امیدرضا ریاحی ضمن بیان مطلب فوق گفت: دنیا در عرصه‌های مختلف حتی در صنعت ساختمان‌سازی به سمت یکپارچگی و همگرایی می‌رود، اما متاسفانه صنعت ساختمان کشور ما از مسیر یکپارچگی در بخش‌های مختلف فاصله زیادی دارد که این مساله دلیل مهم مشکلات فعلی است. وی تاکید کرد: اگر به چرخه عمر پروژه‌های عمرانی و ساختمانی نگاه کنیم از فکر و ایده تا برنامه‌ریزی، اجرا، تحویل، بهره‌برداری و نهایتا جمع‌آوری می‌رسیم. ریاحی برلزوم بهره‌گیری از رویکردهای بین‌المللی در صنعت احداث به منظور ایجاد ساختمان‌های امن و پایدار تاکید کرد و افزود: اگر نگاهی به رویکردهای بین‌المللی همچون الگوهای مدیریتی پروژه‌های مختلف بیندازیم همه آنها ما را به یک موضوع مشترک می‌رساند و نشان می‌دهد دنیا و صنایع مختلف به سمت همگرایی و یکپارچگی می‌روند.

وی با تاکید بر اینکه صنعت احداث هم جدا از این قضیه نیست، توضیح داد: لاجرم باید این همگرایی را بین تمام ارکان و اجزای این چرخه ساخت‌وساز ایجاد کنیم. اما متاسفانه صنعت احداث به‌ویژه در بخش ساخت‌وساز شهری دچار پراکندگی است و خدمات مهندسی به شیوه‌های مختلف در حال ارائه است.

ریاحی با بیان اینکه در بخش‌های مختلف ساخت‌وساز به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌کنیم، خاطرنشان کرد: ما بسیاری از روش‌ها را از سال‌ها پیش پایه‌گذاری کرده‌ایم و بر همان مبنا نیز عمل می‌کنیم، به طوری که در همه بخش‌های چرخه ساخت‌وساز به صورت مجزا عمل می‌کنیم و یکپارچگی و همگرایی وجود ندارد.  دبیر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ادامه از مغفول ماندن بخش طراحی و اجرا در ساخت‌وسازهای شهری انتقاد کرد و گفت: بخش طراحی و اجرا مورد غفلت قرار گرفته است. در صورتی که یکپارچگی در این حوزه باعث می‌شود طراحان، تولیدکنندگان و سازندگان ما در کنار یکدیگر قرار بگیرند و این اتحاد و کنار هم قرار گرفتن این عناصر مزایای چشمگیری دارد. وی با اشاره به لزوم تقویت شرکت‌های طراحی و ساخت گفت: تقویت این شرکت‌ها باعث می‌شود تا گام‌های بسیار بهتری در حوزه صنعت ساختمان برداریم و اگر شرکت‌های طراحی و ساخت در کنار هم قرار بگیرند سرعت اجرای پروژه‌ها بالاتر می‌رود و کمک می‌کند صرفه‌جویی در هزینه‌ها ایجاد شود. ریاحی اضافه کرد: همچنین مدیریت پروژه‌های صنعت ساختمان را می‌توانیم بهبود ببخشیم. از طرفی خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها افزایش می‌یابد. در همان حال حاکم شدن نگاه اجرایی سازنده در طراحی می‌تواند نقش موثری در کاهش تعارضات داشته باشد.