود.»

این فعال صنعت لوستر ادامه داد: «در کنار اثرات نامطلوب نوسان‌های ارزی ما بحث تغییرات قیمت جهانی را هم داریم که آن هم بر قیمت نهایی ما تاثیر گذاشته و موجب گران شدن محصول خواهد شد. ولی با تمام این شرایط که از عهده تولیدکننده هم خارج بوده است، در این حوزه صنعتگران و تولیدکنندگان سعی کرده‌اند مسیری را دنبال کنند که محصولات اقتصادی تولید کرده که قشرهای متوسط جامعه نیز بتوانند کالاهای موردنیاز خود را تهیه کنند. البته لازم به ذکر است که این مورد به این معنی نیست که این قبیل کالاها کیفیت مناسبی ندارند بلکه بیشتر سعی شده قیمت تمام شده متناسب باشد و در این مورد تولیدکنندگان ما برای ایجاد تعادل در بازار در مواردی حتی حاشیه سود خود را نیز کاهش داده‌اند. برای این منظور مدل‌هایی تولید شده که نیاز به هزینه کمتری داشته‌اند.»

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر تهران با بیان اینکه بیشتر بازارها درگیر رکود تورمی هستند گفت: «فروش لوستر نیز همین شرایط را تجربه می‌کند و فروشندگان و همچنین تولیدکنندگان در انتظار پایان این رکود هستند تا دوباره بازار آنها با خریدهای بیشتری مواجه شود. رکود و کسادی بازارها موضوعی کلی و تقریبا فراگیر شده است. دلیل بزرگ این اتفاق نیز کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده است. درباره بازارهای داخلی تولیدکنندگان و فروشندگان ما هر آنچه در توان داشتند به کار گرفتند تا بتوانند کالاهای متنوع و متناسب با قدرت خرید مصرف‌کنندگان مختلف را عرضه کنند. البته رکود فقط مختص بازارهای خرده‌فروشی نیست و برخی صنایع تولیدی نیز درگیر این مشکل هستند.» وی گفت: «یکی از راهکارهایی که به نظر می‌رسد برای خروج از شرایط رکود صنعت می‌تواند موثر باشد این است که دولت وضعیت صادرات را بهبود بخشد. به این صورت که تولید بر محوریت صادرات انجام شود.»

منافی در پایان در تاریخچه تولید لوستر بیان کرد: «لوستر صنعتی است که از کشورهای مختلف در آن اعمال سلیقه شده و از قدیم محصولات کشور چک معروف بودند که علت آن هم کریستال مرغوب و همچنین استعدادی بوده که در آنها وجود داشته است. اما به تدریج لوسترهای ایتالیایی نیز محبوب شدند چون آنها در صنعت برنز صاحب‌نام و سلیقه بودند، بنابراین موفق شدند مشتری‌های زیادی در دنیا به دست بیاورند. در مرحله بعد لوسترهای سرامیکی تولید شدند که اسپانیا در این عرصه صاحب‌نام است. ایران از تلفیقی از همه این روش‌ها و تکنولوژی استفاده کرده و محصولات خاص خودش را تولید می‌کند. پس با اعمال هنری که ایرانی‌ها در ساخت لوستر انجام می‌دهند مشتری‌های خود را در جهان دارند. با این شرایط محصولات ایرانی تمامی سلیقه‌ها را پوشش می‌دهند.»