photo_2019-12-28_15-45-30 copy

مهدی اقراریان با بیان مطلب فوق در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در کل کشور به صورت عمومی با آن درگیر هستیم، موضوع تورم است که بر قیمت تمام‌شده تمامی کالاهای مختلف و از جمله مسکن تاثیر گذاشته است. افزایش تورم سبب افزایش نهاده‌های تولید مسکن نظیر زمین، مصالح ساختمانی و... شده است، به طوری که همچنان که اخیرا شاهد بودیم برخی از اقلام ساختمانی نظیر یونولیت که در سقف ساختمان‌‌‌ها به کار گرفته می‌شود با افزایش شدید قیمتی مواجه شد که این امر سبب اعتراض بسیاری از سازندگان شد. وی با بیان اینکه افزایش دستمزد نیروی کار و زمین نیز از جمله عواملی است که سبب افزایش هزینه تمام‌شده ساخت مسکن شده است، تاکید کرد: به طور معمول حاشیه سود سازندگان در بازار مسکن حدود 30‌درصد است، در حالی که اگر سازندگان سرمایه خود را نزد بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند، در برخی موارد بالای 20‌درصد می‌توانند سود دریافت کنند. یعنی تولید‌‌‌کنندگان مسکن به جای اینکه درگیر مشکلات عدیده ناشی از ساخت مسکن نظیر خواب سرمایه، بوروکراسی‌های پیچیده مسکن، پرداخت حقوق نیروی کار و... شوند می‌توانند با سود حاصل از سپرده‌گذاری سرمایه خود نزد بانک‌ها، تقریبا معادل فعالیت در بازار مسکن سود کسب کنند. عضو شورای شهر تهران به تبعات کاهش فرصت‌‌‌های سرمایه‌گذاری در بازار مسکن اشاره و خاطرنشان کرد: این مساله سبب کاهش عرضه مسکن و تشدید فاصله بین عرضه و تقاضای مسکن می‌شود که در نهایت خانه‌دار شدن برای دهک‌‌‌های پایین درآمدی را برای همیشه به یک رویای دست‌نیافتنی تبدیل می‌کند. با توجه به این امر لازم است دولت تدابیر مختلفی را در نظر بگیرد تا سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و مخصوصا طرح نهضت ملی مسکن که می‌تواند نقش اثرگذاری در خانه‌دار شدن گروه‌‌‌های کم‌برخوردار داشته باشد رغبت پیدا کنند.

وی با تاکید بر اینکه نوسانات قیمت مصالح ساختمانی به یکی از چالش‌‌‌های حوزه ساخت‌وساز و مخصوصا طرح نهضت ملی مسکن تبدیل شده است، تاکید کرد: دولت باید برای تثبیت مصالح ساختمانی و مخصوصا مصالح اصلی، چاره‌اندیشی کند، البته مواردی نظیر حذف واسطه‌‌‌ها و دلال‌‌‌ها از بازار مصالح ساختمانی در کنترل قیمت‌ مصالح می‌تواند نقش موثری داشته باشند. عضو شورای شهر تهران در ادامه همچنین بر لزوم کنترل عرضه و تقاضا و مدیریت صادرات و واردات مصالح ساختمانی تاکید کرد و گفت: یکی از مواردی که در حوزه مسکن باید به آن توجه کرد نقش واردات اقلام لوکس در حوزه مسکن است، چرا که این اقلام که در خانه‌‌‌های بسیار لوکس به کار برده می‌شوند نقش کلیدی در افزایش قیمت مسکن در کل بازار مسکن دارند. وی تاکید کرد: هر چند ممکن است عد‌ه‌ای بگویند، مسکن باید به صورت متنوع شامل لوکس، متوسط، مسکن حمایتی و... ساخته شود، اما نباید فراموش کرد خانه‌های لوکس در افزایش قیمت مسکن تاثیر‌گذار هستند، بنابراین اگر قرار باشد مانع از افزایش تولید مسکن شویم، باید مدیریت کنیم و اجازه ندهیم که واردات اقلام ساختمانی واحدهای لوکس به عاملی تبدیل شود که سبب گران شدن سایر واحدهای مسکونی شود.

اقراریان با تاکید مجدد بر اینکه بنابراین دولت باید واردات اقلام ساختمانی لوکس را ضابطه‌مند کند در همین حال اجرایی کردن طرح نهضت ملی مسکن را به عاملی تعبیر کرد که می‌تواند در کنترل بازار مسکن نقش‌آفرین باشد و گفت: ما نباید آدرس اشتباه بدهیم. هدف از تمامی طرح‌ها و اقداماتی که در حوزه مسکن صورت می‌گیرد صرفا خانه‌دار کردن مردم است. اگر این اتفاق رخ دهد این نوع طرح‌ها موفق خواهند بود. عضو شورای شهر تهران ادامه داد: یکی از مکانیزم‌‌‌هایی که در نهایت می‌تواند سبب افزایش عرضه مسکن و نیز مدیریت قیمت مصالح ساختمانی شود بهره‌گیری از صنعتی‌سازی در تولید مسکن و عبور از شیوه‌های سنتی است. فناوری‌‌‌های نوین می‌توانند در تثبیت نرخ مصالح ساختمانی بسیار نقش‌آفرین باشند و برای تحقق تمامی این موارد باید دولت و مجلس به صورت توامان وارد شوند و موانع صنعتی‌‌‌سازی مسکن را از بین ببرند.