به گزارش  خبرگزاری فارس، بهنام عزیز‌‌زاده با اشاره به این مطلب، اظهار کرد: بیش از ۱۴۰ واحد تولیدی در حوزه تولید کاشی و سرامیک در کشور فعالیت می‌کنند که ۹۵ درصد از این واحدها متعلق به بخش خصوصی است و ۴۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این بخش صنعتی شاغل هستند.

وی بیان کرد: ۷۲۰ میلیون مترمربع ظرفیت تولید کاشی و سرامیک در کشور وجود دارد که این ظرفیت بیش از ۳ برابر مصرف داخلی است.

عزیز‌‌زاده اظهار کرد: در سال گذشته ۴۶۰ میلیون مترمربع تولید در بخش کاشی و سرامیک عملیاتی شد که ۱۸۲ میلیون مترمربع از این محصولات به ۵۲ کشور جهان صادر شده است.

مدیر انجمن صنفی کاشی و سرامیک کشور بیان کرد: ایران به لحاظ تولید صنعت کاشی و سرامیک کشور در رتبه ششم و به لحاظ صادرات در رتبه ششم جهان قرار دارد.

عزیززاده با بیان اینکه ۷۳ درصد از کل محصولات صادراتی کاشی و سرامیک کشور به عراق صادر می‌شود، گفت: البته به غیر از این کشور در این زمینه صادرات به کشورهای اروپایی نیز داشته‌‌ایم.

وی افزود: صنعت کاشی و سرامیک کشور یکی از ۱۵ پیشران صنعتی کشور به شمار می‌‌رود که براساس هدف‌‌گذاری‌‌های وزارت صمت تولید در این صنعت در سال ۱۴۰۴ باید به ۷۰۰ میلیون مترمربع و ارزش صادرات به ۲ میلیارد دلار برسد.

عزیززاده بیان کرد: براساس آمار غیررسمی ارزش صادرات کاشی و سرامیک کشور در سال گذشته حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار بوده است.

وی افزود: صنعت کاشی و سرامیک کشور از آخرین تکنولوژی روز دنیا برخوردار است و برای تولید در این بخش از موقعیت جغرافیایی مناسبی برخوردار هستیم و می‌توانیم صادرکننده به کشورهای مختلف از جمله عراق، پاکستان، روسیه و ... باشیم.

مدیر انجمن صنفی کاشی و سرامیک کشور بیان کرد: صنایع کاشی و سرامیک کشور توان رقابتی با محصولات کاشی و سرامیک در سطح دنیا را دارد ضمن اینکه تولیدات ما از تنوع بسیار خوبی برخوردار است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه تولیدات کاشی و سرامیک کشور از کیفیت خوبی برخوردار است اما بخش عمده صادرات به عراق انجام می‌شود، گفت: عوامل مختلفی براین مساله تاثیرگذار است که از جمله آن می‌توان به محدودیت‌‌های ناشی از تحریم‌ها و محدودیت‌‌های بانکی اشاره کرد.

عزیززاده اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌‌های ذکر‌شده، صادرکنندگان این محصولات را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند و در واقع ریسک‌‌های مربوط به این تجارت را می‌‌پذیرند.