پتانسیل‌های مغفول صنعت لوستر

مدیرعامل «گروه روشنایی تژه» با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: این صنعت پر از حلقه مفقوده بوده و اتصال درستی میان تولیدکننده و خریدار در بخش فروش ایجاد نشده است. در بخش صادراتی نیز بیشتر محصولات به صورت غیر‌مستقیم صادر می‌شوند. رضا انصاری درباره شکل‌گیری برند ملی در بازارهای صادراتی گفت: دولت‌ها، سهم اصلی را در شکل‌گیری برند ملی محصولات دارند. در حالی که کشورهای دیگر تلاش دارند برندینگ ملی در زمینه محصولات تولیدی را ارتقا دهند اما کشور ما در این زمینه به‌ویژه در تولید لوستر توفیق چندانی نداشته است.

وی افزود: به طور کلی این طرز تلقی شکل گرفته که در بازارهای جهانی برند ایرانی را بی‌کیفیت می‌دانند و این موضوع از قدیم وجود داشته است. به غیر از محصولاتی مانند فرش و خشکبار که محصول ایرانی را شناخته و با افتخار گفته می‌شود که ایرانی است، در برخی محصولات حتی تولیدکننده و صادر‌کننده نیز ترجیح می‌دهند ایرانی بودن محصول را عنوان نکنند. مدیرعامل «گروه روشنایی تژه» درباره فعالیت این مجموعه در بازارهای صادراتی گفت: با توجه به  اینکه حدود یک سال از فعالیت این برند می‌گذرد، در حجم زیادی به دو کشور عراق و روسیه صادرات داشته‌ایم. فعالیت صادراتی را به نام برند خودمان انجام دادیم اما بعد متوجه شدیم که در هر دو مقصد صادراتی، برند محصول را با برند دیگری جایگزین کرده‌اند تا معلوم نباشد محصول ایرانی است. اما مشتری از کیفیت و طراحی محصول راضی بوده و به فاصله سه ماه و نیم پارت دوم را خریداری کرده است.

ضعف برندینگ کالای ایرانی در بازار صادراتی

برندینگ، نقطه ضعف کالای ایرانی در بخش صادرات است. این موضوع به سال‌های گذشته بر‌می‌گردد و دولت باید در این زمینه اقداماتی انجام دهد. مدیرعامل «گروه روشنایی تژه» با اعلام این مطلب گفت: تحریم‌ها برای ما اهمیتی نداشته و بالاخره برای انتقال پول و ارسال کالا راه‌های مختلفی وجود دارد. اقدامی که دولت باید در این زمینه انجام دهد این است که روی برند ملی کار کرده، تحقیقات بازار انجام داده و رایزنی بازرگانی در این زمینه فعال باشد. با انجام درست تحقیقات بازار سلیقه مشخص شده و اینکه چه چیزهایی برای آنها اهمیت دارد تشخیص داده می‌شود. این اقدام به رونق صادرات و ورود ارز به کشور کمک کرده و باعث افزایش میزان تولید و افزایش اشتغال می‌شود.

وی درباره تامین مواد اولیه موردنیاز برای تولید لوستر گفت: یکسری ماده اولیه مانند آهن، آلومینیوم، برنج و رنگ‌های کوره از داخل کشور تامین و یکسری دیگر مانند بلور، کریستال، مواد اولیه رنگ، پوشش و آبکاری از بازارهای خارجی تامین می‌شود. انصاری افزود: در بحث مواد اولیه که وارد می‌شود به‌خاطر تحریم‌ها و استفاده از واسطه‌ها برای جابه‌جایی پول، هزینه‌ها افزایش یافته و قیمت تمام‌شده گران‌تر می‌شود. همچنین افزایش قیمت دلار، باعث افزایش بهای (ریالی) محصول شده و تاثیر مستقیمی روی کاهش میزان تقاضا دارد. زیرا لوستر، محصولی نیست که جزو اولویت نخست مصرف‌کننده باشد و در نتیجه افزایش قیمت، از خرید آن صرف نظر کرده و تقاضا کم می‌شود. وی درباره فعالیت «گروه روشنایی تژه» گفت: این برند در زمینه تولید لوستر برندی بسیار جوان بوده و حدود یک سال از تاسیس آن می‌گذرد. در این مدت سعی کردیم مدل‌هایی از لوسترها را تولید کنیم که در بازار ایران کمتر وجود داشته و منحصر به فرد باشد.

انصاری افزود: به علت اینکه ذائقه مصرف‌کننده در بازار لوستر به سمت مدل‌های غربی است سعی کرده‌ایم با توجه به سلیقه مصرف‌کننده، محصولات را انتخاب و تولید کنیم. در همین حال سعی شده به گونه‌ای تولید کنیم که محصولات از لحاظ قیمت نیز اقتصادی بوده و افراد بیشتری بتوانند از آنها استفاده کنند.