ایرج گلابتونچی اظهار کرد: صنعت ساختمان پیشران تولید و اقتصاد کشور است. اگر صنعت ساختمان فعالیت موثری نداشته باشد قطعا در تولید و اقتصاد کشور با مشکلات بزرگی مواجه خواهیم شد. وی با تاکید بر اینکه بخشی از مشکلات فعلی اقتصاد کشور به عملکرد غیر‌تاثیرگذار صنعت ساختمان مربوط می‌شود، توضیح داد: اگر صنعت ساختمان فعال نباشد یعنی ما کارخانه نمی‌سازیم، اگر کارخانه نسازیم یعنی تولید ما تراز پایینی دارد و این سرآغاز مشکلات اقتصادی است.

گلابتونچی همچنین با بیان اینکه تشکل سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران قدیمی‌ترین تشکل صنفی کشور است، گفت: این تشکل۷۵ سال پیش یعنی بعد از جنگ جهانی دوم تشکیل شده و مسوولیت آن این است که در ساختمان‌سازی و صنعت ساختمان کشور فعالیت کند.  عضو هیات‌مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران ظرفیت‌های فعلی صنعت ساختمان کشور را بالا دانست و افزود: در بخش خصوصی ۵۶‌هزار و ۵۰۰ شرکت خصوصی داریم که برای کار در حوزه صنعت ساختمان تعیین صلاحیت شده‌‌‌اند. حدود ۶۰‌درصد این شرکت‌ها، شرکت‌هایی هستند که ساختمان‌ساز هستند. یعنی چیزی حدود ۴۰ تا ۴۵‌هزار از شرکت‌های مهندسی بخش خصوصی ساختمان‌ساز هستند. همچنین حدود ۳۵۰ شرکت هم داریم که کار طراحی و مهندسی مشاور در صنعت ساختمان را انجام می‌دهند.  گلابتونچی ادامه داد: در حقیقت ما یک مجموعه نیروی انسانی بزرگ داریم که می‌تواند به خوبی کار ساختمانی انجام دهد. از طرفی کشور ما یکی از بالاترین ترازها را در فارغ‌‌‌التحصیلی رشته مهندسی در دنیا دارد. اما باز هم می‌بینیم حال و روز صنعت ساختمان کشور خوب نیست.  عضو هیات‌مدیره و دبیر سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران در پایان خاطرنشان کرد: دولت به جای اینکه خودش بیاید و مسوولیت ساخت ساختمان را به عهده بگیرد باید مجوزهای لازم را صادر کند و به شرکت‌های بخش خصوصی کمک کند که بتوانند در مدار فعالیت بیشتر قرار بگیرند.

معضل مسکن عامل مهمی در کاهش رشد جمعیت کشور است

در همین حال عضو هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز در این کنگره اصلی‌‌‌ترین دلیل عدم‌رشد جمعیت در کشور را مسائل اقتصادی و مشکل تامین مسکن دانست و گفت: در حال حاضر رشد جمعیت کشور نزدیک به رشد صفر و حتی منفی است و اصلی‌‌‌ترین دلیل این مساله این است که مردم مشکل اقتصادی دارند و در سبد اقتصادی هر شخص مشکل اصلی مسکن است.  مهدی محرمی با اعلام مطلب فوق افزود: وقتی ساختمان‌سازی قرار است انجام شود به‌خصوص در مقیاس‌های چند‌واحدی، انبوهی از چالش‌ها از مجوزهای شهرداری گرفته تا سازمان نظام مهندسی، پیمانکاران جزء و... به وجود می‌آید. وی با اشاره به اینکه باید قدردان زحمات انبوه‌سازان کشور باشیم، توضیح داد: در ساختمان‌سازی مشکلات ریز و درشت متعددی وجود دارد. به عنوان مثال پیدا کردن یک کاشی‌کار حرفه‌‌‌ای بسیار مشکل است. چرا که هیچ مرجع مشخصی برای شناسایی حرفه‌مندان این شغل وجود ندارد. بنابراین باید قدر افرادی را که با وجود این مشکلات به عنوان انبوه‌ساز در کشور در حال فعالیت هستند بدانیم.  محرمی با اشاره به تبدیل شدن مسکن به یک کالای سرمایه‌ای گفت: مسکن به طور کلی در دو حالت بررسی می‌شود؛ یکی به عنوان یک کالای سرمایه‌ای و یکی کالای مصرفی. در حال حاضر متاسفانه بیشتر ساخت‌وسازها در مناطق شمالی شهر تهران اتفاق می‌‌‌افتد چون داریم مسکن را به یک کالای سرمایه‌‌‌ای تبدیل می‌کنیم. وی ادامه داد: وقتی مسکن کالای سرمایه‌ای بشود ساخت مسکن برای اقشار کم‌درآمد قطعا کاهش می‌یابد و انبوه‌‌‌ساز از گردونه رقابت خارج می‌شود.  محرمی با اشاره به عدم‌بهره‌‌‌گیری از ظرفیت مهندسی کشور خاطرنشان کرد: اتفاق عجیبی در کشور ما رخ داده و چیزی حدود ۶۰۰‌هزار مهندس داریم. اگر صدور خدمات فنی و مهندسی داشته باشیم چه در زمینه سرمایه‌گذار و چه در زمینه ‌سازنده و مهندس می‌توانیم از تمامی این ظرفیت‌ها استفاده بهینه کنیم. وی در پایان با تاکید بر اینکه متاسفانه دست‌هایی در کار است که نمی‌خواهند صنعت ساختمان کشور به خودکفایی و شکوفایی برسد، گفت: در حال حاضر جمعیت کشور رشد صفر و حتی منفی را تجربه می‌کند و اصلی‌ترین دلیل این مساله این است که مردم مشکل اقتصادی دارند و در سبد اقتصادی هر شخص مشکل اصلی مسکن است.

صنعت ساختمان، صنعت پیشران است

از دیگر سو دبیر علمی اولین کنگره بین‌المللی مدیران ارزش‌آفرین در حوزه تحول و تجارت در صنعت ساختمان نیز با اشاره به اینکه تعامل بین بخش خصوصی و دولتی لازمه حل مشکلات و چالش‌‌‌های صنعت ساختمان است بر لزوم وجود هم‌افزایی بین تمامی دست‌اندرکاران صنعت ساختمان تاکید کرد. شهاب سعادت‌نژاد اظهار کرد: تشکل‌های صنفی و تخصصی در حوزه صنعت ساختمان در حوزه مسکن نقش تعیین‌کننده‌ای دارند و باید از ظرفیت آنها در صنعت ساختمان استفاده بهینه کرد. رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خاطرنشان کرد: مسکن از جمله صنایعی است که به عنوان صنعت پیشران، نقش کلیدی در شرایط اقتصاد کلان کشور دارد و رونق‌بخشی به آن علاوه بر حل معضل اشتغال‌زایی در عین حال سبب خواهد شد که افراد بدون مسکن صاحب خانه شوند. وی در عین حال تاکید کرد: در حال حاضر مشکلاتی نظیر طولانی بودن زمان صدور پروانه ساخت و نوسانات قیمت مصالح ساختمانی سبب شده است که سازندگان در حوزه مسکن دچار مشکل شوند، قطعا رفع این موانع می‌تواند سبب شود که تولیدکنندگان برای فعالیت در صنعت ساختمان انگیزه داشته باشند. دبیر علمی اولین کنگره بین‌المللی مدیران ارزش‌آفرین در حوزه تحول و تجارت در صنعت ساختمان ادامه داد: امیدواریم که دست‌‌‌اندرکاران و تصمیم‌گیران در صنعت ساختمان در حوزه مسکن تسهیل‌‌‌گری کنند و با تعامل با تشکل‌ها و انجمن‌‌‌های تخصصی صنعت ساختمان، زمینه را برای افزایش عرضه مسکن فراهم کنند.