خیز شرکت‌‌‌های مدیریت سرمایه‌‌‌گذاری آمریکایی به سمت اروپا

شرکت‌‌‌های مدیریت سرمایه‌‌‌گذاری آمریکایی در حال بهره‌‌‌برداری از افزایش استخدام‌‌‌ها در اروپا هستند، چرا که اقدامات سختگیرانه ضد کووید و افزایش تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک، آنها را مجبور کرده جست‌‌‌وجوی خود را برای رشد در خارج از چین، بیشتر کنند. شرکت‌‌‌های بزرگ آمریکایی مثل کپیتال گروپ، مدیریت دارایی جی‌‌‌پی مورگان و بلک‌‌‌راک، در حال برنامه‌‌‌ریزی هستند تا دفاتر کاری بلندمدت در اروپا تاسیس کنند و خارج از بازار خانگی خود رشد کنند. جی‌‌‌پی مورگان پیش‌‌‌بینی خود را برای رشد اقتصادی منطقه یورو در اولین فصل امسال از ۵/ ۰ درصد به یک درصد افزایش داده است.

شرکت خرده‌‌‌فروشی T Rowe Price که ۲۳/ ۱ تریلیون دلار دارایی دارد، عملیات خود را در اروپا از ۳۰۰ پرسنل در سال ۲۰۱۲ به بیش از هزار نفر رسانده است. جاناتان دولان، از شرکای شرکت مشاوره Indefi، می‌‌‌گوید درست است که چین برخی اقدامات سختگیرانه را در رابطه با کووید لغو کرده، اما خیز اروپا به سوی سرمایه‌‌‌گذاری پایدار و نگرانی از افزایش تنش بین پکن و واشنگتن، شرایط مطلوبی برای افزایش سرمایه‌‌‌گذاری در اروپا فراهم کرده است. آلمان، اتریش، سوئیس، بریتانیا و کشورهای شمال اروپا مقاصد ویژه سرمایه‌‌‌گذاری هستند و بازار رو به رشد ثروت در منطقه محسوب می‌‌‌شوند.

 

توقف افزایش قیمت کالاهای مصرفی در آمریکا

بعد از یک دوره تورم شدید، رشد ماهانه قیمت‌‌‌ها در آمریکا متوقف شده و البته هنوز به شرایط نرمال نرسیده است. نمودار زیر سنجش تغییرات از ابتدای سال ۲۰۲۰ نشان می‌‌‌دهد.

148488956db0c894b1826287adf40a838e98de60 copy

 

رقابت شدید تامین‌‌‌کنندگان در بازار خودروهای برقی

صنعت جهانی خودرو 2/ 1 تریلیون دلار برای تولید هر‌چه بیشتر خودروهای برقی متعهد شده تا فرصتی طلایی برای تامین‌‌‌کنندگان جدید فراهم شود. این تامین‌‌‌کنندگان در حال رقابت برای بستن قراردادهای تولید باتری، موتور و مبدل هستند. استارت‌‌‌آپ‌‌‌هایی که در تولید باتری و روکش‌‌‌های محافظ قطعات خودروی برقی تخصص دارند، و تامین‌‌‌کنندگانی که از گذشته بر بازارهای فرعی خودروهای مسابقه‌‌‌ای یا فرمول یک متمرکز بودند، حالا قراردادهای مربوط به خودروهای برقی را روی هوا می‌‌‌زنند. نسل بعدی خودروهای برقی در سال 2025 وارد بازار می‌‌‌شوند و خیلی از خودروسازان به خاطر شکافی که در تخصص تولید وجود داشت، از  این تامین‌‌‌کنندگان کمک گرفته‌‌‌‌‌‌اند.

حتی تامین‌‌‌کنندگان قدیمی مثل شرکت‌‌‌های آلمانی بوش و کونتیننتال هم وارد سرمایه‌‌‌گذاری در خودروهای برقی و تکنولوژی‌‌‌های مشابه شده‌‌‌اند تا در این صنعت به سرعت در حال رشد، پیشتاز باشند. اما شرکت‌‌‌های کوچک‌‌‌تر می‌‌‌گویند فرصت‌‌‌ها در این بازار زیاد است؛ به‌‌‌ویژه از طرف تولیدکنندگانی که تولید انبوه ندارند و نمی‌‌‌توانند سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاری‌‌‌های بزرگ جذب کنند. چون خودروسازانی که تولید انبوه دارند، اغلب ترجیح می‌‌‌دهند قطعات خودروی برقی را درون شرکت‌‌‌های خودشان تولید کنند و مالکیت تکنولوژی آن را در اختیار داشته باشد.