بازار قاچاق گسترده‌تر شده است

  میزان فروش اعضای اتحادیه نسبت به پارسال چگونه است؟ کرونا چه تاثیری روی فروش گذاشته است؟

واقعیت این است که ماه آخر سال ۹۸ و دوماه ابتدای سال جاری فروشگاه‌ها بسته بودند و فروشی صورت نگرفت اما با افزایش نرخ ارز بخشی از این ضرر جبران شد. تاثیر کرونا بر میزان فروش اعضای اتحادیه ما به اندازه بقیه اصناف بوده اما با کاهش درآمد کمتری روبه‌رو بوده‌اند چراکه بالا رفتن قیمت‌ها و همین میزان اندک فروش ضرر ریالی افت فروش در ماه‌های آغازین سال را جبران کرده‌ است.

البته این به معنای اینکه فروش همکاران من مثل قبلا بوده نیست بلکه به معنای جبران بخشی از ضرر است. به‌طور متوسط میزان کاهش فروش اعضای اتحادیه نسبت به پارسال نزدیک به ۵۰ درصد است.

  از ابتدای سال چه میزان افزایش قیمت داشته‌اید؟

از ابتدای سال در انواع تجهیزات کامپیوتری به‌طور متوسط بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت شاهد بودیم که بخشی از آن به گرانی ارز برمی‌گردد و دلیل اصلی عدم همکاری ارگان‌های دولتی با فعالان است. بزرگ‌ترین معضلی که اعضای اتحادیه با آن روبه‌رو هستند در روند ثبت سفارش است. معمولا روند ثبت سفارش و ترخیص کالا بیشتر از یک ماه طول نمی‌کشید اما در حال حاضر تا سه ماه هم طول می‌کشد، ناگفته نماند بانک مرکزی اسناد برخی از همکاران ما را حتی از سال قبل تایید نکرده و اجناس ایشان همچنان در انبار گمرک است.

  عمده شکایات اتحادیه فناوران رایانه مربوط به چه مشکلاتی است؟

عمده شکایات مربوط به خدمات پس از فروش است که باز هم به کارشکنی ارگان‌های دولتی برمی‌گردد چراکه در کالاهایی که ترخیص نمی‌کنند اجناس یدکی هم وجود دارد که بازار منتظرعرضه آن است. البته گرانی اجناس هم در بیشتر شدن شکایات بی‌تاثیر نیست چراکه وقتی قیمت اجناس گران شده، مصرف‌کننده هم به همین دلیل پیگیر کوچک‌ترین مشکلات می‌شود، مشکلاتی که پیش از گرانی‌ها شاید به چشم خیلی‌ها نمی‌آمد. عمده شکایات در اتحادیه حل‌وفصل می‌شود و سعی می‌کنیم که به تعزیرات نرسد.

  وضعیت قاچاق چگونه است؟

متاسفانه عدم همکاری وزارت صمت و بانک مرکزی و همچنین دیرکرد در تخصیص ارز برای واردات تبلت و لپ‌تاپ نتیجه خودش را در بازار نشان داده است. جنس قاچاق که پیش از این در بازار شهرهای مرزی وجود داشت راهش را به شهرهای مرکزی باز کرده است. بعضی از همکاران من گزارش داده‌اند که جنس قاچاق وارد بازار شهرهایی همچون تهران، شیراز و تبریز شده و به سبب اینکه هزینه عوارض و حق نمایندگی شرکت به آن اعمال نمی‌شود از قیمت کمتری برخوردار است. این نگرانی وجود دارد که با توجه به افزایش تقاضای تبلت و همچنین قدرت پایین خرید مردم، شاهد افزایش لپ‌تاپ و تبلت قاچاق در بازار شهرهای شلوغ مرکزی باشیم چراکه تقاضای جنس ارزان در بازار وجود دارد و مبادی ورود این اجناس هم به خوبی کنترل نمی‌شود. در این میان اعضای اتحادیه و همکاران من که قانونی فعالیت می‌کنند ضرر می‌کنند، دقیقا کسانی که مالیات می‌دهند.