الگوی فوتبالی برای صنعتگران ایرانی

بازرس اتحادیه لوستر و مدیرعامل شرکت کیان در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌اقتصاد» برخی از این مشکلات را برشمرده و در مورد برخی از آنها راهکار پیشنهاد داده است و عنوان کرد: همان‌‌‌گونه که در دنیای امروز مسی و رونالدو دو رقیب دیرینه هستند؛ غول‌‌‌های صنعتی ایران نیز باید همین‌‌‌گونه با یکدیگر رقابت کنند. سعید خدیری ابتدا در مورد نوع تولید این شرکت گفت: «تولیدکننده محصولات چوبی و برنزی هستیم که مکمل لوستر و چراغ‌های روشنایی هستند. تولیدات ما برای تزئین و شکیل کردن لوستر و همچنین دکوراسیون منزل است.»

وی با ذکر برخی از مشکلات موجود ادامه داد: «مهم‌ترین مشکل در این حوزه مانند دیگر صنایع تهیه مواد اولیه است. به همین دلیل در برخی مواقع با چالش‌هایی مواجه می‌شویم. این مواد اولیه به صورت معمول چوب، مواد فلزی آلیاژی، رنگ و مواد پایه رنگ است. به دلیل وجود تحریم‌ها که کشور را درگیر کرده تهیه این مواد اولیه به سختی فراهم می‌شود. بنابراین وقتی یکی از این مواد اولیه کمیاب می‌شود کل خط تولید متوقف می‌شود. حدود ۷۰‌درصد این مواد از خارج کشور تامین می‌شود و به همین دلیل ورود آنها به کشور دشوار است. متاسفانه حجم تولید چوب در ایران کم است. برای تهیه رنگ و مواد پایه آن نیز به واردات متکی هستیم. بنابراین تهیه مواد اولیه به کابوسی برای تولیدکننده تبدیل شده است.»

این فعال بازار لوستر و وسایل لوازم خانگی تزئینی به نوسان‌های ارزی اشاره کرد و گفت: «نوسان نرخ ارز و کاهش ارزش پول کشور برای مردم و همچنین واحدهای صنعتی و تولیدی بسیار مشکل‌آفرین است. این موضوع برای تولیدکننده یک شمشیر دو‌لبه محسوب می‌شود. نوسان ارز از یکسو باعث افزایش قیمت مواد اولیه می‌شود و در نتیجه نرخ تمام‌شده کالا نیز افزایش داشته و باعث کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده شده و به این ترتیب به تولیدکننده آسیب می‌زند. ولی از سوی دیگر درخصوص صادرات، تولیدکننده می‌تواند بابت نوسان‌های ارزی سود بهتری کسب کند و قیمت محصول ما را در رقابت با کشورهای دیگر پایین‌تر نگه می‌دارد.»

وی ادامه داد: «خوشبختانه تا امروز موفق به صادرات محصولات خود به ۱۰ کشور بزرگ و مطرح شده‌ایم. در همین راستا یک شرکت بزرگ پخش اینترنتی در آلمان داریم و کشورهای اتریش، روسیه، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، امارات، قطر، عراق و ترکیه دیگر اهداف صادراتی ما را تشکیل می‌دهند.»

 تنوع محصولات

مدیرعامل شرکت کیان در مورد میزان تنوع کالای تولیدی در این کارخانه گفت: «در این کارخانه نزدیک به ۴۰۰ محصول مختلف با تنوع رنگ و شکل تولید می‌شود. به همین دلیل مشتری قدرت انتخاب مناسبی خواهد داشت. خوشبختانه در صنعت رنگ و چوب در کشور پیشتاز هستیم و در حال حاضر بوفه‌هایی با رنگ‌های مختلف تولید می‌کنیم. تنها کارخانه تولید این سبک کار با ترکیب برنز و نقاشی در دنیا هستیم. در تنوع طراحی‌هایی که داریم سعی کردیم مدل‌ها و سنت ایرانی را حفظ کنیم. در همین خصوص نقاشی‌های گل و مرغ را داریم که در بسیاری از کشورهای اروپایی مثل روسیه و اتریش طرفداران زیادی دارد.»

سعید خدیری شرایط تهیه چوب را تشریح کرد و ادامه داد: «بخش زیادی از چوب مصرفی در کالاها را از کشورهای روسیه و گرجستان تهیه می‌کنیم و در حال حاضر ورود آن به کشور سخت شده و مجبور هستیم از طریق برخی واسطه‌ها خریداری کنیم. بخشی هم روکش چوب است که روی کار پرس می‌شود. به دلیل قیمت بالایی که واسطه‌ها در مورد روکش به ما ارائه می‌کردند موفق شدیم این محصول را به صورت مستقیم از ترکیه وارد کنیم و به این ترتیب صرفه‌جویی مالی مناسبی داشتیم. البته برای واردات این قلم از کالاها نیز مشکلات و معضلات بی‌شماری داشتیم. البته بخشی نیز مربوط به چوب‌های MDF می‌شود که خوشبختانه در این خصوص کشور به خودکفایی رسیده و حجم بسیار زیادی از واردات آن کاسته شده و در نتیجه از خروج ارز در این بخش جلوگیری شده است. در حال حاضر از کارخانه‌های بزرگ سهمیه داریم و از آنها به صورت مستقیم خرید انجام می‌دهیم.»

تاثیر جنگ روسیه علیه اوکراین

پس از درگرفتن جنگ بین دو کشور روسیه و اوکراین، ورود برخی خوراکی‌ها و مواد اولیه محصولات مختلف به دیگر کشورها با محدودیت‌های جدی روبه‌رو شد که این موضوع شامل ایران نیز شد. وی در این مورد نیز گفت: «بخش زیادی از چوب و الوار ایران از طریق این دو کشور تامین می‌شود و این اتفاق برای تامین مواد اولیه ما مشکلات مضاعفی را ایجاد کرد. حتی جنگ دو کشور آذربایجان و ارمنستان نیز که مدتی پیش به وجود آمد همین چالش را برای تولیدکنندگان ایرانی در پی داشت و در مقطعی قیمت چوب را تا ۵۰‌درصد بالاتر برد. ارمنستان سهم زیادی در تامین چوب ایران دارد و به همین دلیل به این کشور متکی هستیم. حالا و پس از فروکش کردن این جنگ شرایط بهتری ایجاد شده است. البته مزیتی که جنگ روسیه برای ایران داشت این بود که بخشی از مشتری‌های این کشور به دلیل تحریم‌های جهانی به سمت بازارهای ایران کشیده شده و تاجرهای روسی حالا بیشتر از قبل چشم به بازارها و مواد اولیه ایران دارند. بنابراین فرصت بسیار خوبی ایجاد شده است که از یکسو تولیدات خود را به این کشور صادر کنیم و از سوی دیگر ورود بهتری به بازارهای این کشور داشته باشیم.»

 فوتبال و شرایط رقابتی بازار

بازرس اتحادیه لوستر در ادامه با مثال جالبی از فوتبال در مورد نیاز به فضای رقابت گفت: «تولیدکننده جدید اغلب با خود نوآوری و فرصت‌های تازه می‌آورد. بنابراین ایجاد شرایط رقابتی در بازار به سود تولیدکننده خواهد بود. یکی از دلایل مهمی که برخی صنایع در کشور به بلوغ و رشد کافی نمی‌رسند این است که فضای رقابتی پیرامون آنها شکل نمی‌گیرد و در اتمسفر انحصاری فعالیت می‌کنند. پس تولیدکننده ایرانی از اینکه رقیب قدرتمند داشته باشد باید خوشحال شود؛ چراکه انگیزه و انرژی تولید را بیشتر می‌کند. به‌عنوان مثال می‌توان به رقابت مسی و رونالدو در فوتبال اشاره کرد. رونالدو در پاسخ به این موضوع گفته بود: «من بسیار خوشحال هستم که این فضا بین ما به وجود آمد چراکه کمک کرد موفقیت‌های بیشتری کسب کنم.» این همان اتفاقی است که باید در میان صنعتگران ایرانی نیز وجود داشته باشد و از تجربه آنها استفاده کنند.

وی در ادامه در مورد درخواست‌های بخش خصوصی از مجموعه حاکمیت گفت: «به‌دلیل وجود تحریم‌ها سرمایه‌گذار خارجی به ایران نمی‌آید. ما درخصوص نقل و انتقالات بین‌المللی پول هم مشکل داریم به همین دلایل شرکت‌های خارجی میل و رغبتی برای حضور در بازارهای ایران ندارند. با این حال بخش خصوصی در ایران با سرمایه‌گذاری‌های شخصی سعی کرده چرخه تولید را حفظ کند. تولیدکننده بخش خصوصی یاد گرفته که روی پای خودش بایستد و برای اعتبار خود و کشور تلاش کند. با این حال در برخی مسائل مانند تهیه مواد اولیه، صادرات، تهیه ارز، ترخیص گمرک و... مشکلاتی وجود دارد که اگر دولت آنها را رفع کند انگیزه‌های کار برای این بخش در کشور افزایش داشته و باعث استمرار تولید، ایجاد اشتغال پایدار و دیگر مزایا خواهد شد.»

سعید خدیری در پایان با اشاره به مشکلات تحریم برای تولیدکننده ایرانی عنوان کرد: «یکی دیگر از آسیب‌هایی که تحریم‌ها به تولید ملی کشور وارد می‌کند این است که در بسیاری از موارد امکان صادرات مستقیم به کشورها را نداریم و باید تولیدات ما با نام کشورهای دیگر به فروش برسد. البته در برخی مواقع مشتری‌های ما اصرار دارند لوگو و برند ما روی کالا حک نشود. بعد از این اتفاق مشاهده کردیم که محصولات ما به‌عنوان کار با کیفیت کشور ایتالیا و فرانسه فروخته می‌شود. این به‌دلیل کیفیت بالای محصولات ایرانی است؛ اما به دلیل محدودیت‌های فروش و صادرات، متاسفانه این بلا بر سر تولیدکنندگان ایرانی می‌آید. باید در نظر داشت که درخصوص موضوع برندینگ نیز شرکت‌های ایرانی قدرت لازم را در دنیا ندارند و مجموعه این اتفاق‌ها باعث شده که فضا و بستر صادراتی کالاهای ایرانی کوچک شود. به‌عنوان مثال ما جزو سه کشور بزرگ تولیدکننده نفت و گاز در جهان هستیم؛ اما هیچ‌کدام از شرکت‌های ایرانی به‌عنوان برند مشهور و بزرگ در جهان شناخته نمی‌شوند. برای بهبود این شرایط باید مجموعه‌ای از رویدادها را شاهد باشیم که حضور درنمایشگاه‌های بزرگ دنیا یکی از آنها خواهد بود.»