صدمه تولیدات زیر‌پله‏‏‌ای به برندهای لوازم خانگی

شرکت «لوازم خانگی کن» تولیدکننده فر، سینک، هود و اجاق گاز بوده و جدیدا محصولات دیگری به سبد محصولات آن اضافه شده که تحت برندهای جدید و محصولات سرمایشی و محصولات تهویه هوای مطبوع است. «لوازم خانگی کن » از سال ۱۳۶۳ با محصول هود شروع به تولید کرده و از حدود ۱۰ سال گذشته محصولات اجاق گاز، فر و سینک نیز تولید کرده و مرحله به مرحله با محصولات خارجی رقابت کرده است. مدیر کنترل کیفیت شرکت «لوازم خانگی کن‌» معتقد است این محصولات بی‌‌‌کیفیت در واقع مانند یک بمب عمل می‌کنند که می‌توانند مصائب بزرگی را به‌‌‌خصوص در حوزه لوازم‌‌‌خانگی ایجاد کنند. تولیدکنندگان معتبر انتظار دارند، دولت بر این محصولات نظارت بیشتری داشته باشد.

عدم‌نظارت بر تولیدات زیر‌پله‌‌‌ای

تعداد تولیدکنندگان زیر‌پله‌‌‌ای محصولات لوازم خانگی فر، سینک، هود و اجاق گاز به شدت زیاد بوده و سازمان استاندارد نیز بیشتر روی محصولات تولیدی شرکت‌هایی که پروانه بهره‌‌‌برداری و استاندارد دارند، نظارت دارد. اما روی تولیدات زیر‌پله‌‌‌ای که اصلا پروانه استاندارد نداشته، نظارتی ندارد. مدیر کنترل کیفیت شرکت «لوازم خانگی کن‌» با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: تولیدکنندگان زیر‌پله‌‌‌ای علاقه‌‌‌ای به اخذ استاندارد نداشته و محصولات خود را به صورت بنکداری به فروش می‌رسانند. زمانی که به سازمان استاندارد این تولیدات زیر‌پله‌‌‌ای را اعلام می‌‌‌کنیم سازمان استاندارد می‌‌‌گوید به علت کمبود بودجه نمی‌تواند از این محصولات نمونه‌برداری کند. در حالی که سازمان استاندارد از محصولات شرکت‌هایی که پروانه استاندارد داشته، نمونه‌برداری کرده و نظارت دارد و آنها را ملزم به پاس کردن استانداردها می‌کند.

عکس مطلب 2

حسین صفرزاده درباره ضرر این موضوع برای برندهای مطرح تولید لوازم خانگی گفت: معضل اینجاست که مصرف‌کننده در این شرایط تورمی به دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌ها و خرید محصولات ارزان‌قیمت‌تر بوده و چون محصولات زیر‌پله‌‌‌ای به علت عدم‌استانداردسازی، قیمت ارزان‌تری دارند، آنها را خریداری می‌کند. در نهایت این محصولات به علت بی‌کیفیت بودن و نداشتن خدمات پس از فروش، تمامی محصولات ایرانی را زیر سوال برده و مصرف‌کنندگان را نسبت به تمامی محصولات داخلی بد‌بین می‌کند. وی افزود: تولیدات زیر‌پله‌‌‌ای به علت عدم‌پرداخت هزینه‌های تحقیق و توسعه و خدمات پس از فروش ارزان است.

مثلا اگر قیمت یک اجاق گاز استاندارد بین ۴ تا ۵ میلیون تومان بوده اجاق گاز تولید شده به شیوه زیر‌پله‌‌‌ای و غیر‌استاندارد حدود ۲ میلیون قیمت دارد اما مصرف‌کننده با خرید آنها ممکن است دچار مشکلات ضعف ایمنی شود. در نتیجه ذهنیت مصرف‌کننده نسبت به محصولات و برندهای داخلی بد خواهد شد. در صورتی که محصول خریداری‌شده باید دارای وب‌سایت، معرفی و پروانه استاندارد باشد. ضمن اینکه مصرف‌کننده حتما برای اطمینان باید علامت استاندارد کد زیر محصول را به شماره هشت رقمی پیامک کند و استعلام بگیرد که پروانه کالا معتبر باشد زیرا در بعضی اوقات پروانه‌های کالای محصولات زیر‌پله‌ای موقتی است. تعداد تولیدکنندگان زیر‌پله‌ای قابل‌توجه بوده و در مناطق صنعتی کوچک در شهرهای تبریز یا تهران در کارگاه‌های کوچک محصولات اجاق گاز و هود را تولید کرده و به صورت ارزان به فروش می‌رسانند.

محصولات قاچاق با برند اروپایی در بازار داخل عرضه می‌شود

برندهای چینی به صورت قاچاق وارد کشور شده، این محصولات به شدت بی‌کیفیت بوده و به نام محصولات اروپایی در بازارهای جنوبی کشور و جزیره قشم به فروش می‌رسد. مدیر کنترل کیفیت شرکت «لوازم خانگی کن‌» با اعلام این مطلب گفت: دلالان به جای محصولات اروپایی، محصولات ارزان‌قیمت چینی را وارد کرده و دوباره باز بحث ایمنی برای مصرف‌کننده پیش می‌آید. اجناس چینی هم تولیدکننده با‌کیفیت و بی‌کیفیت دارد اما این واردات عموما جنس‌های استوک چینی، درجه دو و غیر‌استاندارد را شامل می‌شود.

وی در ادامه عنوان کرد: برای اینکه ارتباط صنعت با واحدهای صنعتی با دانشگاه‌ها بیشتر شده و از خروج نخبه‌ها از کشور جلوگیری شود پیشنهاد می‌شود دانشجویان به صورت کارآموزی و پروژه‌ای در طرح‌های صنعتی بتوانند کار انجام دهند تا به این شیوه هم دانشجویان اعتماد به نفس گرفته و هم ارتباط صنعت و دانشگاه تقویت شود. به همین دلیل در غیاب واردات رسمی برندهای خارجی، تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه را مدنظر قرار داده و بحث‌های جدیدی را در حوزه نانو، یادگیری ماشین، بینایی ماشین و در بخش تحقیق و توسعه در شرکت دنبال می‌کنیم.

رقابت قیمتی و کیفی میان تولیدکنندگان

در لوازم خانگی قاچاق وجود دارد و محصولاتی به نام برندهای آلمانی و کره‌ای از طریق کولبری وارد می‌شود و این‌طور نیست که بازار از رقیب خارجی کاملا خالی شده باشد. صفرزاده با اعلام این مطلب درباره رقابت تولیدکنندگان در غیاب برندهای خارجی گفت: رقابت به شدت بالا بوده و در حوزه هود، سینک و گاز حداقل ۱۰ برند وجود دارد که از لحاظ کیفیت با برندهای مطرح بازار در حال رقابت بوده و سعی می‌کنیم با طراحی محصولاتی جدید رقابت داشته باشیم.

وی افزود: در محصول هود با ارائه مدل‌هایی با طراحی جدید، سهم بازار را کسب و مجبوریم رقابت و مشتری‌مداری داشته باشیم. ضمن اینکه سازمان حمایت از مصرف‌کننده به شدت در لوازم خانگی از لحاظ قیمت محصول، طرفدار مصرف‌کننده است؛ به همین دلیل قیمت تولیدکننده، مصرف‌کننده، کد شناسه کالا و کد رهگیری را روی محصولات درج می‌کنیم. صفر‌زاده درباره اوضاع تولید بعد از ترک برندهای خارجی گفت: بعد از اینکه برندهای خارجی در سال ۱۳۹۷ بازار ایران را ترک کردند، ورود مواد اولیه هم متوقف شد و تولیدات داخلی به شدت افت کرد. اما دوباره کیفیت و تیراژ تولید داخلی افزایش یافت. در طول این سال‌ها کیفیت در تولیدات داخلی معتبر دیده می‌شود.

وی افزود: بخشی از این موضوع به علت تغییر سلیقه مصرف‌کننده و گرایش آن به کیفیت بیشتر است. سلیقه مصرف‌کننده مثل پنج سال گذشته نیست. در حال حاضر مصرف‌کننده محصولی را که قصد خریداری دارد در اینترنت جست‌وجو کرده و از ویژگی‌ها و نظر مصرف‌کنندگان قبلی آگاه می‌شود. آگاهی مصرف‌کننده باعث افزایش لزوم کیفی‌سازی محصول می‌شود. اگر تولیدکننده نتواند در خدمات پس از فروش پاسخگو باشد، مشتری در وب‌سایت‌ها کامنت منفی گذاشته و شرکت باید پاسخگو باشد زیرا مشتری به حقوق خود آشنا شده و کیفیت و خدمات را مطالبه می‌کند.

مدیر کنترل کیفیت شرکت «لوازم خانگی کن‌» در ادامه گفت: در این مجموعه حدود ۴ تا ۵‌درصد درآمد فروش را در بخش تحقیق و توسعه هزینه می‌کنیم. برندهای ایرانی برای رقابت در بازار مجبور هستند، سیستم آزمایشگاهی و تحقیق و توسعه را فعال کرده و سرمایه عظیمی برای توسعه محصول صرف شده است. در این زمینه تولیدکنندگان مجبورند روی چند پارامتر به شدت فعالیت کرده که یکی از آنها طراحی محصولات جدید و خدمات پس از فروش است. ارائه خدمات پس از فروش بهتر از محصولات خارجی بوده و همچنین در دسترس بودن و اقدام به نصب محصول زیر ۴۸ ساعت، کمترین توقع از محصول داخلی است. وی افزود: در حوزه طراحی محصول و خدمات پس از فروش به شدت رقابت وجود داشته و باید در تولید محصولات ظرافت را رعایت کنیم. این موضوع در مقایسه محصولات داخلی با محصولات مشابه خارجی مثل فر، اجاق و هود قابل مشاهده است.